13.7.2024

Pitkältä vuokralta palannut Tallink Superfast IX odottaa päätöksiä jatkostaan Tallinnan satamassa – vaihtoehtoja seuraavalle komennukselle on useita

Kuva Benjamin Helander

Superfast IX vietti vuokralla Kanadan vesillä peräti 15 vuotta. Nyt tämä pikalaiva on takaisin Tallinkilla, joka ei tosin vielä tiedä mitä sillä seuraavaksi tehdä. Onneksi aina voi spekuloida.

Moni ei varmasti sitä enää edes muista, mutta tämä nimenomainen alus ajoi yli 15 vuotta sitten Helsingin Länsisatamasta aina Saksan Rostockiin asti. Tallink oli vuonna 2006 hankkinut vuonna 2002 valmistuneen aluksen itselleen kreikkalaisomisteiselta Superfast Ferriesiltä, joka pyöritti sillä nyttemmin lakkautettuja Itämeren toimintojaan. Ennen Helsingin-komennusta tämä nopea matkustaja-autolautta ajoi hetken aikaa myös Hangosta Rostockiin.

Tallink ajoi omalla brändi-ilmeellään Superfast IX:llä Tallinna - Helsinki - Rostock -reittiä, kunnes kanadalainen Marine Atlantic -yhtiö kiinnostui vuokraamaan sen käyttöönsä. Tästä alkoi aluksen pitkä Kanadan-komennus, joka useamman jatkosopimuksen jälkeen venyi peräti 15-vuotiseksi. Alus tunnettiin Kanadan vesillä nimellä Atlantic Vision, ja se ajoi Port-aux-Basquesin ja North Sydneyn sekä Argentian ja North Sydneyn väliä. Mainitut satamat sijaitsevat Kanadan itäosissa, Newfoundlandin ja Labradorin sekä Nova Scotian saaristoisissa provinsseissa. Superfast IX oli muuten tällä komennuksellaan tehokkain matkustaja-autolautta Pohjois-Amerikan vesillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Odottaa jatkokäyttöä Tallinnassa

Pitkä vuokrakomennus tuli siis lopulta päätökseensä keväällä 2024, ja Tallink alkoi valmistelemaan aluksen siirtoa Atlantin takaa takaisin kotivesilleen. Alus siirrettiin Kanadan lipun alta hetkellisesti Kyproksen lipun alle, ja sitten edelleen Viron lipun alle, jolloin aluksen kotisatamaksi tuli Tallinna. Myös aluksen nimi vaihdettiin Atlantic Visionista takaisin Superfast IX:ksi.

Superfast IX saapui Tallinnan Paljassaaren satamaan, muutaman kilometrin verran keskustasta länteen, 16. toukokuuta 2024 Tanskan kautta. Siellä se odottaa tunnuksettomana seuraavaa komennustaan. Tällä hetkellä laivalla suoritetaan perusteellisia tarkastuksia ja auditointeja pitkän poissaolon jälkeen Tallinkin omasta käytöstä.

Paljassaaressa päätöksiä odottelevat Romantika ja Superfast IX.

Myös toinen Tallinkin matkustaja-autolautta, Latvian lipun alla oleva M/S Romantika, Victoria I:n sisaralus, odottelee tällä hetkellä päätöksiä jatkokäytöstä Paljassaaren satamalaiturissa. Se ajoi aiemmin Riian ja Tukholman väliä, ennen kuin tuo reitti lakkautettiin vuonna 2020 covidin vuoksi ensin tilapäisesti, ja sittemmin näillä näkymin pysyvästi. Samaiselta reitiltä Tallink ehti jo myydä pois M/S Isabellen, joka ennen sitä tunnettiin pitkään Viking Linen Isabellana.

Kaikki vaihtoehdot pöydällä

Moottorin tiedustellessa Tallinkilta Superfast IX:n seuraavaa käyttötarkoitusta eli merenkulkukielellä komennusta, yhtiön viestinnästä vastataan kaikkien vaihtoehtojen olevan vielä toistaiseksi pöydällä. Kaikki vaihtoehdot pitävät sisällään monta mahdollista tehtävää. Tässä vaiheessa siis vain mielikuvitus on rajanamme.

Tähän kuvaan mahtuu kolme Tallinkin ulosvuokraamaa alusta, vasemmalta oikealle Isabelle, Europa ja Star. Kuvan ottopäivänä Europa lähti Tallinnasta kohti Hollantia, jossa se on edelleen. Isabelle ja Star puolestaan odottavat tässä kuvassa vielä lähtöä.

Yksi varteenotettava skenaario on tietysti se, että Superfast IX vuokrattaisiin jälleen johonkin eteenpäin. Laivojen vuokraaminen on tunnettu osa Tallinkin liiketoimintastrategiaa meikäläisittäin tunnetumpien pikalaiva- ja risteilyliikenteen lisäksi. Tälläkin hetkellä Tallink on vuokrannut eteenpäin kolme tunnettua matkustaja-autolauttaansa, nimittäin Silja Europan, Galaxyn sekä Starin. Niistä Silja Europan komennus pakolaisten majoituslaivana Alankomaiden Rotterdamissa ja Galaxyn komennus samoissa tehtävissä Amsterdamissa päättyvät näillä näkymin kuluvan vuoden lokakuussa. Nähtäväksi jää, jatketaanko noiden alusten vuokraa vielä tavalla tai toisella, vai nähdäänkö Silja Europa vielä esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan välisessä risteilyliikenteessä tai Galaxy puolestaan Silja Linen brändi-ilmeellä Turun ja Tukholman välillä.

Entinen Helsinki - Tallinna -reitin pikalaiva Star, nykyisin M/S Oscar Wilde, on sen sijaan pidemmällä kuitilla Irlannissa, mihin sisältyy myös osto-optio. Oscar Wildena entinen Star seilaa Irlanninmerellä, Irlannista Walesiin.

Lähteekö Superfast IX saman tien Starin tavoin vuokralle ja mahdollisesti edelleen myyntiin? Se on varmasti yksi vaihtoehto.

Osto-optiosta tulikin mieleen, että varmasti myös Superfast IX:n myynti sisältyy kaikkiin pöydällä oleviin vaihtoehtoihin. Ruotsalainen Stena Line on muun muassa ostanut kaksi Superfast IX:n sisaralusta, ja ranskalainen Corsica Linea yhden niistä. Kaikkiaan luokkaan rakennettiin neljä alusta, Superfastit VII - IX, joista IX on luonnollisesti nuorin.

Sopisiko alus vielä Tallinkin omaan reittiliikenteeseen?

Mikäli Tallink sitten päättää pitää Superfast IX:n itsellään ja vielä omassa liikenteessään, tähänkin on varmasti monta vaihtoehtoa. Superfast IX:ssä on varsin tehokkaat, yhteensä 46 000 kilowatin koneet, ja sen maksiminopeus on jopa 30 solmua, joten alus on selvästi omassa roolissaan pikalaivana, ei niinkään saaristopujottelussa. Siksi tulevan roolin luulisi olevan suora ja mahdollisimman esteetön merireitti kahden sataman välillä kumipyörärahtia ja matkustajia kuljettaen.

Siirtäisikö Superfast IX Vuosaari - Muuga -reitin pikalaiva-aikakaudelle, haastaen Eckerö Linen Finbo Cargon?

Olemassaolevilla reiteillä Superfast IX:n voisi teoriassa nähdä Helsingin Vuosaaren ja Tallinnan itäpuolella sijaitsevan Muugan välillä. Kyseinen reitti sivuuttaa sekä Helsingin että Tallinnan ruuhkaisat keskustat, ja molempien maiden päätieverkot ovat näistä satamista nopeammin saavutettavissa. Siksi Vuosaari - Muuga on automatkailijoiden ja myös tavaraliikenteen suosiossa. Harmi vain, että tällä hetkellä ainoastaan Eckerö Line operoi kyseistä reittiä Finbo Cargo -aluksellaan. Tallink ajoi reittiä iäkkäällä Sea Wind -aluksella vuoteen 2022 asti, jolloin se myytiin pois. Voisiko Tallink sähköistää Vuosaari - Muuga -reitin uudelleen nopealla Superfast IX:llä?

Toinen kuviteltavissa oleva komennus Superfast IX:lle voisi löytyä jokusen meripeninkulman lännempää. Hangon satama, joka ei siis ole tälle alukselle lainkaan vieras, voisi avata sille väyliä Itämeren vastarannoille.

Voisiko Superfast IX lisätä kapasiteettia Kapellskärin ja Paldiskin välillä? Kuvassa toinen reittiä nykyisin ajavista aluksista, Regal Star. KUVA: AS Tallink Grupp

Vieläkin lännempää löytyvät Ruotsin Nynäshamn ja Kapellskär, joista jälkimmäisestä Tallinkilla on reitti Viron Paldiskiin. Tuota reittiä ajetaan tällä hetkellä vuonna 1987 rakennetulla Sailorilla sekä vuodelta 2000 peräisin olevalla Regal Starilla. Ne ovat molemmat enemmän rahti- kuin matkustajalaivoja, ja lisäksi tuntuvasti pienempiä ja hitaampia kuin Superfast IX. Tästä voisi aueta enemmän matkustajia kyytiin ottavalle pikalaivalle uusi apaja.

Heitetäänpä vielä yksi, vähän villimpi vaihtoehto pöydälle. On nimittäin niin, että mitä enemmän arvailee, sitä todennäköisemmin osuu oikeaan. Mitä jos Superfast IX alkaisikin liikennöimään jälleen Tallinnasta, Helsingistä tai molemmista Saksaan? Tällä tavalla Tallink haastaisi Finnlinesin pitkän monopolin Helsingin ja Pohjois-Saksan välisellä reitillä.

Lähtisikö Tallink haastamaan Superfast IX:llä peräti Finnlinesia Saksan-liikenteessä?

Noin 30 000 bruttotonnin ja pituudeltaan 203 metrin Superfast IX on jonkin verran Finnlinesin Star-luokkaa pienempi, mutta toisaalta vähintään yhtä nopea. Erottuakseen Finnlinesin Helsingin Vuosaaresta Travemündeen Lyypekin suulle suuntautuvasta palvelusta, Tallink voisi tässä Moottorin luomassa hypoteettisessa tilanteessa ajaa aiemmalla tavalla Helsingin Länsisatamasta Rostockiin, joka sijaitsee Lyypekistä satakunta kilometriä koilliseen, siis hieman lähempänä Helsinkiä. Ajamalla vieläpä hiukan Finnstaria, Finnmaidia ja Finnladya kovempaa, Superfast IX voisi yhdistää Helsingin keskustan Saksan ja samalla koko Keski-Euroopan maantieverkkoon kilpailukykyisesti.

Lähde: Tallink

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat