4.3.2021 Ajoneuvot Porsche esitteli Taycanin kaivatun farkkuversion – tarjolla lisää tilaa ja maastomausteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche ei varsinaisesti ole yrittänyt salailla tietoa Taycanin toisesta korimallista. Uutuus tottelee lisänimeä Cross Turismo ja se tarjoaa maastohenkisyyden lisäksi kaivattua lisätilaa. Porsche antoi ensimmäiset lupaukset nyt esitellystä täyssähköisestä maastohenkisestä farmarimallista Geneven autonäyttelyssä 2018. Mission E Cross Turismo -nimeä totellut konsepti oli varustettu rohkealla maastoilmeelle suorastaan menneiden aikojen ralliautojen henkeen. Kuten kovin tavallista konseptin näyttävyys latistuu matkalla tuotantoautoksi, mutta lisänimi on kuitenkin säilynyt paikallaan. Taycan Cross Turismo on kokonaisuutena kaivattu laajennus merkin sähköautomallistoon. Cross Turismo noudattaa muotokielellisesti hyvin tuttua linjaa vuonna 2017 nähdyn Panamera Sport Turismon kanssa. Kyseessä on siis käytännössä sähköauto Taycan jatketulla kattolinjalla ja monikäyttöisemmillä tiloilla. Perusmalliin verrattuna Cross Turismo tarjoaa etenkin takapenkkiläisille enemmän pääntilaa ja suurin kasvu on luonnollisesti tavaratilassa. Perusmuodossaan tilaa on tarjolla 446 litraa ja laajennettuna 1 212 litraa. Keulalta löytyy sisarmallin tavoin tilaa 84 litraa. Monikäyttöisempien tilojen lisäksi Taycan Cross Turismo tarjoilee ulkonäössä annoksen maastohenkisyyttä. Autoa kiertävät suojalistat vievät ajatuksia katumaasturien suuntaan, vaikka mikään varsinainen maastoversio Cross Turismo ei olekaan. Myös Porsche haluaa tehdä eroa katumaastureihin, joista puhutaan perinteisesti lyhenteellä SUV ja Taycanin kohdalla valmistaja käyttää lyhennettä CUV (Cross Utility Vehicle). Perus-Taycaniin verrattuna isoimpana erona ajomoodien valikoimaan kuuluu kevyeen maastoajoon, esimerkiksi mökkiteille, tarkoitettu Gravel Mode, joka nostaa autoa ilmajousituksen turvin 30 milliä vakioasetusta korkeammalle. Ainakin viimeksi mainittu edellyttää auton varustelua Off-Road Design -paketilla, jonka tarkempi sisältö selviää myöhemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi akkuvaihtoehto, neljä tehoversiota Taycanin tavoin Cross Turismo on aina täyssähköinen, mutta mallisto eroaa hieman sisarmallista. Siinä missä perusmalliin on tarjolla kaksi akkuvaihtoehtoja, on Cross Turismo aina varustettu isommalla 93,4 kWh kapasiteetilla varustetulla Performance Battery Plussalla. Tämän turvin tehoversiosta ja varustelusta riippuen valmistaja ilmoittaa WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi 388-456 kilometriä. Auto on vakiona varustettu 11 kW AC-laturilla ja lisävarusteena on tarjolla 22 kW laturi. Muiden Taycanien tapaan pikalatauksen huipputehoksi valmistaja ilmoittaa 270 kW. Tehoversioita on tarjolla kaikkiaan neljä ja kaikki mallit ovat nelivetoisia. Perusmallin nimi on Porschen perinteitä noudattaen Taycan 4 Cross Turismo, ja eri tehoversiot tottelevat nimiä 4S, Turbo ja Turbo S. Hetkelliset huipputehot lähtötilanteissa ovat samat kuin Taycan-mallistolla, eli nimijärjestyksessä 350 kW (476 hv), 420 kW (571 hv), 500 kW (680 hv) ja 560 kW (761 hv). Miedoinkin versio ampaisee satasen nopeuteen 5,1 sekunnissa ja Turbo S:n luvuksi kirjataan 2,9 sekuntia. Tavaroita mukaan katolle ja perään Cross Turismo tarjoaa jo itsessään paremmat tilat tavaroiden kuljettamiselle, mutta tämän lisäksi auton ulkopuolelle on tarjolla lisätilaa. Porsche esitteli lisävarustelistalla erityisesti korkeisiin nopeuksiin suunnitellun suksiboksin, jonka kanssa on lupa ajaa jopa 200 km/h. 480 litraa lisätilaa tarjoava boksi on tarjolla Taycanin molempien mallien lisäksi Porsche katumaasturimalleihin. Itse auton lisäksi Porsche julkaisi myös kaksi sähköpyörää ja näitä varten suunnitellun kuljetustelineen. Teline ei tule perinteiseen tapaan kiinni vetokoukkuun, vaan se kiinnitetään auton koriin kahden kiinnityspisteen avulla. Telineellä voi kuljettaa Porsche eBike Sport ja eBike Sport Cross -pyörien lisäksi myös normaaleja polkupyöriä ja tilaa on enimmillään kolmelle pyörälle. Porsche Taycan Cross Turismon lanseeraus tapahtuu kesällä. Saksassa hinnat alkavat 93 635 eurosta. Suomen lähtöhinnan voi olettaa asettuvan hieman päälle 100 000 euroon. Teksti: Mikko Autio Lähde ja kuvat: Porsche Lisää aiheesta Koeajo: Porsche Taycan Turbo S on 625-hevosvoimainen täysosuma, mutta onko maali oikea? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?