5.6.2019 Automatkailu Nyt se on varmaa: Eckerö Linen uusi alus suuntaa Vuosaaresta Muugaan – luvassa nopea siirtymä automatkailijalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eckerö Line vahvisti Tallinnan Muugan uuden Finbo Cargo -rahtialuksen satamaksi. Rahdin lisäksi luvassa on sujuvaa kyytiä automatkustajile. Eckerö Linen ja Tallinnan sataman neuvottelut Muugan valitsemisesta uuden rahtialuksen satamaksi ovat päättyneet toivottuun lopputulokseen, laivayhtiö kertoo.Suomen lipun alla kulkeva uusi Finbo Cargo -rahtialus tulee liikennöimään Helsingin Vuosaaren ja Tallinnan Muugan sataman välillä kesäkuun lopulta alkaen. Tällä hetkellä alusta ehostetaan palveluskuntoon Turun Korjaustelakalla.Uudesta puhuttaessa on hyvä muistaa, että laiva on tosin uusi vain sen hankkineelle laivayhtiölle. Kyseessä on vuodesta 2000 rahtiliikennettä palvellut rahtialus. Edellisessä työtehtävässään se liikennöi Dublinin ja Liverpoolin välillä.Alus tarjoaa asiakkailleen kutakuinkin 360 matkustajapaikkaa ja kaksi kilometriä autokaistaa. Laivassa on alustavien tietojen mukaan myös myymälä, kahvila ja istumapaikkoja.Uusi reitti kohentaa rahtiliikenteen sujuvuutta molemmissa kaupungeissa, sillä satamat sijaitsevat keskusta-alueen ulkopuolella ja pääteiden varressa. Aivan valmista ei vielä ole, mutta lähiviikkojen aikana infrastruktuuria uudistetaan Muugassa niin, että rahtikuljetusten sujuvuus voidaan taata.Alueella tullaan muun muassa siirtämään konttiparkkia, jotta laivalle siirtymistä odottaville ajoneuvoille voidaan varmistaa riittävät tilat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomatkustaja kiittääRahdin lisäksi uusi reitti avataan automatkustajille, joille nopea ja edulliseksi luvattu reittivaihtoehto on tervetullut lisä Suomen ja Viron väliselle siirtymälle.Matkaansa jatkavan kannalta Muugan sijainti on hyvä. Satamasta pääsee sujuvasti Viron pääteille ja samalla välttää myös Tallinnan keskustan ruuhkat.Muugan valinta satamaksi säästää myös matka-aikaa, joka lyhentyy peräti vartilla, eli Viroon seilataan alle kolmessa tunnissa.Helsingin päässä liikennöinti Vuosaaren satamasta siirtää raskasta liikennettä pois keskusta-alueelta ja tarjoaa rahtia ajaville sujuvan ja käytännöllisen vaihtoehdon. Finbo Cargo liikennöi Helsinki–Tallinna-väliä kaksi kertaa päivässä, ja Eckerö Line tarjoaa sen myötä yhteensä kymmenen rahtilähtöä vuorokaudessa.Infraa kehitetään vauhdillaEckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen suhtautuu uuden rahtialuksen käyttöönottoon luottavaisin mielin.– Yhteistyö Tallinnan sataman kanssa on sujunut erinomaisesti ja olemme tyytyväisiä päästessämme operoimaan uutta rahtialusta Muugasta. Satama on sitoutunut nopeuttamaan Muugan sataman useita infrahankkeita taatakseen sujuvan liikenteen ja järjestelyt. Tämä mahdollisti Muugan valitsemisen uuden rahtialuksen satamaksi, Keronen kertoo. – Olemme iloisia, että Eckerö Linen uusi rahtialus tulee käyttämään Muugan satamaa, sillä se tarjoaa rahtiliikenteelle sujuvan tavan liikkua Viron päässä. Viron ja Tallinnan ulkopuolelta tulevat ajoneuvot säästävät aikaa siirtyessään Tallinnan kehäteiltä suoraan Muugan satamaan. Samalla Muugan sataman käyttäminen vähentää liikenteen tuomaa kuormitusta ja ilmansaasteita Tallinnan keskustassa, Tallinnan sataman toimitusjohtaja Valdo Kalm kertoo. Töitä laivalle ja satamiinUusi rahtialus nimettiin Ahvenanmaan Eckerö-saaren pohjoispuolella sijaitsevan pienemmän saaren mukaan. Nimi viestii laivayhtiön mukaan myös siitä, että uusi alus on rekisteröity Suomeen.Eckerö Line korostaa olevansa ainoa Suomen lipun alla liikennöivä laivayhtiö Helsinki–Tallinna reitillä. Myös Länsisatamasta Tallinnaan seilaava varustamon toinen alus, eli m/s Finlandia on rekisteröity Suomen lipun alle. Uuden reitin avaaminen tulee luomaan uusia työpaikkoja Vuosaaren ja Muugan satamiin sekä uudelle rahtialukselle.– Uuden aluksen tuominen liikenteeseen tarkoittaa noin 80 uuden työpaikan syntymistä Suomeen ja Viroon, Taru Keronen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKritiikkiä VirossaUuden laivan nostattama keskustelu ei ole ollut vain positiivissävytteistä. Muun muassa Helsingin Sanomat, Kauppalehti, MTV ja virolainen talousjulkaisu Äripäev ovat kertoneet kritiikkiä sataneen muun muassa kilpailevan varustamo Tallinkin suunnalta, jonka suuromistaja Enn Pant moitti alusta jääluokituksen puutteesta ja sen iästä.Tallinnan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Tiit Terik on puolestaan ilmaissut huolensa lisääntyvän liikenteen osalta. Tosin lausuntoa annettaessa oletettiin vielä Viron puoleisen sataman olevan Muugan sijaan aivan kaupungin keskustan tuntumassa oleva Vanhasatama. Satamavaihdoksen myötä huolen voinee olettaa väistyneen.Talouselämälle ja Helsingin Sanomille Virossa syntynyttä kohua kommentoinut Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen pitää yhtiön uuteen alukseen kohdistettua arvostelua liioiteltuna.Lähde ja avauskuva: Eckerö Line Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue myös: Tallinna jaksaa yllättää – tässä kolme ravintolavinkkiä kesäkaudelle Lue lisää Kaikki artikkelit 6.10.2024 Matkailu Jäähyväiset solateille: Col de l’Iseran 5.10.2024 Matkailu Erikoiset ateriat: Pädasten kartanon ravintola Alexander – 9 ruokalajin sinfonia makuaisteille 4.10.2024 Matkailu Kroatian Rijeka kiehtoo avattuna 29.9.2024 Matkailu Erikoiset unet: Pädasten kartano – hemmottelua ja rauhoittumista 29.9.2024 Automatkailu Lahti Caravan 2024: Tilantarpeeseen, mutta niukemmalle budjetille löytyy myös vaihtoehtoja 29.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Kun retkeilyauto ei enää riitä – mutta halutaan silti kompaktia kokoa 28.9.2024 Matkailuajoneuvot Suomalainen matkailuautoalan perheyritys kasvaa – ottaa uusia maita haltuun 28.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Yli 200 000 euron integroitujen autojen kysyntä kasvaa – autoihin jopa puolentoista vuoden jonot 27.9.2024 Caravan-messut Lahti Caravan 2024: Off road -mallien kysyntä kasvaa koko ajan – se tuo myös matkailuautoharrastukseen koko ajan uutta väkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: kuka on vastuussa, jos auto on pysäköity osittain ulos ruudusta ja se kolhitaan? 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 29.9.2024 Autoilu Näitä autoja me haluamme – iso autoliike paljastaa! 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä