4.3.2021 Ajoneuvot Porsche esitteli Taycanin kaivatun farkkuversion – tarjolla lisää tilaa ja maastomausteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche ei varsinaisesti ole yrittänyt salailla tietoa Taycanin toisesta korimallista. Uutuus tottelee lisänimeä Cross Turismo ja se tarjoaa maastohenkisyyden lisäksi kaivattua lisätilaa. Porsche antoi ensimmäiset lupaukset nyt esitellystä täyssähköisestä maastohenkisestä farmarimallista Geneven autonäyttelyssä 2018. Mission E Cross Turismo -nimeä totellut konsepti oli varustettu rohkealla maastoilmeelle suorastaan menneiden aikojen ralliautojen henkeen. Kuten kovin tavallista konseptin näyttävyys latistuu matkalla tuotantoautoksi, mutta lisänimi on kuitenkin säilynyt paikallaan. Taycan Cross Turismo on kokonaisuutena kaivattu laajennus merkin sähköautomallistoon.Cross Turismo noudattaa muotokielellisesti hyvin tuttua linjaa vuonna 2017 nähdyn Panamera Sport Turismon kanssa. Kyseessä on siis käytännössä sähköauto Taycan jatketulla kattolinjalla ja monikäyttöisemmillä tiloilla. Perusmalliin verrattuna Cross Turismo tarjoaa etenkin takapenkkiläisille enemmän pääntilaa ja suurin kasvu on luonnollisesti tavaratilassa. Perusmuodossaan tilaa on tarjolla 446 litraa ja laajennettuna 1 212 litraa. Keulalta löytyy sisarmallin tavoin tilaa 84 litraa. Monikäyttöisempien tilojen lisäksi Taycan Cross Turismo tarjoilee ulkonäössä annoksen maastohenkisyyttä. Autoa kiertävät suojalistat vievät ajatuksia katumaasturien suuntaan, vaikka mikään varsinainen maastoversio Cross Turismo ei olekaan. Myös Porsche haluaa tehdä eroa katumaastureihin, joista puhutaan perinteisesti lyhenteellä SUV ja Taycanin kohdalla valmistaja käyttää lyhennettä CUV (Cross Utility Vehicle). Perus-Taycaniin verrattuna isoimpana erona ajomoodien valikoimaan kuuluu kevyeen maastoajoon, esimerkiksi mökkiteille, tarkoitettu Gravel Mode, joka nostaa autoa ilmajousituksen turvin 30 milliä vakioasetusta korkeammalle. Ainakin viimeksi mainittu edellyttää auton varustelua Off-Road Design -paketilla, jonka tarkempi sisältö selviää myöhemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi akkuvaihtoehto, neljä tehoversiotaTaycanin tavoin Cross Turismo on aina täyssähköinen, mutta mallisto eroaa hieman sisarmallista. Siinä missä perusmalliin on tarjolla kaksi akkuvaihtoehtoja, on Cross Turismo aina varustettu isommalla 93,4 kWh kapasiteetilla varustetulla Performance Battery Plussalla. Tämän turvin tehoversiosta ja varustelusta riippuen valmistaja ilmoittaa WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi 388-456 kilometriä. Auto on vakiona varustettu 11 kW AC-laturilla ja lisävarusteena on tarjolla 22 kW laturi. Muiden Taycanien tapaan pikalatauksen huipputehoksi valmistaja ilmoittaa 270 kW. Tehoversioita on tarjolla kaikkiaan neljä ja kaikki mallit ovat nelivetoisia. Perusmallin nimi on Porschen perinteitä noudattaen Taycan 4 Cross Turismo, ja eri tehoversiot tottelevat nimiä 4S, Turbo ja Turbo S. Hetkelliset huipputehot lähtötilanteissa ovat samat kuin Taycan-mallistolla, eli nimijärjestyksessä 350 kW (476 hv), 420 kW (571 hv), 500 kW (680 hv) ja 560 kW (761 hv). Miedoinkin versio ampaisee satasen nopeuteen 5,1 sekunnissa ja Turbo S:n luvuksi kirjataan 2,9 sekuntia.Tavaroita mukaan katolle ja peräänCross Turismo tarjoaa jo itsessään paremmat tilat tavaroiden kuljettamiselle, mutta tämän lisäksi auton ulkopuolelle on tarjolla lisätilaa. Porsche esitteli lisävarustelistalla erityisesti korkeisiin nopeuksiin suunnitellun suksiboksin, jonka kanssa on lupa ajaa jopa 200 km/h. 480 litraa lisätilaa tarjoava boksi on tarjolla Taycanin molempien mallien lisäksi Porsche katumaasturimalleihin.Itse auton lisäksi Porsche julkaisi myös kaksi sähköpyörää ja näitä varten suunnitellun kuljetustelineen. Teline ei tule perinteiseen tapaan kiinni vetokoukkuun, vaan se kiinnitetään auton koriin kahden kiinnityspisteen avulla. Telineellä voi kuljettaa Porsche eBike Sport ja eBike Sport Cross -pyörien lisäksi myös normaaleja polkupyöriä ja tilaa on enimmillään kolmelle pyörälle.Porsche Taycan Cross Turismon lanseeraus tapahtuu kesällä. Saksassa hinnat alkavat 93 635 eurosta. Suomen lähtöhinnan voi olettaa asettuvan hieman päälle 100 000 euroon.Teksti: Mikko Autio Lähde ja kuvat: PorscheLisää aiheestaKoeajo: Porsche Taycan Turbo S on 625-hevosvoimainen täysosuma, mutta onko maali oikea?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa