28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä Teksti Benjamin Helander Kuva Peugeot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ainakin akkukoon puolesta E-3008- ja E-5008 Long Rangen lähimmät kilpailijat liikkuvat sadan tuhannen euron hujakoilla. Tästä näkökulmasta uutuuksilla ei ole tällä hetkellä kilpailijoita. Peugeot julkisti Pariisin autonäyttelyssä aiemmin lupaamansa Long Range -malliversion STLA Medium -perusrakenteen E-3008:sta ja sen seitsenpaikkaisesta versiosta, E-5008:sta. Kevyemmän ja sulavalinjaisemman E-3008:n toimintamatkaksi uhattiin jo etukäteen 700 kilometriä, ja nyt tekniikka sen takana alkaa pikkuhiljaa valjeta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyöreästi 100 kWhSTLA-perusrakenteelle sopiva suurikokoinen akusto on akkuvalmistaja ACC:n käsialaa. ACC on Stellantiksen, Mercedes-Benzin ja ranskalaisen energiayhtiön Total Energiesin tasapuolisesti kolmeen pekkaan omistama yhteisyritys, jonka ensimmäinen "Gigafactory" Ranskan Douvrinissä pääsee nyt vauhtiin. E-3008:ssa ensimmäisenä saataville tuleva 96,9 käytettävissä olevan kilowattitunnin akusto perustuu litium-mangaani-koboltti -akkukemialle, ja tukee 400 voltin jännitettä. Paitsi että isosta akusta riittää mehua pitkälle, myös sen lataustehosta on saatu suuri. Lukuihin palataan vähän tuonnempana. Samainen iso akku on tulossa myös muihin STLA-autoihin, seuraavana E-5008:n sisarmalli Opel Grandlandiin. Myös saman perusrakenteen isompi tulkinta STLA Large tulee saamaan osansa 100 kilowattitunnin akustosta, mistä osoituksena aikanaan seuraavan sukupolven Alfa Romeo Giulia ja Stelvio. Erittäin kilpailukykyinenTässä yhteydessä voi rehellisesti todeta, että Peugeot E-3008 sisarmalleineen on erittäin etevästi ja kilpailukykyisesti hinnoiteltu, kun puhutaan akun ja toimintamatkan suhteesta kokoluokkaan ja hintaan. Peugeot mainostaa E-3008 Long Rangen olevan pisimmän toimintamatkan omaava SUV-auto, ja kyllä tasan 700 kilometrin WLTP-toimintamatka sen puolesta puhuu. Hieman isommassa E-5008:ssa vastaava luku on 668 kilometriä. Molemmissa on 170 kilowatin eli 230 hevosvoiman sähkömoottori. Lataustehot eivät ole aivan siellä missä parhaimpien, kymmeniä tuhansia euroja kalliimpien vastaavankaltaisen akkukoon omaavien, mutta 160 kilowatin pikalatausteho on kuitenkin tässä luokassa ihan hyvä lukema. Akun pitäisi pystyä keräämään 150 kilometriä kymmenessä minuutissa, ja 20:sta 80:aan prosenttiin kerrotaan päästävän 27 minuutissa. Peugeotin mukaan matka Pariisista Nizzaan vaatii E-3008 Long Rangelta vain kaksi latausta. Voi olla, että kuljettajakin vaatii moisella reissulla vähintäänkin sen kaksi pit stoppia. Suomessa Pariisin ja Nizzan välimatkaa vastaa suurin piirtein esimerkiksi matka Helsingistä Leville. Alkaen 53 790 euroa - tehkää perässäPeugeot E-3008 Long Rangesta pyydetään Suomessa 53 790 euroa Allure-varustetasolla, ja GT:nä 600 euroa enemmän. 73-kilowattituntiseen nähden Long Rangeen saa näin laittaa noin viisi tonnia lisää. E-5008 Long Rangen hinnat ovat vastaavasti 57 150 euroa ja 61 550 euroa. Tämänhetkisten markkinoiden lähes tai yli sadan kilowattitunnin akuston omaavat sähköautot ovat lähes kaikki kymmeniä tuhansia euroja E-3008:aa kalliimpia. Lähimmäksi taitaa päästä Ford Mustang Mach-E RWD Extended Range, jossa on 91 nettokilowattitunnin akusto, toimintamatkaa 600 kilometriä ja hintaa 58 790 euroa. Toinen pistoesimerkki voisi olla Polestar 4, joka tarjoaa 94 nettokilowattituntia ja 620 WLTP-kilometriä alkaen 64 100 eurolla. Peugeotin ison akun uutuuskatumaasturit ovat jo ennakkomyynnissä, ja akun kykyjen testaamista luonnossa saa odottaa suurella mielenkiinnolla. Lähde: PeugeotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 23.3.2024 Ajoneuvot Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 6.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot E-3008 – crossover aloittaa nyt sähköllä 25.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 GT – pienen suosikkisähkiksen uudempi elämä 22.1.2024 Ajoneuvot Käytetty erikoisuus: Peugeot 205 1,1 3d – Niin pieni ettei isoa vikaa voi tulla 22.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-308 – perus-Pösö, mutta täyssähköisenä 29.10.2023 Ajoneuvot Fordin kimppuun: Stellantiksen loput kahdeksan uutta asetta maailman pakettiautomittelöön Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle