17.4.2018

POLO-tietojärjestelmä käyttöön – poliisiautossa kirjoitetuista sakoista entistä luotettavampia

Poliisiauto

Uudella järjestelmällä sakot kirjoitetaan ajoneuvotietokoneella. Rangaistuksen arvoisesti suoriutunut kansalainen saa sakosta tulosteen ja tiedot siirtyvät suoraan poliisin järjestelmään.

Poliisi ottaa poliisiautossa tapahtuvassa sakotuksessa käyttöön uuden tietojärjestelmän POLOn. Kansantajuisemmin kyseessä on, todennäköisesti ainakin humoristeja riemastuttavan lyhenteen saanut, poliisin operatiiviset lomakkeet -järjestelmä.

– Järjestelmä säästää sekä kansalaisten että poliisin aikaa, sillä sakon kirjoittaminen käy koneella nopeammin kuin käsin. Tavanomaisen sakon antaminen kestää POLOlla muutaman minuutin, poliisijohtaja Seppo Kolehmainen Poliisihallituksesta sanoo.

Poliisi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Odotettavissa hyötyjä

– Kansalaisen näkökulmasta poliisin palvelun taso kohenee ja oikeusturva paranee, koska kirjoitusvirheiden mahdollisuus sakkoasiakirjoissa vähenee ja sakot ovat entistä luotettavampia.
Uusi järjestelmä nopeuttaa poliisin työtä, koska ylimääräisiä työvaiheita karsiutuu.

– Aikaisemmin poliisi joutui kirjaamaan tien päällä kirjoittamansa sakon myöhemmin erikseen tietojärjestelmään poliisiasemalla. Uuden järjestelmän johdosta tämä kaksinkertainen työ käy tarpeettomaksi. Turhasta byrokratiasta säästyvä aika voidaan käyttää olennaiseen, kuten liikenteen valvontaan ja rikosten tutkimiseen, Kolehmainen sanoo.

POLO edellyttää tulostimia

Uusi järjestelmä otetaan ylitarkastaja Antti Jerosen mukaan poliisissa käyttöön vaiheittain.

– Vaikka tulevaisuudessa valtaosa sakoista kirjoitetaan tietokoneella, aivan heti käsin kirjoitetut sakot eivät silti kokonaan poistu. Kaikissa poliisiajoneuvoissa ei vielä ole tulostimia, joita sakkojen antaminen POLOlla vaatii, Jeronen sanoo.

Rikosuhrimaksu

Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen muistuttaa, että uusi järjestelmä koskee poliisiajoneuvoissa kirjoitettavia rangaistusvaatimuksia ja rikesakkoja. Vuonna 2014 ajoneuvoissa kirjoitettiin noin 140 000 rangaistusvaatimusta sekä 65 000 rikesakkoa.

– Automaattisen liikennevalvonnan sakot on lähetetty jo aikaisemminkin erikseen kehitetyn tietojärjestelmäsovelluksen kautta eikä uudistus vaikuta siihen, Ihalainen kertoo.

Lähde: Poliisi Kuvitus: Moottorin arkisto/Antti Hentinen ja Santeri Petrell

Artikkelia on päivitetty 19.4. POLO-järjestelmä on jo laajasti käytössä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat