13.7.2024 Laivat Pitkältä vuokralta palannut Tallink Superfast IX odottaa päätöksiä jatkostaan Tallinnan satamassa – vaihtoehtoja seuraavalle komennukselle on useita Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Superfast IX vietti vuokralla Kanadan vesillä peräti 15 vuotta. Nyt tämä pikalaiva on takaisin Tallinkilla, joka ei tosin vielä tiedä mitä sillä seuraavaksi tehdä. Onneksi aina voi spekuloida. Moni ei varmasti sitä enää edes muista, mutta tämä nimenomainen alus ajoi yli 15 vuotta sitten Helsingin Länsisatamasta aina Saksan Rostockiin asti. Tallink oli vuonna 2006 hankkinut vuonna 2002 valmistuneen aluksen itselleen kreikkalaisomisteiselta Superfast Ferriesiltä, joka pyöritti sillä nyttemmin lakkautettuja Itämeren toimintojaan. Ennen Helsingin-komennusta tämä nopea matkustaja-autolautta ajoi hetken aikaa myös Hangosta Rostockiin. Tallink ajoi omalla brändi-ilmeellään Superfast IX:llä Tallinna - Helsinki - Rostock -reittiä, kunnes kanadalainen Marine Atlantic -yhtiö kiinnostui vuokraamaan sen käyttöönsä. Tästä alkoi aluksen pitkä Kanadan-komennus, joka useamman jatkosopimuksen jälkeen venyi peräti 15-vuotiseksi. Alus tunnettiin Kanadan vesillä nimellä Atlantic Vision, ja se ajoi Port-aux-Basquesin ja North Sydneyn sekä Argentian ja North Sydneyn väliä. Mainitut satamat sijaitsevat Kanadan itäosissa, Newfoundlandin ja Labradorin sekä Nova Scotian saaristoisissa provinsseissa. Superfast IX oli muuten tällä komennuksellaan tehokkain matkustaja-autolautta Pohjois-Amerikan vesillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOdottaa jatkokäyttöä TallinnassaPitkä vuokrakomennus tuli siis lopulta päätökseensä keväällä 2024, ja Tallink alkoi valmistelemaan aluksen siirtoa Atlantin takaa takaisin kotivesilleen. Alus siirrettiin Kanadan lipun alta hetkellisesti Kyproksen lipun alle, ja sitten edelleen Viron lipun alle, jolloin aluksen kotisatamaksi tuli Tallinna. Myös aluksen nimi vaihdettiin Atlantic Visionista takaisin Superfast IX:ksi. Superfast IX saapui Tallinnan Paljassaaren satamaan, muutaman kilometrin verran keskustasta länteen, 16. toukokuuta 2024 Tanskan kautta. Siellä se odottaa tunnuksettomana seuraavaa komennustaan. Tällä hetkellä laivalla suoritetaan perusteellisia tarkastuksia ja auditointeja pitkän poissaolon jälkeen Tallinkin omasta käytöstä. Paljassaaressa päätöksiä odottelevat Romantika ja Superfast IX. Myös toinen Tallinkin matkustaja-autolautta, Latvian lipun alla oleva M/S Romantika, Victoria I:n sisaralus, odottelee tällä hetkellä päätöksiä jatkokäytöstä Paljassaaren satamalaiturissa. Se ajoi aiemmin Riian ja Tukholman väliä, ennen kuin tuo reitti lakkautettiin vuonna 2020 covidin vuoksi ensin tilapäisesti, ja sittemmin näillä näkymin pysyvästi. Samaiselta reitiltä Tallink ehti jo myydä pois M/S Isabellen, joka ennen sitä tunnettiin pitkään Viking Linen Isabellana. Kaikki vaihtoehdot pöydälläMoottorin tiedustellessa Tallinkilta Superfast IX:n seuraavaa käyttötarkoitusta eli merenkulkukielellä komennusta, yhtiön viestinnästä vastataan kaikkien vaihtoehtojen olevan vielä toistaiseksi pöydällä. Kaikki vaihtoehdot pitävät sisällään monta mahdollista tehtävää. Tässä vaiheessa siis vain mielikuvitus on rajanamme. Tähän kuvaan mahtuu kolme Tallinkin ulosvuokraamaa alusta, vasemmalta oikealle Isabelle, Europa ja Star. Kuvan ottopäivänä Europa lähti Tallinnasta kohti Hollantia, jossa se on edelleen. Isabelle ja Star puolestaan odottavat tässä kuvassa vielä lähtöä.Yksi varteenotettava skenaario on tietysti se, että Superfast IX vuokrattaisiin jälleen johonkin eteenpäin. Laivojen vuokraaminen on tunnettu osa Tallinkin liiketoimintastrategiaa meikäläisittäin tunnetumpien pikalaiva- ja risteilyliikenteen lisäksi. Tälläkin hetkellä Tallink on vuokrannut eteenpäin kolme tunnettua matkustaja-autolauttaansa, nimittäin Silja Europan, Galaxyn sekä Starin. Niistä Silja Europan komennus pakolaisten majoituslaivana Alankomaiden Rotterdamissa ja Galaxyn komennus samoissa tehtävissä Amsterdamissa päättyvät näillä näkymin kuluvan vuoden lokakuussa. Nähtäväksi jää, jatketaanko noiden alusten vuokraa vielä tavalla tai toisella, vai nähdäänkö Silja Europa vielä esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan välisessä risteilyliikenteessä tai Galaxy puolestaan Silja Linen brändi-ilmeellä Turun ja Tukholman välillä. Entinen Helsinki - Tallinna -reitin pikalaiva Star, nykyisin M/S Oscar Wilde, on sen sijaan pidemmällä kuitilla Irlannissa, mihin sisältyy myös osto-optio. Oscar Wildena entinen Star seilaa Irlanninmerellä, Irlannista Walesiin. Lähteekö Superfast IX saman tien Starin tavoin vuokralle ja mahdollisesti edelleen myyntiin? Se on varmasti yksi vaihtoehto. Osto-optiosta tulikin mieleen, että varmasti myös Superfast IX:n myynti sisältyy kaikkiin pöydällä oleviin vaihtoehtoihin. Ruotsalainen Stena Line on muun muassa ostanut kaksi Superfast IX:n sisaralusta, ja ranskalainen Corsica Linea yhden niistä. Kaikkiaan luokkaan rakennettiin neljä alusta, Superfastit VII - IX, joista IX on luonnollisesti nuorin. Sopisiko alus vielä Tallinkin omaan reittiliikenteeseen?Mikäli Tallink sitten päättää pitää Superfast IX:n itsellään ja vielä omassa liikenteessään, tähänkin on varmasti monta vaihtoehtoa. Superfast IX:ssä on varsin tehokkaat, yhteensä 46 000 kilowatin koneet, ja sen maksiminopeus on jopa 30 solmua, joten alus on selvästi omassa roolissaan pikalaivana, ei niinkään saaristopujottelussa. Siksi tulevan roolin luulisi olevan suora ja mahdollisimman esteetön merireitti kahden sataman välillä kumipyörärahtia ja matkustajia kuljettaen. Siirtäisikö Superfast IX Vuosaari - Muuga -reitin pikalaiva-aikakaudelle, haastaen Eckerö Linen Finbo Cargon? Olemassaolevilla reiteillä Superfast IX:n voisi teoriassa nähdä Helsingin Vuosaaren ja Tallinnan itäpuolella sijaitsevan Muugan välillä. Kyseinen reitti sivuuttaa sekä Helsingin että Tallinnan ruuhkaisat keskustat, ja molempien maiden päätieverkot ovat näistä satamista nopeammin saavutettavissa. Siksi Vuosaari - Muuga on automatkailijoiden ja myös tavaraliikenteen suosiossa. Harmi vain, että tällä hetkellä ainoastaan Eckerö Line operoi kyseistä reittiä Finbo Cargo -aluksellaan. Tallink ajoi reittiä iäkkäällä Sea Wind -aluksella vuoteen 2022 asti, jolloin se myytiin pois. Voisiko Tallink sähköistää Vuosaari - Muuga -reitin uudelleen nopealla Superfast IX:llä? Toinen kuviteltavissa oleva komennus Superfast IX:lle voisi löytyä jokusen meripeninkulman lännempää. Hangon satama, joka ei siis ole tälle alukselle lainkaan vieras, voisi avata sille väyliä Itämeren vastarannoille. Voisiko Superfast IX lisätä kapasiteettia Kapellskärin ja Paldiskin välillä? Kuvassa toinen reittiä nykyisin ajavista aluksista, Regal Star. KUVA: AS Tallink GruppVieläkin lännempää löytyvät Ruotsin Nynäshamn ja Kapellskär, joista jälkimmäisestä Tallinkilla on reitti Viron Paldiskiin. Tuota reittiä ajetaan tällä hetkellä vuonna 1987 rakennetulla Sailorilla sekä vuodelta 2000 peräisin olevalla Regal Starilla. Ne ovat molemmat enemmän rahti- kuin matkustajalaivoja, ja lisäksi tuntuvasti pienempiä ja hitaampia kuin Superfast IX. Tästä voisi aueta enemmän matkustajia kyytiin ottavalle pikalaivalle uusi apaja. Heitetäänpä vielä yksi, vähän villimpi vaihtoehto pöydälle. On nimittäin niin, että mitä enemmän arvailee, sitä todennäköisemmin osuu oikeaan. Mitä jos Superfast IX alkaisikin liikennöimään jälleen Tallinnasta, Helsingistä tai molemmista Saksaan? Tällä tavalla Tallink haastaisi Finnlinesin pitkän monopolin Helsingin ja Pohjois-Saksan välisellä reitillä. Lähtisikö Tallink haastamaan Superfast IX:llä peräti Finnlinesia Saksan-liikenteessä? Noin 30 000 bruttotonnin ja pituudeltaan 203 metrin Superfast IX on jonkin verran Finnlinesin Star-luokkaa pienempi, mutta toisaalta vähintään yhtä nopea. Erottuakseen Finnlinesin Helsingin Vuosaaresta Travemündeen Lyypekin suulle suuntautuvasta palvelusta, Tallink voisi tässä Moottorin luomassa hypoteettisessa tilanteessa ajaa aiemmalla tavalla Helsingin Länsisatamasta Rostockiin, joka sijaitsee Lyypekistä satakunta kilometriä koilliseen, siis hieman lähempänä Helsinkiä. Ajamalla vieläpä hiukan Finnstaria, Finnmaidia ja Finnladya kovempaa, Superfast IX voisi yhdistää Helsingin keskustan Saksan ja samalla koko Keski-Euroopan maantieverkkoon kilpailukykyisesti. Lähde: TallinkMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2025 Laivat SS United Statesia valmistellaan jo upotettavaksi – käynnissä viimeinen vetoomus nopeusennätysvaltamerilaivan pelastamiseksi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 16.3.2025 Laivat Baltic Princessin sisätilat uudistuvat näkyvästi – myös hallittu kaaos on näkyvää vain päiviä ennen paluuta liikenteeseen 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan – näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 4.3.2025 Laivat Tallink Siljalle uusi Riian risteily kesäksi 1.3.2025 Laivat HD Hyundai Heavy Industries aikoo tuoda maailman merille ydinkäyttöisen konttilaivan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 31.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Fisker Ocean One numero 67 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle