23.4.2020 Ajoneuvot Porsche-pomo linjaa: Tesla ei ole suora kilpailijamme Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porschen tuotekehitysjohtaja kertoo haastattelussa mietteitään Teslasta, sähköisistä urheiluautoista ja vedystä. Keskustelu Taycanin ja Teslan välillä on johtajan mukaan eri asioiden vertaamista. Taycan vastaan Tesla – aihe on ollut kuuma heti Porschen ensimmäisen täyssähköauton julkaisusta alkaen. Automallien parivertailu alkoi välittömästi Excel-tasolla, ja sen jälkeen kaksikko on esiintynyt suurissa parivertailuissa esimerkiksi maineikkaan Car & Driverin sivuilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaycan vs. TeslaAlkoipa autojen välinen vertailu heti Porschen julkaistua Taycan Turbo S:n Nürburgring-aika. Hetkeä myöhemmin Elon Muskin Twitter-tili lauloi jo lupauksia nopeammasta suorituksesta, ja kolmen sähkömoottorin vauhdittama Model S -prototyyppi kiersikin rataa ahkerasti.Automotive News Europen mukaan Porsche itse ei pidä Teslaa suorana kilpailijana. Pääperustelu tähän on se, että amerikkalaisvalmistaja pyrkii edullisemmilla malleillaan suursarjatuotantoon, jonka Porsche jättää Volkswagen Groupin muille brändeille.Haastattelussa Porschen tuotekehitysjohtaja Michael Steiner kommentoi myös Teslan akkuteknologiaa.–Tesla käyttää erilaisia kennoja, kemioita ja erilaista jäähdytysjärjestelmää kuin Porsche. Kaikella on omat etunsa ja haittansa, mutta mielestämme esimerkiksi suuriakkuisten Model S -mallien ratkaisut eivät ole ideaalisia kestoltaan. Uskomme itse pienempään, edullisempaan ja keveämpään akkuun, jota voidaan ladata nopeammin, Steiner kommentoi.Lienee syytä mainita, ettei Taycan Turbo S:n ja Model Long Rangen akkukoko niin hurjasti eroa: Porschessa on 93,4 kilowattituntinen akku (käytettävissä 83,7 kWh) ja Teslassa 100 kilowattituntia (käytettävissä 95 kWh). Suurin ero koossa onkin Porschen huomattavasti suuremmassa netto- ja bruttokapasiteetin erossa – akkujen kestoikää suojellaan jättämällä varaustason ääripäihin puskuria.Steiner myös kertoo, ettei Porschen tavoitteena ole olla markkinajohtaja toimintamatkan pituudessa. Lue täältä Moottorin Porsche Taycan 4S -koeajo. Sähköisen urheiluauton haasteSteiner myös kertoo miten mahdolliset tulevat täyssähköiset urheiluautot asettavat omat haasteensa.–Uskomme mataliin urheiluautoihin. 911- ja 718-mallien kuljettajat haluavat istua mahdollisimman lähellä tietä. Sähköautoissa on matala painopiste alhaalle sijoitetun akun ansiosta, mutta urheiluautossa myös kuljettaja täytyisi saada sijoitettu alas, jotta ajokokemus tuntuu oikealta. Siksi haluaisimme kehittää urheiluautoja varten SPE-Electric -perusrakenteen, mutta kehityspäätöstä ei ole vielä lukittu.Entä vety-Porsche?Polttokennoista Steiner ei ainakaan vielä innostu. Hän kertoo Porschen tutkivan asiaa, mutta toistaiseksi ongelmana on polttokennojen teho: tyypillinen polttokenno tuottaa 100 kilowattia, joten korkeita huipputehoja varten tarvitaan suuri puskuriakku. Polttokennon ja suuren puskuriakun yhdistelmä vie paljon tilaa. Lisäksi Steiner kertoo järjestelmän kokonaishyötysuhteen olevan huono: tarvitaan paljon energia tekemään vedestä vetyä, jakelemaan se asemille ja muuntamaan se taas takaisin sähköksi polttokennossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolttomoottoripanostus jatkuuSteiner myös kertoo Porschen jatkavan myös polttomoottorien kehitystä, sillä esimerkiksi katumaasturi Macan tarvitsee tietyillä markkina-alueilla yhä perinteistä voimanlähdettä ladattavan hybridin tai täyssähköversion rinnalla. Hän kuitenkin kertoo Porschen pyrkivän erottelemaan käyttövoimat selkeästi, jotta sähköversion tunnistaa heti liikenteessä.–Uskomme sähköautoilijoiden haluavan erottua joukosta, Steiner summaa.Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta