23.4.2020 Ajoneuvot Porsche-pomo linjaa: Tesla ei ole suora kilpailijamme Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porschen tuotekehitysjohtaja kertoo haastattelussa mietteitään Teslasta, sähköisistä urheiluautoista ja vedystä. Keskustelu Taycanin ja Teslan välillä on johtajan mukaan eri asioiden vertaamista. Taycan vastaan Tesla – aihe on ollut kuuma heti Porschen ensimmäisen täyssähköauton julkaisusta alkaen. Automallien parivertailu alkoi välittömästi Excel-tasolla, ja sen jälkeen kaksikko on esiintynyt suurissa parivertailuissa esimerkiksi maineikkaan Car & Driverin sivuilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaycan vs. TeslaAlkoipa autojen välinen vertailu heti Porschen julkaistua Taycan Turbo S:n Nürburgring-aika. Hetkeä myöhemmin Elon Muskin Twitter-tili lauloi jo lupauksia nopeammasta suorituksesta, ja kolmen sähkömoottorin vauhdittama Model S -prototyyppi kiersikin rataa ahkerasti.Automotive News Europen mukaan Porsche itse ei pidä Teslaa suorana kilpailijana. Pääperustelu tähän on se, että amerikkalaisvalmistaja pyrkii edullisemmilla malleillaan suursarjatuotantoon, jonka Porsche jättää Volkswagen Groupin muille brändeille.Haastattelussa Porschen tuotekehitysjohtaja Michael Steiner kommentoi myös Teslan akkuteknologiaa.–Tesla käyttää erilaisia kennoja, kemioita ja erilaista jäähdytysjärjestelmää kuin Porsche. Kaikella on omat etunsa ja haittansa, mutta mielestämme esimerkiksi suuriakkuisten Model S -mallien ratkaisut eivät ole ideaalisia kestoltaan. Uskomme itse pienempään, edullisempaan ja keveämpään akkuun, jota voidaan ladata nopeammin, Steiner kommentoi.Lienee syytä mainita, ettei Taycan Turbo S:n ja Model Long Rangen akkukoko niin hurjasti eroa: Porschessa on 93,4 kilowattituntinen akku (käytettävissä 83,7 kWh) ja Teslassa 100 kilowattituntia (käytettävissä 95 kWh). Suurin ero koossa onkin Porschen huomattavasti suuremmassa netto- ja bruttokapasiteetin erossa – akkujen kestoikää suojellaan jättämällä varaustason ääripäihin puskuria.Steiner myös kertoo, ettei Porschen tavoitteena ole olla markkinajohtaja toimintamatkan pituudessa. Lue täältä Moottorin Porsche Taycan 4S -koeajo. Sähköisen urheiluauton haasteSteiner myös kertoo miten mahdolliset tulevat täyssähköiset urheiluautot asettavat omat haasteensa.–Uskomme mataliin urheiluautoihin. 911- ja 718-mallien kuljettajat haluavat istua mahdollisimman lähellä tietä. Sähköautoissa on matala painopiste alhaalle sijoitetun akun ansiosta, mutta urheiluautossa myös kuljettaja täytyisi saada sijoitettu alas, jotta ajokokemus tuntuu oikealta. Siksi haluaisimme kehittää urheiluautoja varten SPE-Electric -perusrakenteen, mutta kehityspäätöstä ei ole vielä lukittu.Entä vety-Porsche?Polttokennoista Steiner ei ainakaan vielä innostu. Hän kertoo Porschen tutkivan asiaa, mutta toistaiseksi ongelmana on polttokennojen teho: tyypillinen polttokenno tuottaa 100 kilowattia, joten korkeita huipputehoja varten tarvitaan suuri puskuriakku. Polttokennon ja suuren puskuriakun yhdistelmä vie paljon tilaa. Lisäksi Steiner kertoo järjestelmän kokonaishyötysuhteen olevan huono: tarvitaan paljon energia tekemään vedestä vetyä, jakelemaan se asemille ja muuntamaan se taas takaisin sähköksi polttokennossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolttomoottoripanostus jatkuuSteiner myös kertoo Porschen jatkavan myös polttomoottorien kehitystä, sillä esimerkiksi katumaasturi Macan tarvitsee tietyillä markkina-alueilla yhä perinteistä voimanlähdettä ladattavan hybridin tai täyssähköversion rinnalla. Hän kuitenkin kertoo Porschen pyrkivän erottelemaan käyttövoimat selkeästi, jotta sähköversion tunnistaa heti liikenteessä.–Uskomme sähköautoilijoiden haluavan erottua joukosta, Steiner summaa.Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Uutinen Raportti: autokaupan sudenkuopat – asiakas altavastaajana 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” 29.10.2024 Ajoneuvot Abarth 600e on skorpionimerkin historian tehokkain malli ja ensimmäinen crossover Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa - Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster