28.10.2024

Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä

Kuva Peugeot

Ainakin akkukoon puolesta E-3008- ja E-5008 Long Rangen lähimmät kilpailijat liikkuvat sadan tuhannen euron hujakoilla. Tästä näkökulmasta uutuuksilla ei ole tällä hetkellä kilpailijoita.

Peugeot julkisti Pariisin autonäyttelyssä aiemmin lupaamansa Long Range -malliversion STLA Medium -perusrakenteen E-3008:sta ja sen seitsenpaikkaisesta versiosta, E-5008:sta. Kevyemmän ja sulavalinjaisemman E-3008:n toimintamatkaksi uhattiin jo etukäteen 700 kilometriä, ja nyt tekniikka sen takana alkaa pikkuhiljaa valjeta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pyöreästi 100 kWh

STLA-perusrakenteelle sopiva suurikokoinen akusto on akkuvalmistaja ACC:n käsialaa. ACC on Stellantiksen, Mercedes-Benzin ja ranskalaisen energiayhtiön Total Energiesin tasapuolisesti kolmeen pekkaan omistama yhteisyritys, jonka ensimmäinen "Gigafactory" Ranskan Douvrinissä pääsee nyt vauhtiin.

E-3008:ssa ensimmäisenä saataville tuleva 96,9 käytettävissä olevan kilowattitunnin akusto perustuu litium-mangaani-koboltti -akkukemialle, ja tukee 400 voltin jännitettä. Paitsi että isosta akusta riittää mehua pitkälle, myös sen lataustehosta on saatu suuri. Lukuihin palataan vähän tuonnempana.

Samainen iso akku on tulossa myös muihin STLA-autoihin, seuraavana E-5008:n sisarmalli Opel Grandlandiin. Myös saman perusrakenteen isompi tulkinta STLA Large tulee saamaan osansa 100 kilowattitunnin akustosta, mistä osoituksena aikanaan seuraavan sukupolven Alfa Romeo Giulia ja Stelvio.

Erittäin kilpailukykyinen

Tässä yhteydessä voi rehellisesti todeta, että Peugeot E-3008 sisarmalleineen on erittäin etevästi ja kilpailukykyisesti hinnoiteltu, kun puhutaan akun ja toimintamatkan suhteesta kokoluokkaan ja hintaan.

Peugeot mainostaa E-3008 Long Rangen olevan pisimmän toimintamatkan omaava SUV-auto, ja kyllä tasan 700 kilometrin WLTP-toimintamatka sen puolesta puhuu. Hieman isommassa E-5008:ssa vastaava luku on 668 kilometriä. Molemmissa on 170 kilowatin eli 230 hevosvoiman sähkömoottori.

Lataustehot eivät ole aivan siellä missä parhaimpien, kymmeniä tuhansia euroja kalliimpien vastaavankaltaisen akkukoon omaavien, mutta 160 kilowatin pikalatausteho on kuitenkin tässä luokassa ihan hyvä lukema. Akun pitäisi pystyä keräämään 150 kilometriä kymmenessä minuutissa, ja 20:sta 80:aan prosenttiin kerrotaan päästävän 27 minuutissa.

Peugeotin mukaan matka Pariisista Nizzaan vaatii E-3008 Long Rangelta vain kaksi latausta. Voi olla, että kuljettajakin vaatii moisella reissulla vähintäänkin sen kaksi pit stoppia. Suomessa Pariisin ja Nizzan välimatkaa vastaa suurin piirtein esimerkiksi matka Helsingistä Leville.

Alkaen 53 790 euroa - tehkää perässä

Peugeot E-3008 Long Rangesta pyydetään Suomessa 53 790 euroa Allure-varustetasolla, ja GT:nä 600 euroa enemmän. 73-kilowattituntiseen nähden Long Rangeen saa näin laittaa noin viisi tonnia lisää. E-5008 Long Rangen hinnat ovat vastaavasti 57 150 euroa ja 61 550 euroa.

Tämänhetkisten markkinoiden lähes tai yli sadan kilowattitunnin akuston omaavat sähköautot ovat lähes kaikki kymmeniä tuhansia euroja E-3008:aa kalliimpia. Lähimmäksi taitaa päästä Ford Mustang Mach-E RWD Extended Range, jossa on 91 nettokilowattitunnin akusto, toimintamatkaa 600 kilometriä ja hintaa 58 790 euroa. Toinen pistoesimerkki voisi olla Polestar 4, joka tarjoaa 94 nettokilowattituntia ja 620 WLTP-kilometriä alkaen 64 100 eurolla.

Peugeotin ison akun uutuuskatumaasturit ovat jo ennakkomyynnissä, ja akun kykyjen testaamista luonnossa saa odottaa suurella mielenkiinnolla.

Lähde: Peugeot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat