5.8.2016 Ajoneuvot Porsche 718 Cayman S PDK – roolit vaihtuvat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutukainen Porsche 718 Cayman on samalla malliston halvin urheiluauto. Hyvää: ohjaus, alusta, ajamisen palkitsevuus, viimeistely. Huonoa: äänimaailman sieluttomuus. Kun vuonna 2005 Porsche Boxsterille esiteltiin kovakattoinen sisarmalli, hinnoittelivat stuttgartilaiset uuden tulokkaan rättikattoista kalliimmaksi. Valtavirrasta poikennut hinnoittelu auttoi rakentamaan Caymanille erityisempää imagoa, jota myöhemmin pönkitettiin Cayman R ja Cayman GT4 -erikoismalleilla.Valta vaihtuu kaksikon päivittyessä uuteen 718-sukupolveen. Kolmensadan hevosvoiman Porsche Caymanista saa maksaa 76 237 euroa. Tuulta hiuksiin kaipaavat joutuvat sijoittamaan Boxsteriin 2 500 euroa enemmän.Avoautofanaatikoille muutos on hallaa, mutta ajettavuuden perässä paikalliseen Porsche-liikkeeseen hakeutuvat ilahtuvat. Vaikka ensikoeajossa uudesta 718 Boxster S:stä sai hakemalla hakea huonoja puolia, ei korirakenteen jäykentäminen teräskatolla ainakaan heikennä upeaa ajettavuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin oppikirjastaKadulla Porsche on vaivaton kumppani, kiitos erinomaisen ergonomian ja luonnollisten hallintalaitteiden. PDK-kaksoiskytkinvaihteisto toimii hitaassa kaupunkiliikenteessä sulavuudella, josta konserni-isäntä Volkswageninkin kannattaisi ottaa oppia. Toki tarjolla on myös kuusivaihteinen manuaali.Suoraa maantieajoa hallitsee leveiden renkaiden kumina, mutta tiestön mutkistuessa päärooliin kohoaa ohjaus. Niin paljon kuin sähkötehosteisia ohjauksia on vuosien varrella parjattu, todistavat 718 Cayman ja sisarmalli Boxster, ettei vika ole teknologiassa, vaan sen käyttäjissä. Porsche on rakentanut ohjaukseen ensiluokkaisen yhdistelmän tarkkuutta, luonnollisuutta ja luottamusta.Valmis radalleLyhyen turvallisuusinfon jälkeen on aika tositoimien. Sturupin moottorirata on autotestaukseen mainiosti sopiva yhdistelmä nopeita ja hitaita suunnanvaihtoja. Keskinopeaa mutkaa edeltävä nyppylä kruunaa tai musertaa lupaavasti toimivan alustan.Koeajoautoihin on valittu rata-ajoon sopivat lisävarusteet. Erityisesti mekaanisen tasauspyörästön luistonrajoittimen tuova Porsche Torque Vectoring -paketti kannattaa pitää mielessä, jos Porscheaan mielii ulkoiluttaa vapautuneesti kilparadalla.718 Boxster S:n ensikoeajossa mutkateillä saadut kokemukset vahvistuvat, kun Cayman kiitää Sturupin moottoriradalla. Keskimoottorinen auto on yhtä aikaa nopea, helppo ja palkitseva. Auto kertoo nopeasti yliyrittämisen puskemalla, mutta tilanne korjautuu helposti hallittavaksi luisuksi pelkällä kaasupolkimella. Erinomaisen takapuolituntuman ansiosta kuljettaja on aina askeleen autoa edellä.718 Caymanin nelisylinteriseen turbobokseriin pätevät Boxsterista tutut kommentit. Voimaa riittää vähintään lupausten verran, ja vetoalue ulottuu turboahdetuksi moottoriksi poikkeuksellisen korkealle. Äänimaailma painottuu nyanssien sijaan silkkaan volyymiin, mutta Caymanin metallikaton ansiosta ohjaamoon kantautuu hieman Boxsteria värikkäämpi äänimaailma.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenKatso myös:Porsche 718 Boxster S – murtaako neloskone äänivallin?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa