5.8.2016 Ajoneuvot Porsche 718 Cayman S PDK – roolit vaihtuvat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutukainen Porsche 718 Cayman on samalla malliston halvin urheiluauto. Hyvää: ohjaus, alusta, ajamisen palkitsevuus, viimeistely. Huonoa: äänimaailman sieluttomuus. Kun vuonna 2005 Porsche Boxsterille esiteltiin kovakattoinen sisarmalli, hinnoittelivat stuttgartilaiset uuden tulokkaan rättikattoista kalliimmaksi. Valtavirrasta poikennut hinnoittelu auttoi rakentamaan Caymanille erityisempää imagoa, jota myöhemmin pönkitettiin Cayman R ja Cayman GT4 -erikoismalleilla.Valta vaihtuu kaksikon päivittyessä uuteen 718-sukupolveen. Kolmensadan hevosvoiman Porsche Caymanista saa maksaa 76 237 euroa. Tuulta hiuksiin kaipaavat joutuvat sijoittamaan Boxsteriin 2 500 euroa enemmän.Avoautofanaatikoille muutos on hallaa, mutta ajettavuuden perässä paikalliseen Porsche-liikkeeseen hakeutuvat ilahtuvat. Vaikka ensikoeajossa uudesta 718 Boxster S:stä sai hakemalla hakea huonoja puolia, ei korirakenteen jäykentäminen teräskatolla ainakaan heikennä upeaa ajettavuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin oppikirjastaKadulla Porsche on vaivaton kumppani, kiitos erinomaisen ergonomian ja luonnollisten hallintalaitteiden. PDK-kaksoiskytkinvaihteisto toimii hitaassa kaupunkiliikenteessä sulavuudella, josta konserni-isäntä Volkswageninkin kannattaisi ottaa oppia. Toki tarjolla on myös kuusivaihteinen manuaali.Suoraa maantieajoa hallitsee leveiden renkaiden kumina, mutta tiestön mutkistuessa päärooliin kohoaa ohjaus. Niin paljon kuin sähkötehosteisia ohjauksia on vuosien varrella parjattu, todistavat 718 Cayman ja sisarmalli Boxster, ettei vika ole teknologiassa, vaan sen käyttäjissä. Porsche on rakentanut ohjaukseen ensiluokkaisen yhdistelmän tarkkuutta, luonnollisuutta ja luottamusta.Valmis radalleLyhyen turvallisuusinfon jälkeen on aika tositoimien. Sturupin moottorirata on autotestaukseen mainiosti sopiva yhdistelmä nopeita ja hitaita suunnanvaihtoja. Keskinopeaa mutkaa edeltävä nyppylä kruunaa tai musertaa lupaavasti toimivan alustan.Koeajoautoihin on valittu rata-ajoon sopivat lisävarusteet. Erityisesti mekaanisen tasauspyörästön luistonrajoittimen tuova Porsche Torque Vectoring -paketti kannattaa pitää mielessä, jos Porscheaan mielii ulkoiluttaa vapautuneesti kilparadalla.718 Boxster S:n ensikoeajossa mutkateillä saadut kokemukset vahvistuvat, kun Cayman kiitää Sturupin moottoriradalla. Keskimoottorinen auto on yhtä aikaa nopea, helppo ja palkitseva. Auto kertoo nopeasti yliyrittämisen puskemalla, mutta tilanne korjautuu helposti hallittavaksi luisuksi pelkällä kaasupolkimella. Erinomaisen takapuolituntuman ansiosta kuljettaja on aina askeleen autoa edellä.718 Caymanin nelisylinteriseen turbobokseriin pätevät Boxsterista tutut kommentit. Voimaa riittää vähintään lupausten verran, ja vetoalue ulottuu turboahdetuksi moottoriksi poikkeuksellisen korkealle. Äänimaailma painottuu nyanssien sijaan silkkaan volyymiin, mutta Caymanin metallikaton ansiosta ohjaamoon kantautuu hieman Boxsteria värikkäämpi äänimaailma.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenKatso myös:Porsche 718 Boxster S – murtaako neloskone äänivallin?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa