5.2.2023 Ajoneuvot Ralli: Skodan tiimissä nuoruus ja kokemus lyövät leikkisästi kättä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Andreas Mikkelsenissä ja Emil Lindholmissa yhdistyy villiä nuoruuden voimaa sekä kokeneemman kuljettajan tyyneyttä. Kumpikin tavoittelee nostetta ralliuralleen Rally2-autolla. Emil Lindholmilla, 26, on jo valmiina täysi sarja WRC2:ssa, mutta Andreas Mikkelsen, 33, vielä empii tekemisiään. Kaikki riippuu moottoriurheilussa aina niin tutusta asiasta: rahasta.Mikkelsen on ollut MM-sarjassa jo 15 vuotta. Nuorukainen tuli räiskyvin ottein tunnetuksi teini-ikäisenä, kun hän nousi isänsä tuella ajamaan huippuautoja sarjaan. Itse asiassa Mikkelsen pääsi ajamaan Rovanperän tavoin ralleja poikkeusluvalla, jo alaikäisenä.Hän tahkosi valtavat määrät ralleja mm. Fordin WRC-autolla, ennen kuin portit aukenivat Volkswagenin tehdastiimin kauden 2013 alussa.Norjalainen kruunattiin vuonna 2021 WRC2-mestariksi, ja viime kaudella 33-vuotias oli tiukassa taistelussa Emil Lindholmin kanssa luokan kärkisijoituksista.Lindholm vei mestaruuden, ja Monacossa asuva Mikkelsen jäi lehdelle soittelemaan. Miehellä ei ole vieläkään vastausta siihen, missä hänet nähdään kisailemassa.- Kaikki kyselevät ohjelmastani, naurahtaa Mikkelsen.- Sitä ei ole vielä täysin päätetty. Ajamme kyllä, mutta montako rallia, niin se riippuu yhteistyökumppanien määrästä. Tarkoitus olisi ajaa valikoituja kisoja WRC2:ssa, mutta autoa ei ole vielä päätetty.Mikkelsenin kausi alkaa aikaisintaan Meksikon osakilpailusta maaliskuussa. Ehdottomasti todennäköisin vaihtoehto on jatkaa Skodalla, ja merkin lippulaivalla, uudella Fabia RS Rally2 -autolla.- Haluaisin jatkaa Skodan kanssa, sillä heillä on nyt uusi auto ja olen heidän kanssaan tehnyt jo vuosia yhteistyötä. WRC2:ssa voi valita seitsemän kisaa, joten tämä ei ole iso kriisi, että minulta jää pari kisaa väliin.Vuosina 2013 - 19 Mikkelsen ajoi rallia lajin huipputasolla, tehdaskuljettajana. Suurimman osan kaikista ralleistaan hän on ajanut WRC-autolla. Kokemus uudesta Rally1-autosta vielä uupuu, ja syykin on selvä.Nykyisin yhden rallin vuokrahinta on yli 400 000 euroa.- Ei, se ei oikeastaan ollut vaihtoehto. Toki, jos löytäisin yhteistyökumppaneita, niin sitten se voisi olla mahdollista, mutta summat ovat todella korkeita. Sen vuoksi se ei ole realismia. Yritän mieluummin ohjelmaa WRC2:en, ja ajaa niin hyvin kuin mahdollista. Sillä varmistan sen, että olen odotuslistalla ensimmäisenä. Siltä ohjelmani näyttää tällä hetkellä, pyörittelee Mikkelsen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHallitsevana mestarina matkaanEmil Lindholmille, 26, tilanne on suopeampi. Rahoitus uutta rallikautta varten on kasassa, ja kaikki näyttää hyvältä. Opiskelut Hankenissa etenevät ralliuran ohella, sillä Lindholm on työstänyt kauppatieteiden maisterin tutkintoaan säännöllisesti.Monte Carlossa ei Lindholmiakaan vielä nähty, vaan hän oli kisan aikana töissä Pohjois-Ruotsissa.- Nyt ollaan Skodan talviajotapahtumassa Frösössä. Hauskaa on ollut, kun on päässyt kaikilla nelivetomalleilla ajamaan jääradalla ja kyydittämään ihmisiä ralliautolla. Tämä on minulle toinen tällainen tilaisuus Skodan kanssa. Toivottavasti näitä tulee enemmänkin jatkossa, myhäili Lindholm.WRC2-säännöt edellyttävät tietyn määrän kilpailustartteja sarjaan osallistuvalle kuljettajalle. Seitsemästä kisasta lopputuloksiin lasketaan kuusi parasta tulosta. Ohjelman on sisällettävä vähintään yksi ralli Euroopan ulkopuolella, ja sen Lindholm ajaa yhdessä kartanlukijansa Reeta Hämäläisen kanssa heti Meksikossa.- Näin on. Meksikon jälkeen sitten pidämme strategiapalaverin ja neuvottelemme loppukauden ohjelmasta. Toivotaan, että saisin ajaa enemmän kuin sen seitsemän rallia, jotta kokemusta tulisi myös niistä kisoista, joissa en ole vielä ollut.Koska Lindholmin suuri haave on päästä joskus palkkakuljettajaksi Rally1-auton rattiin, on paikallaan kysyä häneltä arvioita tehdastiimien suomalaiskuljettajien mahdollisuuksista.- Tuo on hyvä kysymys. Kallen (Rovanperä) taso on taattu, ja uskon, että myös Esapekka (Lappi) pärjää hyvin. Hänen koko kauden sopimuksensa on myös hyvin ansaittu, joten odotan häneltäkin useamman palkintokorokesijoituksen vuotta. Toivotaan, että siellä olisi kaksi suomalaista kärjessä, Lindholm laskee. Teksti, kuvat ja video: Miika Wuorela Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa