23.4.2020 Ajoneuvot Porsche-pomo linjaa: Tesla ei ole suora kilpailijamme Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porschen tuotekehitysjohtaja kertoo haastattelussa mietteitään Teslasta, sähköisistä urheiluautoista ja vedystä. Keskustelu Taycanin ja Teslan välillä on johtajan mukaan eri asioiden vertaamista. Taycan vastaan Tesla – aihe on ollut kuuma heti Porschen ensimmäisen täyssähköauton julkaisusta alkaen. Automallien parivertailu alkoi välittömästi Excel-tasolla, ja sen jälkeen kaksikko on esiintynyt suurissa parivertailuissa esimerkiksi maineikkaan Car & Driverin sivuilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaycan vs. TeslaAlkoipa autojen välinen vertailu heti Porschen julkaistua Taycan Turbo S:n Nürburgring-aika. Hetkeä myöhemmin Elon Muskin Twitter-tili lauloi jo lupauksia nopeammasta suorituksesta, ja kolmen sähkömoottorin vauhdittama Model S -prototyyppi kiersikin rataa ahkerasti.Automotive News Europen mukaan Porsche itse ei pidä Teslaa suorana kilpailijana. Pääperustelu tähän on se, että amerikkalaisvalmistaja pyrkii edullisemmilla malleillaan suursarjatuotantoon, jonka Porsche jättää Volkswagen Groupin muille brändeille.Haastattelussa Porschen tuotekehitysjohtaja Michael Steiner kommentoi myös Teslan akkuteknologiaa.–Tesla käyttää erilaisia kennoja, kemioita ja erilaista jäähdytysjärjestelmää kuin Porsche. Kaikella on omat etunsa ja haittansa, mutta mielestämme esimerkiksi suuriakkuisten Model S -mallien ratkaisut eivät ole ideaalisia kestoltaan. Uskomme itse pienempään, edullisempaan ja keveämpään akkuun, jota voidaan ladata nopeammin, Steiner kommentoi.Lienee syytä mainita, ettei Taycan Turbo S:n ja Model Long Rangen akkukoko niin hurjasti eroa: Porschessa on 93,4 kilowattituntinen akku (käytettävissä 83,7 kWh) ja Teslassa 100 kilowattituntia (käytettävissä 95 kWh). Suurin ero koossa onkin Porschen huomattavasti suuremmassa netto- ja bruttokapasiteetin erossa – akkujen kestoikää suojellaan jättämällä varaustason ääripäihin puskuria.Steiner myös kertoo, ettei Porschen tavoitteena ole olla markkinajohtaja toimintamatkan pituudessa. Lue täältä Moottorin Porsche Taycan 4S -koeajo. Sähköisen urheiluauton haasteSteiner myös kertoo miten mahdolliset tulevat täyssähköiset urheiluautot asettavat omat haasteensa.–Uskomme mataliin urheiluautoihin. 911- ja 718-mallien kuljettajat haluavat istua mahdollisimman lähellä tietä. Sähköautoissa on matala painopiste alhaalle sijoitetun akun ansiosta, mutta urheiluautossa myös kuljettaja täytyisi saada sijoitettu alas, jotta ajokokemus tuntuu oikealta. Siksi haluaisimme kehittää urheiluautoja varten SPE-Electric -perusrakenteen, mutta kehityspäätöstä ei ole vielä lukittu.Entä vety-Porsche?Polttokennoista Steiner ei ainakaan vielä innostu. Hän kertoo Porschen tutkivan asiaa, mutta toistaiseksi ongelmana on polttokennojen teho: tyypillinen polttokenno tuottaa 100 kilowattia, joten korkeita huipputehoja varten tarvitaan suuri puskuriakku. Polttokennon ja suuren puskuriakun yhdistelmä vie paljon tilaa. Lisäksi Steiner kertoo järjestelmän kokonaishyötysuhteen olevan huono: tarvitaan paljon energia tekemään vedestä vetyä, jakelemaan se asemille ja muuntamaan se taas takaisin sähköksi polttokennossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolttomoottoripanostus jatkuuSteiner myös kertoo Porschen jatkavan myös polttomoottorien kehitystä, sillä esimerkiksi katumaasturi Macan tarvitsee tietyillä markkina-alueilla yhä perinteistä voimanlähdettä ladattavan hybridin tai täyssähköversion rinnalla. Hän kuitenkin kertoo Porschen pyrkivän erottelemaan käyttövoimat selkeästi, jotta sähköversion tunnistaa heti liikenteessä.–Uskomme sähköautoilijoiden haluavan erottua joukosta, Steiner summaa.Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen