23.12.2018 Matkailu Pikavisiittinä Porsche Museum: autoharrastajan pyhiinvaelluskohde Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensi vuonna kymmenvuotisiaan juhliva uusi Porsche-museo on kattava ja kompakti esitys ikonisen automerkin taustoista. Stuttgartin Zuffenhausenissa sijaitseva Porsche Museum on saksalaismerkin upea maamerkki Porsche Platzin kulmalla. Vuonna 2009 avattu uusi museo on jo arkkitehtonisestikin näyttävä rakennus toimistorakennusten ja Porschen tehdashallien välissä. Arkkitehti HG Merzin suunnittelema museo muistuttaa niin ikään Stuttgartissa sijaitsevaa Mercedes-Benzin museota. Aiempien vierailuiden epäonnen jälkeen tuuri oli kerrankin myötä ja matkan aikataulu antoi periksi noin 1,5 tunnin pikavisiitille museossa. Huolellisella tutustumisella museossa saisi käytettyä vielä toisen mokoman, oheistoiminnoista puhumattakaan, mutta nopeaan täsmäkierrokseen aika on jo riittävä. Porschen alkuhistorian suhteen näyttely on melkoisen suoraviivainen. Klassisen kupla-Volkkarin lisäksi mielenkiintoisinta antia historian alkuhämäristä on sähköautojen sivuosastolle nostettu Egger-Lohner C.2 Phaeton. Vuonna 1898 rakennettu sähkövaunu on selkeästi vielä sukua hevosvaunuille, mutta teknistä etumatkaa Ferdinand Porschen luomuksessa riitti yllin kyllin. Auton lempinimi on P1, sillä oikeuksiensa turvaamiseksi Porsche kaiversi auton komponentteihin tunnuksen P1. Toden teolla autokirjo alkaa vuodesta 1948, jolloin ensimmäiset Porsche 356:t valmistettiin. Ikoninen 356 ja samoihin aikoihin autokilpailuissa näyttäytyneet raaserit sinetöivät lopulta Porschen maineen omana automerkkinään. Lisäksi tehdas näyttäytyi sotavuosien jälkeen muun muassa traktoribisneksessä ja olipa Typ 597 Jagdwagen kisaamassa 1950-luvulla Länsi-Saksan armeijan maastoautoksi, häviten lopulta taloussyistä DKW Mungalle. Luonnollisesti Porschen historia rakentuu voimakkaasti 911:n ympärille. Esillä on koko joukko autoja ensimmäisistä 911 Turbo -yksilöistä aina hiljattain juhlittuun miljoonanteen 911:een. Luonnollisesti museossa käsitellään huolellisesti 911:n sukupolvimuutokset ja erityisesti muutos ilmajäähdytteisistä malleista nestejäähdytteisiin. Katuautojen lisäksi esillä on tietysti koko kirjo Porschen legendaarisia kilpureita. Ikonisin kaikista on vuosisadan kilpa-autoksi valittu Porsche 917 erilaisine versioineen. Yksi tunnetuimmista on sikakuosissa oleva 917/20. Dakar-rallissa menestyksekkäästi kisannut 959 osoittaa puolestaan merkin pärjänneen myös ratojen ulkopuolella. Porschen muita automalleja käsitellään niin ikään kunnioittavin nyökkäyksin. Boxsterista esillä on alkuperäisen konseptiauton lisäksi tuotantomalli. Unohtaa ei sovi superautoja 959 ja Carrera GT, eikä 924/944/968 -etumoottoritrioa. Ylimmällä tasolla ovat esillä Cayennen ja äskettäin faceliftatun Macanin kaltaiset nykymallit. Samalla nähdään väläys Porschen tulevaisuudesta: sähköautoista kertova sivunäyttely alkaa aina P1:stä ja päättyy Mission E -konseptiautoon. Väliin mahtuu niin Boxster E -konsepti, Cayenne Hybridin läpinäkyvä konsepti, upea 918 Spyder kuin jäähyväiskiertueen pitänyt 919 Evo -kilpuritribuutti. Vaikka sydän ei sykkisikään juuri Porschelle, on museo upea kertaus erään merkittävimmän autovalmistajan nykyhistoriasta. Porschensa tuntevillekin tarjolla on hienoja triviamuruja autoyksilöistä ja mallien yksityiskohdista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Porsche Museum Porscheplatz 1 70435 Stuttgart-Zuffenhausen Lähijunalla: S6 tai S60 Stuttgart-Neuwirtshausin asema. Aukioloajat: ti-su 09:00–18:00 (ovet sulkeutuvat 17:30). Maanantaisin suljettu. Tarkista poikkeukset museon verkkosivulta. Liput: aikuiset 8€/4€ alennusryhmät (4€/2€ klo. 17 jälkeen), syntymäpäivänä ilmaiseksi. Lapset alle 14v. ilmaiseksi aikuisen seurassa. Pysäköinti 4€/maksimi 6 h. Yhteistyö Mercedes-Benz-museon kanssa: toisen museon lipulla 25% alennus toisen museon lipusta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.5.2025 Matkailu High Chaparral – tämän lähemmäs seikkailua villissä lännessä et enää pääse 25.5.2025 Matkailu Kauheata – ja ihanaa: tässäkö on Euroopan tulevaisuus? 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”