6.6.2016 Liikenne Puhu kännykkään, liikenneturvallisuus paranee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusin tutkimustieto muuttaa käsityksiä kännykän liikenneriskeistä. Puhuminen on hyvästä, mutta katseen karkaaminen tiestä lisää onnettomuusriskin moninkertaiseksi. Vielä viisi vuotta sitten matkapuhelin tuomittiin yksiselitteisesti suureksi liikenneriskin kasvattajaksi. Silloin viitattiin WHO:n tutkimukseen, jonka mukaan matkapuhelimen käyttö nosti onnettomuusriskin nelinkertaiseksi riippumatta siitä, käytettiinkö puhelinta kädessä vai handsfreenä.Jatkotutkimukset tarjoavat uutta ja yllättävääkin tietoa. Uutta tietoa on kerätty videoimalla kuljettajien käyttäytymistä.– Aiemmissa tutkimuksissa kännykän käytön nelinkertainen onnettomuusriski selittyy nimenomaan tarkkaavaisuuden karkaamisella. Uusissa tutkimuksissa on pystytty tarkemmin erottelemaan kuljettajan käyttäytymistä ja on havaittu, että puhuminen kännykkään ei lisää onnettomuusriskiä. Vaara syntyy, kun puhelimeen vastataan, sitä etsitään tai luetaan ja lähetetään tekstiviestejä, kertoo suunnittelija Petri Jääskeläinen Liikenneturvasta.Puhelimeen puhuva voi kuljettaa autoa turvallisemmin kuin ilman puhelua ajava kuljettaja. Kännykästä tulee liikenneturvallisuusriski, kun sen käyttö vaatii katseen siirtämistä pois tiestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhuminen jopa lisää turvallisuuttaKansainvälisesti asiaa on tutkittu paljon. Jääskeläisen mukaan yli 200 tutkimuksen läpikäynnin jälkeen on valittu kuusi tutkimusta, joiden tulosten keskiarvosta saadaan tarkempaa tietoa kuljettajan käyttäytymisen riskeistä.Uusin tieto on, että puhelimeen puhuminen voi jopa parantaa liikenneturvallisuutta.Vaaralliseksi puhelimen käyttö muodostuu siinä vaiheessa, kun luuria etsitään, siihen vastataan tai valitaan numeroa. Kysymys on siitä, että näissä tilanteissa kuljettajan katse karkaa tiestä. Puhuminen ei aiheuta ylimääräistä riskiä, kun katse pysyy tiessä.Erityisen vaarallista on viestien selaaminen tai niiden lähettäminen. Tutkimusten perusteella se voi kymmenkertaistaa onnettomuusriskin.Tviitaten jalkapallokentän läpiViidessä sekunnissa ehtii tviitata. Viisi sekuntia 80 km/h -nopeudella kulkevan auton ratissa merkitsee sitä, että ehdit ajaa tuon tviitin aikana jalkapallokentän päästä päähän – katse luurissa.– Katseen pitäminen tiessä on tarkkaavaisuutta. Näiden tutkimusten havainnot ovat merkittäviä kuljettajan puhelimen käytön kannalta, mutta myös autoissa nopeasti yleistyvät kosketusnäytöt varastavat huomion aivan samoin kuin tviitit tai viestien selaaminen, Jääskeläinen muistuttaa.Teksti: Eila Parviainen Lähde: Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti