1.10.2023 Ajoneuvot Porsche Cayenne S E-Hybrid – yhden kirjaimen erolla lisää hybridivoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Cayenne "3.5:n" kolmas lataushybridiversio osuu kapasiteetiltaan näistä keskimmäiseksi. Se tarkoittaa, että 3,0-litrainen V6 istuu valtaistuimella, järjestelmätehon ollessa jopa 520 hevosvoimaa. Hiljattain debytoineessa nykypolven Porsche Cayennen merkittävässä elinkaaripäivityksessä eräs valttikorteista oli lataushybridivaihtoehto E-Hybrid, joka uuden 25,9 kilowattitunnin akkunsa kautta paransi sähköistä toimintamatkaansa kuin sika juoksuaan. Tuo 90 kilometrin kerhoon markkinakärkien tuntumaan ja seuraan yltävä malli saa nyt - Porsche kun on - S-mallin, joka tietenkin tarkoittaa mitäpä muuta kuin tehoa lisää, ja muutamia muita Cayenne S -tyyppiominaisuuksia.Cayennen lataushybridimalliston huipulla on Turbo E-Hybrid, jonka heiniä on 4,0-litrainen V8, ja joka on kaikkien aikojen tehokkain sarjatuotantoinen Cayenne-malliversio. Kaikki mainitut mallit ovat saatavilla sekä perinteisellä korimallilla että Coupé -viistokatolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonia malliston sisäisiä vertailukohtiaPorschella malliversioita yleensä riittää, ja tässäkin tapauksessa saa olla kirjaimista tarkka. Tämä Cayenne S E-Hybrid on periaatteessa sama auto kuin Cayenne E-Hybrid, mutta sitten on myös Cayenne S ilman sähkömoottoria, ja sen 4,0-litraisesta V8:stahan ei Brysselissä liiemmin pidetä.Cayenne E-Hybridiin verrattuna S-malli tuo 50 hevosvoimaa lisää järjestelmän kokonaistehoon, ja saman verran lisää newtonmetrejä. Lukemat asettuvat siis nyt 519 hevosvoimaan ja 750 newtonmetriin koko järjestelmän osalta. Kaikki lisäteho on tullut 3,0-litraiseen turbo-V6:een eli sähkömoottori on pysynyt samana 130-kilowattisena, mikä ei ole ollenkaan vähän sekään. Polttomoottorin viritysaste on itse asiassa samat 260 kilowattia kuin malliston lähtötasossa, polttomoottorisessa Cayenne -malliversiossa. Sähköllä päästään molemmilla hybridimalleilla saman verran eli jopa 90 kilometriä.Ässä piristää hybridi-Cayennea sen verran, että 0 - 100 km/h -tuloksesta lähtee kaksi kymmennystä, lukeman asettuessa 4,7 sekuntiin, ja huippunopeuden ollessa 263 km/h. Miltei 50 hevosvoiman tehoedusta huolimatta kiihtyvyyslukema asettuu hybridijärjestelmän lisäpainon vuoksi suunnilleen samaan kahdeksalla sylinterillä varustetun Cayenne S:n kanssa, mutta kun vauhtiin päästään, 13 sekunnin tuntumaan yltävä varttimailiaika kääntyy lopulta S E-Hybridin eduksi.Voimalinjapäivityksen ohella Cayenne S E-Hybrid tarkoittaa muutamia S-mallin mukaisia visuaalisia päivityksiä, kuten 20-tuumaisia kevytmetallivanteita, mutta myös Cayennen uusi kaksikammioinen ilmajousitus on tämän mallin tapauksessa säädetty urheilullisemmaksi.Porsche pyytää tuoreeltaan julkistetun hinnaston mukaan S E-Hybridistä noin 15 000 euroa ässätöntä mallia enemmän, hinnan asettuessa SUV-mallin osalta veroineen päivineen 128 403 euroon, Coupé-mallin kustantaessa vastaavasti 133 213 euroa. Se tosiasia, että kyseessä on matalan autoveron lataushybridi, tekee S E-Hybridistä edelleen huomattavasti edullisemman kuin perus-Cayenne, saati Cayenne S, hintaeron ollessa jälkimmäisen osalta jopa 67 000 euroa. Noin 65 000 euroa S E-Hybridistä on matkaa myös Turbo E-Hybridiin, meikäläisen Cayenne-malliston lippulaivaan.Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”