5.6.2019 Automatkailu Nyt se on varmaa: Eckerö Linen uusi alus suuntaa Vuosaaresta Muugaan – luvassa nopea siirtymä automatkailijalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eckerö Line vahvisti Tallinnan Muugan uuden Finbo Cargo -rahtialuksen satamaksi. Rahdin lisäksi luvassa on sujuvaa kyytiä automatkustajile. Eckerö Linen ja Tallinnan sataman neuvottelut Muugan valitsemisesta uuden rahtialuksen satamaksi ovat päättyneet toivottuun lopputulokseen, laivayhtiö kertoo. Suomen lipun alla kulkeva uusi Finbo Cargo -rahtialus tulee liikennöimään Helsingin Vuosaaren ja Tallinnan Muugan sataman välillä kesäkuun lopulta alkaen. Tällä hetkellä alusta ehostetaan palveluskuntoon Turun Korjaustelakalla. Uudesta puhuttaessa on hyvä muistaa, että laiva on tosin uusi vain sen hankkineelle laivayhtiölle. Kyseessä on vuodesta 2000 rahtiliikennettä palvellut rahtialus. Edellisessä työtehtävässään se liikennöi Dublinin ja Liverpoolin välillä. Alus tarjoaa asiakkailleen kutakuinkin 360 matkustajapaikkaa ja kaksi kilometriä autokaistaa. Laivassa on alustavien tietojen mukaan myös myymälä, kahvila ja istumapaikkoja. Uusi reitti kohentaa rahtiliikenteen sujuvuutta molemmissa kaupungeissa, sillä satamat sijaitsevat keskusta-alueen ulkopuolella ja pääteiden varressa. Aivan valmista ei vielä ole, mutta lähiviikkojen aikana infrastruktuuria uudistetaan Muugassa niin, että rahtikuljetusten sujuvuus voidaan taata. Alueella tullaan muun muassa siirtämään konttiparkkia, jotta laivalle siirtymistä odottaville ajoneuvoille voidaan varmistaa riittävät tilat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Automatkustaja kiittää Rahdin lisäksi uusi reitti avataan automatkustajille, joille nopea ja edulliseksi luvattu reittivaihtoehto on tervetullut lisä Suomen ja Viron väliselle siirtymälle. Matkaansa jatkavan kannalta Muugan sijainti on hyvä. Satamasta pääsee sujuvasti Viron pääteille ja samalla välttää myös Tallinnan keskustan ruuhkat. Muugan valinta satamaksi säästää myös matka-aikaa, joka lyhentyy peräti vartilla, eli Viroon seilataan alle kolmessa tunnissa. Helsingin päässä liikennöinti Vuosaaren satamasta siirtää raskasta liikennettä pois keskusta-alueelta ja tarjoaa rahtia ajaville sujuvan ja käytännöllisen vaihtoehdon. Finbo Cargo liikennöi Helsinki–Tallinna-väliä kaksi kertaa päivässä, ja Eckerö Line tarjoaa sen myötä yhteensä kymmenen rahtilähtöä vuorokaudessa. Infraa kehitetään vauhdilla Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen suhtautuu uuden rahtialuksen käyttöönottoon luottavaisin mielin. – Yhteistyö Tallinnan sataman kanssa on sujunut erinomaisesti ja olemme tyytyväisiä päästessämme operoimaan uutta rahtialusta Muugasta. Satama on sitoutunut nopeuttamaan Muugan sataman useita infrahankkeita taatakseen sujuvan liikenteen ja järjestelyt. Tämä mahdollisti Muugan valitsemisen uuden rahtialuksen satamaksi, Keronen kertoo. – Olemme iloisia, että Eckerö Linen uusi rahtialus tulee käyttämään Muugan satamaa, sillä se tarjoaa rahtiliikenteelle sujuvan tavan liikkua Viron päässä. Viron ja Tallinnan ulkopuolelta tulevat ajoneuvot säästävät aikaa siirtyessään Tallinnan kehäteiltä suoraan Muugan satamaan. Samalla Muugan sataman käyttäminen vähentää liikenteen tuomaa kuormitusta ja ilmansaasteita Tallinnan keskustassa, Tallinnan sataman toimitusjohtaja Valdo Kalm kertoo. Töitä laivalle ja satamiin Uusi rahtialus nimettiin Ahvenanmaan Eckerö-saaren pohjoispuolella sijaitsevan pienemmän saaren mukaan. Nimi viestii laivayhtiön mukaan myös siitä, että uusi alus on rekisteröity Suomeen. Eckerö Line korostaa olevansa ainoa Suomen lipun alla liikennöivä laivayhtiö Helsinki–Tallinna reitillä. Myös Länsisatamasta Tallinnaan seilaava varustamon toinen alus, eli m/s Finlandia on rekisteröity Suomen lipun alle. Uuden reitin avaaminen tulee luomaan uusia työpaikkoja Vuosaaren ja Muugan satamiin sekä uudelle rahtialukselle. – Uuden aluksen tuominen liikenteeseen tarkoittaa noin 80 uuden työpaikan syntymistä Suomeen ja Viroon, Taru Keronen kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kritiikkiä Virossa Uuden laivan nostattama keskustelu ei ole ollut vain positiivissävytteistä. Muun muassa Helsingin Sanomat, Kauppalehti, MTV ja virolainen talousjulkaisu Äripäev ovat kertoneet kritiikkiä sataneen muun muassa kilpailevan varustamo Tallinkin suunnalta, jonka suuromistaja Enn Pant moitti alusta jääluokituksen puutteesta ja sen iästä. Tallinnan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Tiit Terik on puolestaan ilmaissut huolensa lisääntyvän liikenteen osalta. Tosin lausuntoa annettaessa oletettiin vielä Viron puoleisen sataman olevan Muugan sijaan aivan kaupungin keskustan tuntumassa oleva Vanhasatama. Satamavaihdoksen myötä huolen voinee olettaa väistyneen. Talouselämälle ja Helsingin Sanomille Virossa syntynyttä kohua kommentoinut Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen pitää yhtiön uuteen alukseen kohdistettua arvostelua liioiteltuna. Lähde ja avauskuva: Eckerö Line Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue myös: Tallinna jaksaa yllättää – tässä kolme ravintolavinkkiä kesäkaudelle Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Matkailu Oletko aina halunnut ajaa Viron kilvissä olevalla Porschella Afrikan halki? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt