3.12.2024

Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa

Kuva Aake Kinnunen

Renault 5 E-tech electric tulee saataville kolmella varustetasolla sekä kahdella akun ja sähkömoottorin yhdistelmällä.

Ehkäpä syksynajan odotetuin sähköautouutuus eli Renault 5 E-tech electric on saanut hinnoittelun. Samalla käynnistyy auton ennakkomyynti Suomessa.

Pienemmän 42 kWh akkuversion nimitys on "Urban range" ja sen WLTP-toimintamatka on noin 311 km. Isompi 52 kWh akku on puolestaan "Comfort range" renaultiksi ja WLTP-toimintamatkaa on noin 411 km. Akkuversion yhteydessä myös sähkömoottorin teho nousee 90 kilowatista (120 hv) 110 kilowattiin (150 hv). Pienemmän akkukoon pikalatauksen huipputeho on 80 kW, isomman 100 kW, joten akun saa ladattua 15-80% noin puoleen tuntiin. AC-asiointilataus (Type 2) on 11 kW ja autossa on myös tuki V2L- ja V2G-sähkön ulosotolle esimerkiksi mökkiolosuhteissa tai aurinkopaneelin lisäakkuna.

Renault 5:n pienen akun ympärille rakennettu 70 kilowatin (95 hv) perusversio jää Suomen maahantuontiohjelmasta pois puuttuvan lämpöpumpun ja pikalatausmahdollisuuden vuoksi.

Suomen Renault 5:t saavat vakiovarustelussa aina energiatehokkuutta parantavan lämpöpumpun sekä pikalatausmahdollisuuden. Lisäksi automaattinen ilmastointi, peruutustutka, älypuhelimen langaton peilaus ja lämmitetyt etuistuimet kuuluvat asiaan.

Varustetasoja on kolme: Evolution, Techno ja Iconic cinq. Technossa ja Iconic cinqissä konepellissä on auton lataustilanteesta kertova valaistu numero 5. Tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on aina 10-tuumainen ja sen käyttöjärjestelmänä on Android-pohjainen openR link, pois lukien Evolution-perusvarustelu. Mittaristo on Evolutionissa 7-tuumainen, muissa 10-tuumainen. Techno tuo vakiovarusteluun myös peruutuskameran, ohjauspyörän lämmityksen ja vakionopeudensäätimen. Iconic cinq -huipputaso lisää vielä pysäköintitutkat eteen ja sivuille sekä lukuisia kosmeettisia yksityiskohtia.

Renault 5 E-tech Electric tulee myyntiin viidellä värillä, joista "pop! keltainen" ja "pop! vihreä" ovat raikkaimmat. Hillitympiin kuuluvat valkoinen, musta ja sininen.

Koko mallisto mahtuu 27 390 euron ja 33 490 euron väliin. Ison akun aloitustaso on 31 690 euroa Techno-varustelun myötä.

Renault 5 ennakkohinnasto

Akkukoko Moottori Varustetaso WLTP-toimintamatka Hinta
42 kWh 90 kW Evolution 311 km 27 390€
42 kWh 90 kW Techno 311 km 29190€
42 kWh 90 kW Iconic cinq 311 km 30 990€
52 kWh 110 kW Techno 411 km 31 690€
52 kWh 110 kW Iconic cinq 411 km 33 490€

Ensimmäiset Renault 5 -esittelyautot saapuvat Suomeen maalis-huhtikuussa 2025 ja asiakasautoja odotetaan noin kuukautta myöhemmin. Autokuumettaan voi lievittää esimerkiksi lukemalla Moottorin koeajon Renault 5:stä tai tutustumalla auton sporttiversioon Alpine A290.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renault 5 E-tech Electric sähköauto koeajo

Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla

Renault 5

Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit

Renault R5 Turbo 3E sähköauto konsepti drift

Renault 5:n syntymästä jo 50 vuotta! – Sitä juhlistettiin äärimmäisellä konseptilla!

Renault 5 tulee 2024

Halpa retrosähköauto Ranskasta – Renault 5 tulee 2024

Renault 5

Renault 5 tekee paluun täyssähköisenä, mutta millainen alkuperäisen mallin taival oli?

Renault 5 GT Turbo huutokauppa

Huutokauppahelmet – Renault 5 GT Turbo ja paluu chilikauppakassien maailmaan

Koeistuttu: Renault 5 E-Tech electric – ei retroa vaan modernia tulkintaa

Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta

Autojen ensirekisteröinnit jäämässä tänä vuonna viime vuotta selvästi alhaisemmaksi

Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä

Audi S6 e-tron Avant

Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan

Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä

Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta

K-Lataus

Sähköautojen korkea hinta karsastuttaa ja latausinfra mietityttää

Lotus Eletre Oslo

Lotukselle lataushybridejä hiipuvassa sähkökysynnässä – ja samalla vältetään tuontitullit

Alpine A290 GTS koeajo sähkö

Koeajo: Alpine A290 – se rivakampi Renault 5

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat