7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot Teksti Antti Kautonen Kuva Volvo Cars Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Marraskuun lopulla 89-vuotiaana menehtynyt Volvo-johtaja Pehr G. Gyllenhammar ajoi tietysti Volvoilla - mutta millaisilla? Pehr G. Gyllenhammarilla oli autojen suhteen tarkka maku. Gyllenhammar veti Volvoa joko toimitusjohtajana tai hallituksen puheenjohtajana reilut parikymmentä vuotta, 1971-1993, ja töihin Gyllenhammar ajoi omalla autolla. On selvää, että siinä pestissä Gyllenhammar saattoi laittaa juuri haluamansa laisen tilauksen sisään, ja Volvon omassa museossa näytillä olevat kolme autoa kertovat hyvin tämän teollisuuspampun toiveista. Punaista punaisella.Gyllenhammarin kolme erikoistilaus-Volvoa toimitettiin sellaisessa punaisen sävyssä, jota tavallinen tallaaja ei saanut Volvoonsa valittua. Gyllenhammar itse kertoi aikoinaan, että tahtoi autojensa punaisen olevan haastavan räikeä, mutta että siinä oli silti jokin juju. Sisustat autoihin teetettiin myös punaisena. Vuoden 1979 mallinen 244 Turbo on siitä erikoinen, että sitä liikuttava turbomoottori tuli vasta vuotta myöhemmin tarjolle 200-sarjalaiseen, syksyllä 1980. Volvon johtajalle tällainen kuitenkin laitettiin jo hieman etuajassa, eikä ole vaikea kuvitella tuotekehitysosaston kuunnelleen tarkasti kaikkia käytössä tulleita parannusehdotuksia ennen turbomallin varsinaista esittelyä.Toisin kuin kahdessa muussa kuvien autossa, 244:n punainen sisusta oli plyysiä, ja tämänsävyisen kabiinin sai kaiketi 200-sarjalaiseen ihan listalta. Ratti on nahkainen keskiötä myöten ja ahtopainemittari on saanut paraatipaikan keskeltä kojelautaa, digitaalikellon yläpuolelta. Autopuhelin kuului tietysti myös varusteluun, mutta se taitaakin olla hieman autoa uudempi. Gyllenhammar vaihtoi myös itse vaihteet, automaattilaatikkoa ei tähän pirssiin tarvittu. 244 Turbon jälkeen Volvo laati Gyllenhammarille ylellisen coupen, samalta pohjalta. Italiassa, Bertonen linjalta valmistunut 262C oli jo itsessään erikoinen Volvo, sillä sen kattolinja oli tavallista kaksiovista kaksisatasta matalampi.Sisusta oli tällä kertaa täyttä nahkaa, Volvon nahkurilta Torslandasta, ja täyspunaisena penkit ovat erittäin näyttävän näköiset. Mutta – periaatteessa auto ei olekaan 262C vaan 242C, sillä voimanlähde on PRV-kuutosen sijaan nelosturbo, saman mallin moottori kuin 244 Turbossa. Gyllenhammar kuitenkin näyttää tahtoneen hieman lisää löylyä, joten 155 hevosvoiman sijaan coupessa oli tehoa 180hv, kiitos kireämmän nokan, välijäähdyttimen sekä tilaustyönä teetetyn putkiston. Myös tämä Volvo oli käsivalintainen, ja ahtopainemittari oli jo löytänyt kotoisamman paikan uusitun kojelaudan kulmasta. Kolmas jutun auto on 780 Coupé, sekin Bertonen Italiassa valmistama, ja kuten 262C, sekin tilattiin kuutosmoottorin sijaan nelosturbolla ja käsivalintaisena. B230FT-moottori oli 165-hevosvoimainen täyspaineturbo, ja kuluttajille tätä voimalinjaa tarjottiin 780:n yhteydessä vasta kaksi vuotta myöhemmin. Gyllenhammar sai autonsa jo 1985, vain viikkoja mallin Genevessä esittelyn jälkeen, sillä se oli johtajan 50-vuotissyntymäpäivälahja Volvolta.Kuvien autot ovat kaikki kolme olleet esitteillä kymmenisen vuotta sitten Bilsport-näyttelyssä Jönköpingissä. Volvon museossa Göteborgissa käyneille vierailijoille ne saattavat myös olla tuttuja.Näiden kolmen täyspunaisen pirssin lisäksi Gyllenhammar viihtyi myös muiden Volvojen ratissa, ja avauskuvan perusteella ajossa on ollut myös yksi mustalla sisustalla valmistunut 262C Bertone. Viimeinen Gyllenhammarille tehty auto oli julkaisuvuoden 1991 mallinen 850 GLT, jossa punaväri ylti ulkokuoren ja penkkien lisäksi kojelautaan saakka. Ei liene ihme, että tällaista yhdistelmää ei tuotantoon laitettu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 2.4.2025 Koeajo Maistiainen: Volvo EX90 on odotettu sähköinen lippulaiva Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!