4.3.2021 Ajoneuvot Porsche esitteli Taycanin kaivatun farkkuversion – tarjolla lisää tilaa ja maastomausteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche ei varsinaisesti ole yrittänyt salailla tietoa Taycanin toisesta korimallista. Uutuus tottelee lisänimeä Cross Turismo ja se tarjoaa maastohenkisyyden lisäksi kaivattua lisätilaa. Porsche antoi ensimmäiset lupaukset nyt esitellystä täyssähköisestä maastohenkisestä farmarimallista Geneven autonäyttelyssä 2018. Mission E Cross Turismo -nimeä totellut konsepti oli varustettu rohkealla maastoilmeelle suorastaan menneiden aikojen ralliautojen henkeen. Kuten kovin tavallista konseptin näyttävyys latistuu matkalla tuotantoautoksi, mutta lisänimi on kuitenkin säilynyt paikallaan. Taycan Cross Turismo on kokonaisuutena kaivattu laajennus merkin sähköautomallistoon. Cross Turismo noudattaa muotokielellisesti hyvin tuttua linjaa vuonna 2017 nähdyn Panamera Sport Turismon kanssa. Kyseessä on siis käytännössä sähköauto Taycan jatketulla kattolinjalla ja monikäyttöisemmillä tiloilla. Perusmalliin verrattuna Cross Turismo tarjoaa etenkin takapenkkiläisille enemmän pääntilaa ja suurin kasvu on luonnollisesti tavaratilassa. Perusmuodossaan tilaa on tarjolla 446 litraa ja laajennettuna 1 212 litraa. Keulalta löytyy sisarmallin tavoin tilaa 84 litraa. Monikäyttöisempien tilojen lisäksi Taycan Cross Turismo tarjoilee ulkonäössä annoksen maastohenkisyyttä. Autoa kiertävät suojalistat vievät ajatuksia katumaasturien suuntaan, vaikka mikään varsinainen maastoversio Cross Turismo ei olekaan. Myös Porsche haluaa tehdä eroa katumaastureihin, joista puhutaan perinteisesti lyhenteellä SUV ja Taycanin kohdalla valmistaja käyttää lyhennettä CUV (Cross Utility Vehicle). Perus-Taycaniin verrattuna isoimpana erona ajomoodien valikoimaan kuuluu kevyeen maastoajoon, esimerkiksi mökkiteille, tarkoitettu Gravel Mode, joka nostaa autoa ilmajousituksen turvin 30 milliä vakioasetusta korkeammalle. Ainakin viimeksi mainittu edellyttää auton varustelua Off-Road Design -paketilla, jonka tarkempi sisältö selviää myöhemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi akkuvaihtoehto, neljä tehoversiota Taycanin tavoin Cross Turismo on aina täyssähköinen, mutta mallisto eroaa hieman sisarmallista. Siinä missä perusmalliin on tarjolla kaksi akkuvaihtoehtoja, on Cross Turismo aina varustettu isommalla 93,4 kWh kapasiteetilla varustetulla Performance Battery Plussalla. Tämän turvin tehoversiosta ja varustelusta riippuen valmistaja ilmoittaa WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi 388-456 kilometriä. Auto on vakiona varustettu 11 kW AC-laturilla ja lisävarusteena on tarjolla 22 kW laturi. Muiden Taycanien tapaan pikalatauksen huipputehoksi valmistaja ilmoittaa 270 kW. Tehoversioita on tarjolla kaikkiaan neljä ja kaikki mallit ovat nelivetoisia. Perusmallin nimi on Porschen perinteitä noudattaen Taycan 4 Cross Turismo, ja eri tehoversiot tottelevat nimiä 4S, Turbo ja Turbo S. Hetkelliset huipputehot lähtötilanteissa ovat samat kuin Taycan-mallistolla, eli nimijärjestyksessä 350 kW (476 hv), 420 kW (571 hv), 500 kW (680 hv) ja 560 kW (761 hv). Miedoinkin versio ampaisee satasen nopeuteen 5,1 sekunnissa ja Turbo S:n luvuksi kirjataan 2,9 sekuntia. Tavaroita mukaan katolle ja perään Cross Turismo tarjoaa jo itsessään paremmat tilat tavaroiden kuljettamiselle, mutta tämän lisäksi auton ulkopuolelle on tarjolla lisätilaa. Porsche esitteli lisävarustelistalla erityisesti korkeisiin nopeuksiin suunnitellun suksiboksin, jonka kanssa on lupa ajaa jopa 200 km/h. 480 litraa lisätilaa tarjoava boksi on tarjolla Taycanin molempien mallien lisäksi Porsche katumaasturimalleihin. Itse auton lisäksi Porsche julkaisi myös kaksi sähköpyörää ja näitä varten suunnitellun kuljetustelineen. Teline ei tule perinteiseen tapaan kiinni vetokoukkuun, vaan se kiinnitetään auton koriin kahden kiinnityspisteen avulla. Telineellä voi kuljettaa Porsche eBike Sport ja eBike Sport Cross -pyörien lisäksi myös normaaleja polkupyöriä ja tilaa on enimmillään kolmelle pyörälle. Porsche Taycan Cross Turismon lanseeraus tapahtuu kesällä. Saksassa hinnat alkavat 93 635 eurosta. Suomen lähtöhinnan voi olettaa asettuvan hieman päälle 100 000 euroon. Teksti: Mikko Autio Lähde ja kuvat: Porsche Lisää aiheesta Koeajo: Porsche Taycan Turbo S on 625-hevosvoimainen täysosuma, mutta onko maali oikea? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan