20.6.2022 Ajoneuvot Porsche Cayenne 20 vuotta – merkin ensimmäinen SUV vaikutti sen historiaan enemmän kuin luulisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pidit siitä tai et, täällä se on ollut nyt 20 vuotta - ja myy kuin se kuuluisa häkä - Porsche Cayenne. Sen kohdalla historia päätti, etteivät stuttgartilaisvalmistajat koskaan päätyneet yhteen. Miltä näyttäisi Porschen tila-auto? Siihen emme saaneet koskaan vastausta, vaikka moista ilmestystä harkittiinkin Stuttgartissa 90-luvulla. Tila-auton sijaan samme nähdä Porsche-maasturin, ajan konteksti huomioon ottaen siinäkin riitti sulateltavaa. Cayenneksi nimetty kaupunkimaasturi on aina herättänyt ristiriitaisia tunteita muun muassa ulkonäkönsä ja asemansa vuoksi, mutta mallin tärkeyttä valmistajalleen ei tarvinne liiaksi alleviivata.Porsche Cayennen nimi on johdettu tulisesta keskiamerikkalaisesta mausteesta, cayennepippurista.Cayenne on Porschen nykyisin tuotannossa olevien mallisarjojen kolmas malli. 911 esi-isineen on luonnollisesti pisimmän linjan malli. Nykyisistä toiseksi kauimmin on tuotettu Suomessakin valmistettua Boxteria. Cayenne on kolmanneksi vanhin, ja se menee tällä hetkellä kolmannessa sukupolvessaan. Cayennen suunnittelu aloitettiin jo 90-luvun puolella, ja valmistuessaan se oli hyvin tärkeä uusi aluevaltaus vaikeuksien kanssa painineelle urheiluautojen valmistajalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorschen ja Mercedes-Benzin liitto oli lähellä - lopulta päädyttiin kuitenkin VW:n huomaanPorsche päätyi siis tunnetusti SUV-aluevaltaukseen, mutta se tarvitsi projektiin ehdottomasti yhteistyökumppanin, mielellään maasturikokemuksella - perhemaasturi kun ei voinut olla kaksiovinen takatuuppari, jollaisista Porschella oli lähinnä siihen mennessä kokemusta.Mercedes-Benz kehitti samoihin aikoihin ensimmäisen polven ML-sarjaansa, ensimmäistä kaupunkimaasturiaan. Hedelmällisen liiton ainekset olivat kasassa, kun Porsche ja Mercedes päättivät ryhtyä katumaasturiyhteistyöhön. Niin lähellä mutta niin kaukana; yhteistyö stuttgartilaisvalmistajien välillä katkesi lopulta ratkaisemattomiin erimielisyyksiin talousasioista.Saksasta löytyi kuitenkin toinen jätti, jolla olisi annettavaa Porschelle. Volkswagen kehitti nimittäin myös omaa katumaasturiaan, tulevaa Touaregia. Tämä yhteistyö kantoi lopulta maaliin asti ja edemmäksikin. Samalle pohjarakenteelle "projekti Coloradon" myötä veistetyt Volkswagen Touareg ja Porsche Cayenne lanseerattiin vain muutaman viikon välein toisistaan, loppukeväästä 2002. Niiden tuotanto alkoi yhteistehtaassa Slovakiassa, ja muutamaa vuotta myöhemmin seuraan liittyi myös Audi Q7.Cayennen prototyyppiä tutkitaan Weissachissa vuonna 2000.Cayenne ei ollut Volkswagenin ja Porschen yhteistöistä ensimmäinen ja onhan merkeillä varhaisia yhteisiä juuria, mutta juuri tämä johti valmistajien syvempään kumppanuuteen. Nykyinen omistajuuskuvio näiden välillä on hivenen monimutkainen. Volkswagen AG on nimittäin Porschen omistaja ja emoyhtiö, mutta myös Porsche omistaa Volkswagenista enemmistöosuuden.Miljoonas Cayenne näki päivänvalon vuonna 2020.Bensarosvo ja ekoautoCayennesta piti ilman muuta tehdä Touaregia sporttisempi ja ylellisempi. Downsizing ei siis ollut millään muotoa tehtävälistalla, kun 2-tonnisesta maasturista lähdettiin tekemään "urheiluautoa".Porsche Cayenne Turbo S vm. 2006: kiihtyvyys 0 - 100 km/h: 5,2 sekuntia, yhdistetty polttoaineen kulutus: 17 l/100 km.Cayenne palautti V8:t boksereistaan tunnetun Porschen repertuaariin, mutta oli toki myös harmonisempia vaihtoehtoja, kuten Cayenne Diesel.Porsche Cayenne Diesel vm. 2014: kiihtyvyys 0 - 100 km/h: 7,6 sekuntia, yhdistetty polttoaineen kulutus: 10 l/100 km.Ajat muuttuvat, niin myös Porsche Cayenne sen mukana. Vielä vuosikymmen sitten tämä ei olisi tullut kuuloonkaan, mutta nykyään muodikkain tapa hankkia statussymboli nimeltä Porsche Cayenne on ottaa se lataushybridinä. Akku ja sähkömoottori bensamoottorin kyljessä tekevät järkäleestä piireissä suorastaan ekoauton.Porsche Cayenne E-Hybrid vm. 2019: kiihtyvyys 0 - 100 km/h: 4,7 sekuntia, yhdistetty polttoaineen kulutus: 3 l/100 km.Lähde: Porsche Kuvat: Porsche, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheesta440 hevosvoiman mallistotäydennys: Porsche Cayenne S Coupé 640 hevosvoimalla hyvästi Motorsport – Porsche Cayenne Turbo GT Kahdeksan on enemmän kuin kuusi: Porsche Cayenne GTS ja V8:n paluu Koeajo: ladattava Porsche Cayenne S Koeajo: Ukkosen voimalla – Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Koeajo: viistokaton viemää – Porsche Cayenne Coupé Maistiainen: Porsche Cayenne Turbo – kuka unohti fysiikan lait? Maistiainen: muotoseikkoja etsimässä – Porsche Cayenne Coupé Pistokepippuri: uusi Porsche Cayenne E-Hybrid Koeajo: Porsche Macan Koeajo: viileästi viehkeämmiksi viilatut – Porsche Macan & Macan S Niin makaa kuin petaa: uudistunut Porsche Macan Parin tonnin sporttikeiju: Porschen katumaasturi Cayenne sai ”coupen” Porsche Cayenne saa Platinum Edition -erikoiserän Volkswagen Touareg ja Porsche Cayenne poljintarkistukseenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa