30.1.2022 Ajoneuvot Perheenlisäystä Porsche Taycan -mallistoon: Sport Turismo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sedanin ja Cross Turismon jälkeen perinteisempi farmarikori on vähintäänkin odotettu lisä Taycan-mallistoon. Sport Turismo jakaa korinsa Cross Turismon kanssa, mutta sen sovitus on muutoin identtinen matalakorisen sedan-mallisen Taycanin kanssa. Kyseessä on siis molempien aikaisempien mallien välimuoto, jolle varmasti löytyy niin ikään oma ostajakuntansa. Myös Panamerasta on tunnetusti farmariversio, joka on kenties ristiriitojakin herättäneestä ulkonäöstään huolimatta vedonnut hyvin perheellisiin Porsche-kuskeihin.Ulkonäkö on aina mielipideasia, mutta ainakin allekirjoittaneen silmään farmari-Taycanissa on tässäkin muodossaan ihan sopusuhtaiset linjat. Esimerkiksi perä on edelleen riittävän viisto, jotta aerodynamiikkapuoli ei pahasti kärsi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisäsenttejä ja -litrojaSport Turismon ideana on totta kai saada Taycanin suorituskyky ja Porsche-karisma yhdistettyä vähän käytännöllisempiin sisätiloihin. Mistään varsinaisesta tilaihmeestä ei edelleenkään ole kyse, mutta valmistajan mukaan esimerkiksi takaistuinten pääntila on kasvanut 4,5 sentillä, etuistuintenkin noin senttimetrillä.Tavaratila ja sen käytettävyys ovat tietenkin farmarin suola. Jos sedanin tavaratila on 407-litrainen, on se Sport Turismossa 446-litrainen, tosin Turbo-mallista alkaen vakiona on BOSE Surround Sound System, joka uhraa koko lisätilan musiikille. Sen sijaan luukun koko ja tilan käytettävyys ovat ylipäänsä paremmalla tolalla suppareistakin huolimatta.Sport Turismon herkkuihin kuuluu myös laaja panoraamalasikatto sähköisellä himmennystoiminnolla eli Sunshine Controlilla.Peräti maailman nopein perhefarmari?On hyvin paljon mahdollista, että huippumalli Turbo S todella on maailman nopein perhefarmari, ainakin sarjatuotantoinen sellainen, riippuen totta kai mitä käytetään mittapuuna. 0 – 100 km/h -kiihdytys on varsinkin sähköautojen aikakautena noussut tärkeimmäksi vertailun keinoksi, sillä niiden huippunopeus jää oikeastaan järjestäen polttomoottorivertailukohdista sähkövoimalinjan tiettyjen rajoitusten vuoksi.Koska Sport Turismo on vain farmariversio Taycan-sedanista, on mallien tekniikka käytännössä identtistä. Muun muassa Turbo S:n hämmästyttävästä suorituskyvystä meillä on siis jo käytännön kokemusta. Silti lukemat voi todeta tässäkin mustaa valkoisella: kiihtyvyys nollasta sataan 2,8 sekuntia, huippunopeus 260 km/h.Liittyy seuraamme tulevina kuukausinaPorsche esittelee Taycan Sport Turismon kaikkinensa helmikuun lopussa malliston keskitasolle sijoittuvalla GTS-mallilla. Loput neljä mallia, alkaen 300-kilowattisesta ja takavetoisesta lähtötasosta, päättyen Turbo S:ään, saavat virallisen ensiesittelynsä maaliskuun puolella. Ja kuten todettua, itse tekniikan puolella mitään niin mullistavaa ei sedaniin verrattuna ole tässä vaiheessa luvassa, etteikö Moottori olisi siitä jo kirjoittanut.Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaHalvemmalla ilman Turboa – Porsche Taycan 4S Kyydissä ja pinnan alla: Porsche Taycan yhdistää sähkön ajonautintoon Launch control: Porsche Taycan ja kuinka automaailma esittelee uutuudet Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa