13.2.2019 Matkailu Pidä Saaristo Siistinä ry: 50 vuotta vesistöjen hyväksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pidä Saaristo Siistinä ry käynnistää 50-vuotisjuhlavuotensa Venemessuilla. Yhdistys juhlistaa 50-vuotista taivaltaan tarjoamalla vesilläliikkujille uusia mahdollisuuksia toimia entistäkin ympäristöystävällisemmin. 50 vuoden aikana Pidä Saaristo Siistinä ry on kasvanut muutamien saaristolaisten tekemästä vapaaehtoistyöstä valtakunnalliseksi vesistöjen hyvinvoinnin asiantuntijaksi ja toteuttajaksi. Konkreettisen ympäristönhuoltotyön lisäksi yhdistys tekee nykyään ympäristöviestintää ja on mukana kansallisissa ja kansainvälisissä ympäristöprojekteissa.Uusi, vuonna 2017 käyttöön otettu isompi Roope saapumassa kotisatamaan Pitkäsalmessa Turun Hirvensalon Lauttarannassa.Yhdistyksen ylläpitämiä Roope-palvelupisteitä löytyy jo yli 200 ympäri Suomen, ja yhdistyksen toiminta-alueilla operoi neljä huoltoalusta tuoden tonneittain jätettä ja romua pois saarista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKöliveneille sopiva veneiden pohjapesuri Hangon Itäsatamaan– Yhdistys on vahvasti läsnä tässä ajassa ja hakee nykyteknologiasta ratkaisuja niihin ongelmiin, joiden parissa yhdistyksessä tehdään töitä eli rehevöitymiseen, roskaantumiseen ja vesistöjen kemikalisoitumiseen. Projektit, joissa yhdistys on mukana, tukevat tätä ratkaisukeskeistä ajattelutapaa. Yksittäisenä uutena ratkaisuna vuonna 2019 mainittakoon Hangon Itäsatamaan sijoitettava köliveneillekin sopiva veneiden pohjapesuri, joka on ensimmäinen Suomessa. Laite on yksi vaihtoehto veneiden myrkyllisille pohjamaaleille. Kahden vuoden kokeiluperiodin mahdollisti rahoitus Weisell-säätiöltä, kertoo PSS ry:n pääsihteeri Aija Kaski.Hangon pohjapesuri on merkiltään Drive-in Boatwash Bigwash-16 Wide, joka soveltuu jopa 16 metriä pitkille moottoriveneille ja purjeveneille, joiden syväys on suurimmillaan 2,4 metriä. Pohjapesuria tuo maahan Marina Networking Oy, ja sen valmistaja on ruotsalainen RentUnder Ab. Sen kokeilumahdollisuuden seuraavan kahden kauden ajan on rahoittanut Weisell-säätiö, ja sitä operoi ST1 Hanko Itäsatama.– Kun pesee veneen muutaman kerran kesässä, pohja pysyy puhtaana ilman myrkkymaaleja. Moottoriveneillä on todistetusti saavutettu huomattavia säästöjä polttoainekustannuksissa. Myös työmäärä vähenee niin moottori- kuin purjeveneidenkin kohdalla, kun pohjaa ei enää tarvitse maalata. Veneiden kulkunopeuskin paranee huomattavasti, kertoo Erkki Kaurinkoski Marina Networking Oy:stä.Iso, kelluva imutyhjennyslaite Tammisaaren saaristoonUuden pohjapesurin lisäksi yhdistys sijoittaa ennen veneilykauden alkua ison, kymmenen kuuiton kelluvan imutyhjennyslaitteen Tammisaaren saaristoon (avauskuvassa). Laitteen tankkiin kerralla mahtuva määrä veneilijöiden käymäläjätettä antaisi vesistöihin päästettynä levänkasvatuspotentiaalin jopa 5000 kilolle levää.– Koska rehevöityminen saattaa vaikuttaa hyvinkin paikallisella tasolla, on tärkeää, että päästöt minimoidaan siellä missä voidaan. Turun Yliopiston ja PSS ry:n teettämän tutkimuksen mukaan jopa 50 prosenttia veneilijöistä tyhjentää käymäläjätteensä edelleen satunnaisesti suoraan mereen. Syy tähän ei lähes koskaan ole piittaamattomuus tai tietämättömyys, vaan useimmiten tyhjennyspaikan puute, PSS ry:n projektikoordinaattori Atte Lindqvist sanoo.Tammisaaren saaristoon tulevan Pidä Saaristo Siistinä ry:n imutyhjennyslaitteen on valmistanut Oy HL-Metal Ab. Imutyhjennyslaite on merkiltään Septic-säiliö BW12. Laite on ponttonilaiturin tapainen ratkaisu, joka koostuu sekä tankista että sen päälle rakennetuista laiturikannesta ja pumppuasemasta. Kokonsa puolesta siihen voi kiinnittyä kaksi venettä samanaikaisesti. Laitetta ovat olleet rahoittamassa Ålandsbankenin Itämeriprojekti, Weisell-säätiö, John Nurmisen Säätiön Nutribute-joukkorahoituskampanja ja muutama yksityinen henkilö– Imutyhjennyslaitteen kehityksessä on pyritty huomioimaan veneilijöiden kannalta tärkeitä asioita, kuten turvallisuutta, käyttäjäystävällisyyttä, tehokkuutta ja toimintavarmuutta. Olen veneillessäni huomannut, jos nämä asiat eivät toimi, voi helposti käydä niin, että septitankit tyhjennetään johonkin muualle, sanoo Oy HL-Metal Ab:n toimitusjohtaja Markus Flinckman. PSS ry:n julkisti 50-vuotisjuhlakirjan venemessuilla Tietokirjailija Anne Pentin kirjoittama tarinallinen historiikki Pidä Saaristo Siistinä – Tarinoita meren poukamista ja järvien rannoilta vuodesta 1969 valottaa taustoja ja henkilöitä yhdistyksen työn takana mukaansatempaavien tarinoiden myötä. Tulevan viikonvaihteen Pidä Saaristo Siistinä ry:n ohjelmaa venemessuilla: Helsingin Messukeskuksessa Pidä Saaristo Siistinä ry:n osastolla 4e50 voi keskustella ajankohtaisista vesistöjen ympäristöasioista ja saada vinkkejä ja vaikuttaa, liittyä yhdistyksen jäseneksi, tukea lahjoittamalla tai ostamalla Roope-tuotteita. Perjantai 15.2. klo 17–17.30 Pidä Saaristo Siistinä ry – 50 vuotta puhtaampien vesistöjen puolesta / Purjehdussatama Lauantai 16.2. klo 14–15 Kaikki mitä olet halunnut tietää meriroskasta -seminaari / Messukeskuksen tila 204 Lauantai 16.2. klo 13–14 Tule keskustelemaan kala-apajista ja vastuullisesta kalastuksesta harrastuskalastaja Osku Valtosen kanssa / PSS ry:n osasto 4e50 Näyttely koko messujen ajan 8.–17.2. Pidä Saaristo Siistinä ry – 50 vuotta meriroskaa vastaan -näyttely Messukeskuksen aulassa Lasigalleriassa https://pidasaaristosiistina.fi/ Teksti ja kuvat: Timo Turkula, Pidä Saaristo Siistinä ry, avauskuva Erik SaanilaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa