22.9.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: kuinka paljon Mercedes-Benz A 250 e kulutti ensimmäisellä 10 000 kilometrillä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katsaus ladattavan kilometrin kulutukseen reilun kymppitonnin jälkeen. Puolen vuoden koeajossa on viimeksi tarkasteltu Mercedes-Benz A 250 e:n kulutusta kesäkuun alussa. Tällöin autolla oli ajettu vasta vajaat 2 000 kilometriä. Taajamapohjaisessa ajossa kilometrit kertyivät verkkaisesti ja pääpaino oli sähköajossa: ensimmäisen 1 812 kilometrin keskikulutus oli 2,1 l/100 km bensiiniä 11,4 kWh/100 km sähköä. Peräti 68 prosenttia kilometreistä oli taittunut sähköllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli kymppitonni täynnäNyt auton mittarissa on jo 11 480 kilometriä. Kesällä A 250 e pääsi pois kehä 3:n sisältä kiertämään ympäri Suomea usealla reissulla. Pitkillä matkoilla polttomoottoriajon osuus kasvoi merkittävästi, nyt sähkökilometrien osuus on enää 48 prosenttia. Keskikulutus on siten noussut 3,4 litraan sadalla kilometrillä bensiiniä ja 6,8 kWh/100 km sähköä.Pääosin sähköllä, pitkät matkat bensiinilläPuolen vuoden koeajossa Mercedes-Benz A 250 e on kuluttanut 3,4 l/100 km. Lukeman taustalla on varsin runsas matka-ajo, mistä kertoo myös kohtalaisen korkea 59 km/h keskinopeus.Ajallisesti valtaosa A-sarjan kilometreistä on silti karttunut sähköllä: autossa on vietetty 195 tuntia, joista 128 on ajettu sähköllä. Autoa on ladattu ahkerasti, eikä taajama-ajossa polttomoottori ole juuri käynnistynyt. Arjessa kertyvät kymmenet päivittäiset sähkökilometrit eivät kuitenkaan riitä kompensoimaan yksittäisten 500 kilometrin ajojen bensiininkulutusta.Entä todellisuus?Moottori.fi:ssä aamulla julkaistu juttu käsittelee ladattavien hybridien kulutuslukemien todenmukaisuutta. Kuten aamujutussakin viittasimme, on todellisen ja ilmoitetun WLTP-kulutuksen vertaaminen hyvin vaikeaa, sillä kulutus riippuu lähinnä siitä, miten autolla ajaa.Jos A-sarjalla olisi ajettu vain pääkaupunkiseudun sisäistä ajoa, olisi kulutus lähes nolla. Toisaalta jos sillä olisi ravattu jatkuvasti Utsjoelle ja takaisin, olisi kulutus luultavasti noin kuusi litraa sadalla. Nämä kaksi ääripäätä ovat täysin realistisia: on siis absurid idea yrittää ilmoittaa ladattavalle hybridille yhtä kulutuslukemaa, joka olisi hyvä kompromissi näiden käyttötilanteiden väliltä. Näin yhteiskunta kuitenkin toimii, ja tämän lukeman perusteella autot myös verotetaan – riippumatta käyttäjien latausinnokkuudesta, kuten tiedämme.Oikeaoppisen käytön lisäksi tärkeintä on, että ladattava hybridi toimii oletetusti: siis sähköajolla se käyttää vain sähköä ja polttomoottoriajolla bensiiniä palaa niin vähän kuin suinkin mahdollista. Tällöin satunnaiset pitkät ajomatkat eivät tee liian isoa vaikutusta arkipäiväiseen sähköajoon. Nämä kriteerit Mercedes-Benz A 250 e on toistaiseksi täyttänyt erinomaisesti.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?