25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar uuden mallin toimitukset alkavat loppukesästä. Automalli on ollut myynnissä pari kuukautta. Kiinalaisvalmistaja Geelyn omistukseen kuuluva Polestar ja sen uusin malli Polestar 4 on päässyt otsikoihin sillä, että se on automalli, jossa ei ole takalasia. Polestarin uutuusmallin esisarjan auto kävi Suomessa ensivisiitillään. Virallisesti se saapuu Suomeen loppukesän ja alkusyksyn aikana, kun asiakasluovutukset alkavat.Suomessa nyt ensimmäistä kertaa nähty ja paljastettu Polestar 4 konkretisoi hyvin sen, miksi autossa ei ole takalasia.Käydään tämä takalasia-asia läpi vielä kerran. Se, miksi takalasi Polestar 4:stä on jätetty pois, on ihan perusteltua.Autovalmistajat ovat jo pidemmän aikaa tehneet autoihin lasikattoja. Tätä ei ole tehty pelkästään sen vuoksi, että autojen sisätiloihin saataisi valoa ja avaruutta, vaan myös siksi, että lasikaton avulla autosta saadaan matalampi, jolloin sen muotokieli on puhuttelevampi – ja toisaalta sisätiloihin saadaan lisää korkeutta ja tilaa, koska korin paksut kattorakenteet eivät syö pääntilaa autossa.Tämä on myös yksi peruste myös sille, että miksi Polestar 4:ssä ei ole takalasia. Polestar on ratkaissut asian vielä siten, että lasikattoa viedään vieläkin pidemmälle auton takaosaan aivan takamatkustajien päälle, jolloin auton sisätiloihin saadaan lisää korkeutta ja pääntilaa. Kun autossa on takana hyvät tilat ja paljon pääntilaa, takapenkin selkänojaan voidaan tehdä vielä kallistuksen säätö. Auton kori saadaan myös sulavammaksi ja energiatehokkaammaksi, joka on sähköautoissa tärkeää. Kun tavaratilan luukun saranointi tuodaan vielä aivan siihen, mihin lasikatto auton takana loppuu, saadaan coupé-mallisen auton tavaratilan luukusta myös hyvin avara. Varsinainen takalasi voidaan korvata kameralla sekä näytöllä sisäpeilin paikalla, jolloin takalasia ei oikeasti tarvita – Polestarilta perustellaan. Takalasia ei myöskään tarvitse varoa Polestar 4:n tavaratilaa kuormatessa.– Itse asiassa näytössä on myös peili, ja sitä kautta pystyy myös näkemään, mitä siellä takapenkillä tapahtuu, Polestarin Suomen viestintäpäällikkö Johanna Laune korostaa.Laune myös vakuuttaa, että Polestarin insinöörit ovat puolestaan vakuuttaneet, että kamera korvaa takalasin ja peilin, ja on joissain asioissa jopa parempi ratkaisu.– Käytännössä se on älykäs taaksepäin katsova järjestelmä, joka tarjoaa laajemman näkökentän kuin ihmissilmä tai näkymä taakse taustapeilin kautta. Näkymä taakse on kirkas ja esteetön ja sitä on testattu, että se toimii myös pimeässä. Kuljettaja ei myöskään häikäisty takana tulevien valoista. Taaksepäin kuvaavat kamerat myös tallentavat kuvaa. Kamerat ovat myös sen verran ylhäällä, että ne pysyvät hyvin puhtaina – ja likaantuisihan se takalasikin autossa, Laune sanoo.Polestar 4 on korimalliltaan coupé ja näkymä taakse perinteisellä ratkaisulla olisi muutenkin auton korin muotojen vuoksi hyvin rajoittunut. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolyymillisesti tärkeä malliCoupén lisäksi valmistaja luokittelee Polestarin myös suv-autoksi, se on siis D-segmenttiin kuuluva suv-coupé, joiden suosio on tällä hetkellä melko suurta.– Uskomme, että pystymme saamaan Polestar 4:llä asiakkaita monesta segmentistä, Polestar Automotive Finland Oy:n toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi sanoo.– Meillä on suuret odotukset Polestar 4:n suhteen, se tulee olemaan meille volyymillisesti tärkeä automalli, se on meille tärkeä malli esimerkiksi työsuhdeautoilijoiden näkökulmasta, Luopajärvi sanoo.Työsuhdeautoilijoiden näkökulmasta puhuu jonkun verran myös Polestar 4:n hinta.Yksimoottorinen takavetoinen Polestar 4 maksaa alkaen hinnaltaan 63 300 euroa ja kaksimoottorinen nelivetoinen 69 300 euroa. Autot ovat aina niin sanottuja ”long range” -versioita, eli niissä on 100 kilowattitunnin akkukapasiteetti. Polestar luottaa 4-mallissakin 400 voltin latausjärjestelmään. Maksimilatausteho on 200 kilowattia ja akun pitäisi täyttyä 10 prosentista 80 prosenttiin optimiolosuhteissa 30 minuutissa.Takavetoisen Polestar 4 -version teholukema on 200 kilowattia (272 hv) ja nelivetoisen mallin 400 kilowattia (544 hv). Nelivetoisessa etumoottoriin kuuluu poiskytkentätoiminto, jos autolla haluaa ajaa vain takavetoisena esimerkiksi energiansäästön vuoksi. Neliveto kytkeytyy myös päälle, jos auto itse katsoo tilanteen sitä vaativan.Korkean tehon vuoksi nelivetoinen Polestar 4 onkin nopein Polestar koskaan. Se kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,8 sekunnissa, joka on korkein kiihtyvyysarvo Polestar-merkille koskaan.Hiilijalanjäljeltä matalin Polestar koskaanPolestar 4 on muutenkin auto, jossa on paljon sellaista, mitä Polestarilla ei ole koskaan aiemmin ollut. Sen hiilijalanjälki auton lanseeraushetkellä on myös matalin, mitä Polestar-malleilla koskaan on ollut vastaavassa lanseeraushetkessä. Autossa on taaksepäin kuvaavien taustapeilin korvaavien kameroiden lisäksi kymmenkunta muuta kameraa, jotka kuvaavat auton ympäristöä. Kamerat mahdollistavat ensikertaa Polestareissa myös muun muassa dash cam -toiminnon, jonka avulla esimerkiksi tapahtunutta kolaritilannetta voi tutkia jälkeenpäin. Polestar 4:ssä on myös dog mode, eli koiran voi jättää autoon ja auto pysyy mukavan lämpöisenä perheen lemmikille esimerkiksi ulkona porottavasta helteestä huolimatta. Auton keskikonsolin näytölle ilmestyy myös tästä ulkopuolisille tietämättömille kertova viesti.Polestar 4:n, kuten myös Polestar 3:n tuotanto on jo käynnissä. Autoa on myyty jo helmikuusta alkaen ja Tommi Luopajärven mukaan he maahantuojaorganisaatiossa voivat olla tyytyväisiä sen kysyntään paljastamatta automallin tämän hetkisitä myyntimääriä sen enempää.Ensimmäiset autot luovutetaan asiakkaille loppukesän ja alkusyksyn aikana, kun automalli saapuu virallisesti Suomeen. Sitä ennen, alkukesästä maahan ehtii Polestar 3, joka on kiinalaisvalmistajan ensimmäinen puhdas suv-malli.Polestar 3:sta ei luonnollisesti ole tulossa samanlaista syömähammasta kuin Polestar 4:stä, koska sen alkaen hinta on ihan jotain muuta kuin Polestar 4:n. Polestar 3:n edullisin malli on 23 000 euroa kalliimpi kuin Polestar 4:n hinnat alkaen malli. Alustaratkaisu GeelyltäUutta Polestar 4:ssä on myös se, että sen alustarakenne ei ole enää sama kuin Volvoissa, vaan auto perustuu nyt Geelyn uuteen alustaratkaisuun, joka skaalautuu aina pienestä A-segmentin autosta kuin Polestar 4:n kaltaiseen D-segmentin autoon ja jopa E-segmentin autoon.Polestar 2 perustuu samaan CMA-pohjaratkaisuun kuin esimerkiksi Volvo XC40, ja Polestar 3 jakaa puolestaan SPA2-perustan Volvo EX90 -mallin kanssa. Polestar 4:n perustana on SEA-perusratkaisu, joka löytyy myös Geely-perheeseen kuuluvista monista Zeekr-malleista.Polestar on nyt myös virallisesti osa isompaa Geely-perhettä, kun yhtiön omistusuhteet ovat muuttuneet. Volvo omistaa Polestarista enää alle 20 prosenttia ja Geely vajaa 70 prosenttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?