30.6.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: kun puhelin näyttää minne Mersu jäi, ja muut etähallinnan edut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz A 250 e:n koeajon aikana MercedesMe-etäkäyttöpalvelu on tullut tutuksi – ja osoittautunut hyväksi. Älypuhelimilla toimivat etäkäyttöpalvelut ovat yleistyneet viimeisen puolen vuosikymmenen aikana vauhdilla. Normaaleissa viikon mittaisissa koeajoissa emme niitä tyypillisesti ole testanneet, mutta nyt Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajon aikana saksalaismerkin palvelu on tullut tutuksi.MercedesMe-nimeä kantavaa palvelua voisi kuvailla auton pilvipalveluksi. Käyttö onnistuu älypuhelimella tai selaimella. Selaimella pääsee enemmänkin säätämään käytössä olevia palveluita ja tilattuja toimintoja. Arjessa paljon oleellisempi on MercedesMen älypuhelinpuoli.Älypuhelinapplikaatio tarjoaa kaikki tyypilliset perustyökalut, jotka normaalisti tuntuvat hienoilta, mutta jotka eivät lopulta ole aivan niin hyödyllisiä: rengaspaineiden, polttoainemäärän tai ajokilometrien tarkistamista harvoin tekee niin säännöllisesti, että nämä lukemat haluaisi nähdä heti puhelimelta. Tämä ei toki ole miinus: hienoa, että nämä tiedot näkee, kun teknologia sen mahdollistaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLadattavalla isoimmat edutPaljon oleellisempaa Mercedes-Benz A 250 e:n ja MercedesMen yhdistelmässä on järjestelmän toiminta auton latauksen kanssa. Palvelu näyttää käynnissä olevan latauksen tehon, sen hetkisen varauksen ja ajokilometrit sekä latauksen valmistusmisajan. Etenkin julkista latausta käytettäessä on todella kätevää, kun tietää tarkalleen milloin auto on latautunut tarpeeksi.Mahdollisuus varmistaa latauksen eteneminen tuo myös mielenrauhaa – tämä toki on vielä paljon tärkeämpää täyssähköauton kanssa, ladattavalla hybridillä matka ei epäonnistuneeseen lataukseen kaadu.Toki apin kautta onnistuu myös navigoinnin etäkäyttö: osoitteen voi heittää autolle jo sinne kävellessä. Teoriassa applikaation kautta voi etsiä myös latauspisteitä, mutta ainakaan testihetkellä esimerkiksi Charge & Drive -palvelun (esim. ABC-huoltoasemat) pisteet eivät kartalta löytyneet. Se tekee toiminnosta käytännössä turhan – latauspisteiden etsimisessä monet puhelinapplikaatiot ovat yhä valovuosia autonvalmistajien omia järjetelmiä (autojen integroituja navigaattoreita tai MercedesMen kaltaisia palveluita) kehittyneempiä.Onneksi saksalaiset ovat olleet nokkelia: ainakin Apple iPhonen iOS-käyttöjärjestelmällä osoitteen voi lähettää autoon myös muista ohjelmista. Google Mapsilla osoitteenjako tökki, mutta esimerkiksi Applen oma Maps-karttapalvelu lähettää osoitteen kätevästi suoraan Mercedes-Benzin naviin. Se helpottaa huomattavasti perinteistä räpellystä ensin puhelimen ja sitten navigaattorin kanssa – toki ongelman voi kiertää myös jakamalla puhelimen näyttö auton ruudulle CarPlay-toiminnon kautta. Etälukitus näppärääYksi yllättävän käteväksi osoittautunut MercedesMe:n toiminto on myös auton lukituksen ohjaus puhelimella: se helpottaa esimerkiksi tavaran hakemista autosta, vaikka avaimet olisivatkin jääneet kotiin. Avaus myös toimii kohtalaisen nopeasti: ovet aukeavat joitakin sekunteja komennon antamisen jälkeen. Ikkunoita tai kattoluukkua ei valitettavasti voi etänä sulkea – epäilemättä turvallista, mutta joskus raolleen jätetyn kattoluukun haluisi sulkea sadevaaran takia.Mieli myös odottaa hetkeä, kun avaimen voisi niin halutuessa jättää kokonaan kotiin ja antaa kaiken puhelimen vastuulle. Tesla tämän jo tarjoaa, ehkä muutkin kohta?Esijäähdytys herkkuaIlmastoinnin etäkäyttö on myös herkkua kesäkuumalla. Koska ladattavan hybridin sisäilma lämmitetään tai jäähdytetään akkuvirralla, voi ladattua autoa jäähdyttää tai lämmittää auton seistessä yhtä hyvin kuin sen liikkuessa. Parhaan energiatehokkuuden toki saavuttaa, jos laturiin ktyketyn auton sisätilat lämmittää/jäähdyttää verkkovirralla. Silloin akun energialla tarvitsee vain ylläpitää saavutettua lämpötilaa.Kokonaisuudessa MercedesMe jättää hyvän kuvan: applikaatio on pidetty yksinkertaisena, kaikki tarvittavat toiminnot ovat helposti esillä ja auto reagoi puhelimesta lähetettyyn komentoon varsin nopeasti. Pelkän polttomoottorimallin kanssa järjestelmän hyödyt jäävät varsin pieniksi (kuka oikeasti hukkaisi henkilöauton?), mutta ladattavassa hybridissä ja täyssähköautossa latauksen valvonta ja esilämmitysmahdollisuus ovat mainioita toimintoja.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster