14.5.2017

Herkkuja historiasta – miljoonas Porsche 911 on täynnä viittauksia kuusikymmentäluvulle

miljoonas Porsche 911

Maailman merkittävimmän urheiluauton tarina tiivistyy upeasti koristeltuun yksittäiskappaleeseen.

Miljoonas Porsche 911 saa katsomaan auton historiaa. Matka maailman merkittävämmäksi urheiluautoksi on ollut pitkä ja voitokas, mutta silti tarina on uhannut katketa monta kertaa.

Ensinnäkin vuonna 1963 esitelty auto ei edes kantanut nimeä 911, vaan kyse oli Porschen projektista 901. Lapsi kastettiin 82 yksilön jälkeen uudelleen, sillä Peugeot ilmoitti rekisteröineensä x0x-mallitunnukset Ranskassa. Pitkään 911-mallien osanumerot tosin alkoivat viitteellä 901.

Porsche 911 vuosimallia 1964 ja 2013.

Vuonna 1964 alkoi Porsche 911 -mallin sarjatuotanto. Kaksilitrainen kuusisylinterinen bokserimoottori tuotti 130 hevosvoimaa, joka kiidätti 2+2 -paikkaista coupe-koria. Mallisto laajeni ja kehittyi jatkuvasti, jo vuonna 1966 tarjolle tuli 160 hevosvoimainen 911S ja seuraavana vuonna esiteltiin irrotettavalla kattopalalla varustettu Targa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

911 sai seuraajan

Porsche 928 1982

911-malliston tarun oli tarkoitus loppua jo seuraavalla vuosikymmenellä. Porsche kehitti huomattavasti primitiivistä urheiluautoa modernimman 928-mallin, todellisen teknologisen taidonnäytteen. Vain 14 vuotta alkuperäisen 911-mallin jälkeen esitelty 928 tarjosi huippumodernin vesijäähdytteisen täysalumiinisen V8-etumoottorin. 928 toi automaailmaan niin paljon uutta, että korkeasta hinnastaan huolimatta se valittiin vuonna 1978 vuoden autoksi Euroopassa.

Silti 911 ei luovuttanut. Korkea hinta hillitsi 928:n myyntiä, ja yksinkertainen ja konseptiltaan vanhentunut 911 jatkoi menestystä. Porsche ei antanut vanhanaikaisen perusrakenteen haitata kehitystä. Jo vuonna 1975 autosta oli esitelty 3-litraiseen turbomoottoriin luottanut 911 Turbo.

Ensimmäinen täysuudistus

Porsche 911 Carrera (996)
Uusi 996-sukupolven Porsche 911 Carrera.

Jatkuvalla kehityksellä ilmajäähdytteinen 911 pysyi kilpailukykyisenä aina 1990-luvun loppuun saakka. Nyt esiteltyyn miljoonanteen yksilöön olisi tuskin koskaan päästy ilman vuonna 1997 esiteltyä 996-sukupolvea, eli 911-historian ensimmäistä uudelleenkäynnistystä. Uusi vesijäähdytteinen moottori ja nykyaikaiseen valmistukseen suunniteltu korirakenne tekivät 996:sta menestyksen.

Porsche 911 GT3 2017
Uusi Porsche 911 GT3 edustaa malliston urheilullisinta päätä.

Vuosien saatossa 911 on kasvanut yksinkertaisesta, mutta erittäin laadukkaasta 2+2 -paikkaisesta coupesta mallistoksi, joka yltää 911 Carrerasta aina huippunopeaan 911 Turbo S:ään ja rataohjukseksi kehitettyyn 911 GT3 RS:ään.

Malliston laajuuden ansiosta Porsche 911 on kehittynyt urheiluautomaailman yleistyökaluksi, josta löytyy ratkaisu lähes jokaiseen tarpeeseen. Silti miljoona kappaletta arvokasta nautintovälinettä on erittäin kova saavutus.

Porsche 911 vietti viisikymppisiä vuonna 2013.

Juuria kunnioittava

Valmistajan mukaan peräti 70 prosenttia edellisen 54 vuoden aikana valmistetuista 911-malleista on edelleen ajokunnossa. Porschen miljoonas 911 katsookin kunnioittavasti historiaan.

miljoonas Porsche 911

911 Carrera S:ään perustuva yksittäiskappale on maalattu Irish Green -vihreäksi, ja sen mallimerkintä on kirjattu kullan värisin kirjaimin. Sisätilat kätkevät kuusikymmentäluvun Porscheissa käytetyn Pepita-istuinverhoilun ja hämmästyttävän hienosti kokonaisuuteen sointuvat mahonkilistat. Mittariston vihertävät grafiikat ovat vain yksi takavuosia henkivistä yksityiskohdista.

Porsche kertoo pitävänsä miljoonannen kappaleen itsellään. Auto näyttäytyy varmasti merkin museossa Stuttgartissa, mutta sitä ennen sitä aiotaan ulkoiluttaa Skotlannin nummilla, Nürburgring Nordschleifen kilparadalla ja jopa Yhdysvalloissa ja Kiinassa asti.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Porsche, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Porsche

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat