6.6.2016 Liikenne Puhu kännykkään, liikenneturvallisuus paranee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusin tutkimustieto muuttaa käsityksiä kännykän liikenneriskeistä. Puhuminen on hyvästä, mutta katseen karkaaminen tiestä lisää onnettomuusriskin moninkertaiseksi. Vielä viisi vuotta sitten matkapuhelin tuomittiin yksiselitteisesti suureksi liikenneriskin kasvattajaksi. Silloin viitattiin WHO:n tutkimukseen, jonka mukaan matkapuhelimen käyttö nosti onnettomuusriskin nelinkertaiseksi riippumatta siitä, käytettiinkö puhelinta kädessä vai handsfreenä.Jatkotutkimukset tarjoavat uutta ja yllättävääkin tietoa. Uutta tietoa on kerätty videoimalla kuljettajien käyttäytymistä.– Aiemmissa tutkimuksissa kännykän käytön nelinkertainen onnettomuusriski selittyy nimenomaan tarkkaavaisuuden karkaamisella. Uusissa tutkimuksissa on pystytty tarkemmin erottelemaan kuljettajan käyttäytymistä ja on havaittu, että puhuminen kännykkään ei lisää onnettomuusriskiä. Vaara syntyy, kun puhelimeen vastataan, sitä etsitään tai luetaan ja lähetetään tekstiviestejä, kertoo suunnittelija Petri Jääskeläinen Liikenneturvasta.Puhelimeen puhuva voi kuljettaa autoa turvallisemmin kuin ilman puhelua ajava kuljettaja. Kännykästä tulee liikenneturvallisuusriski, kun sen käyttö vaatii katseen siirtämistä pois tiestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhuminen jopa lisää turvallisuuttaKansainvälisesti asiaa on tutkittu paljon. Jääskeläisen mukaan yli 200 tutkimuksen läpikäynnin jälkeen on valittu kuusi tutkimusta, joiden tulosten keskiarvosta saadaan tarkempaa tietoa kuljettajan käyttäytymisen riskeistä.Uusin tieto on, että puhelimeen puhuminen voi jopa parantaa liikenneturvallisuutta.Vaaralliseksi puhelimen käyttö muodostuu siinä vaiheessa, kun luuria etsitään, siihen vastataan tai valitaan numeroa. Kysymys on siitä, että näissä tilanteissa kuljettajan katse karkaa tiestä. Puhuminen ei aiheuta ylimääräistä riskiä, kun katse pysyy tiessä.Erityisen vaarallista on viestien selaaminen tai niiden lähettäminen. Tutkimusten perusteella se voi kymmenkertaistaa onnettomuusriskin.Tviitaten jalkapallokentän läpiViidessä sekunnissa ehtii tviitata. Viisi sekuntia 80 km/h -nopeudella kulkevan auton ratissa merkitsee sitä, että ehdit ajaa tuon tviitin aikana jalkapallokentän päästä päähän – katse luurissa.– Katseen pitäminen tiessä on tarkkaavaisuutta. Näiden tutkimusten havainnot ovat merkittäviä kuljettajan puhelimen käytön kannalta, mutta myös autoissa nopeasti yleistyvät kosketusnäytöt varastavat huomion aivan samoin kuin tviitit tai viestien selaaminen, Jääskeläinen muistuttaa.Teksti: Eila Parviainen Lähde: Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”