2.6.2023 Ajoneuvot Pitkän akselivälin Volkswagen ID. Buzz on nyt totta – junakeulan taakse mahtuu jopa 7 henkeä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmirivisen sambabussin mukana nähdään muun muassa pirteämpi voimalinja sekä suurin lasikatto, jonka Volkswagen on koskaan valmistanut. Volkswagen Typ 2:n eli alkuperäisen Kleinbusin jalanjäljissä on tähän asti nähty kaksi täyssähköistä retromobiilia: viisipaikkainen tila-auto sekä umpipakettiauto ID. Buzz Cargo. Pitkän akselivälin malli vie ajatusta vieläkin lähemmäs hippibussi-esikuvaa. Kyseessä on samalla ID. Buzzin ensi-ilta Pohjois-Amerikassa. Auto on sikäläisillä markkinoilla ensimmäinen VW-bussi aikapäiviin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy25 senttimetriä lisää akseliväliäID. Buzz LWB:n vahvuus ensisijainen vahvuus on nimenkin mukaisesti akselivälissä, joka on kasvanut 250 millimetrillä lukemaan 3,24 metriä. Suurin osa kasvusta on kohdistettu liukuoviin, jotka ovat pidentyneet miltei 20 senttimetrillä lyhyemmän akselivälin malliin nähden. Auton leveys ja korkeus eivät puolestaan ole muuttuneet millimetrilläkään. LWB:n kokonaispituus on 4,96 metriä.Lisäsentit ovat tuoneet ID. Buzziin kolmannen penkkirivin, joka on tosin Euroopassa lisävaruste. Valinnaiset kolmannen rivin istuimet ovat ison tila-auton tavoin kohtuullisen tilavat sivusuunnassa sekä jalkatilojen puolesta. Taaimmaisten istuinten taakse jää noin 300 litran tavaratila. Penkit saa kaadettua tai myös kokonaan poistettua autosta, ja tällä tavalla viisipaikkaisena LWB:ssä on jo 1 340-litrainen kontti. Keskimmäinen penkkirivi on säädettävissä suhteessa 60:40:ään. Keskisohvan etäisyyssäätö on mahdollista 20 senttimetrin matkalla, samassa suhteessa. Nekin kaadettuna tavaratila kasvaa jo lähes 2 500 litraan. Pakettiautoversiota pitkästä Buzzista odotellessa. Kuusipaikkaisessa mallissa, joka tulee saataville ainakin joillain markkinoilla, istuimia on kolmessa rivissä niin, että keskellä on kaksi tilavaa erillisistuinta.ID. Buzz LWB saa kahden ensimmäisen istuinrivin yläpuolelle pinta-alaltaan 1,5 neliömetrin lasikaton, joka on Volkswagenin mukaan sen historian suurin. Katon saa myös himmennettyä sähköisesti, kuten vaikkapa Porsche Taycanissa. Lasiuutiset käsittävät lisäksi liukuovien sisään laskevat takasivuikkunat, sähköisillä nostimilla tietenkin.Uusi 12,9-tuumainen tietoviihdenäyttö on koti palautteiden perusteella päivitetylle ID-softalle. Kuljettaja saa käyttöönsä nyt myös HUD:in.Järeämmällä voimalinjallaID. Buzz LWB tuo VW:n sähköbussimalliin myös uuden voimalinjavaihtoehdon. LWB on MEB-arkkitehtuurin mukaisesti ja Typ 2:n tavoin takavetoinen. Auton saa nyt ID. Buzzista jo aiemmin tutun 150-kilowattisen lisäksi uudella, 210 kilowattia ja 560 newtonmetriä tuottavalla takatuupparilla.Akunkin kapasiteetti kasvaa tämän version myötä. Aiempi 77 kilowattitunnin nettokapasiteetin omaava virtalähde saa rinnalleen uuden 85-kilowattituntisen yksikön.Uusi voimalinja parantaa lisäkoosta (ja aina vain painavammasta ruhosta) huolimatta auton suorituskykyä. Huippunopeus nousee 145:stä 160:een kilometriin tunnissa ja keijukainen kiihtyy nollasta sataan 7,9 sekunnissa.Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa