26.7.2017

Renault ja Microsoft kehittävät täysin digitaalista huoltokirjaa

digitaalinen huoltokirja Renault

Uusi digitaalinen huoltokirja yhdistäisi eri toimijoiden kirjaukset luotettavasti saman katon alle.

Renault, Microsoft ja Viseo kehittävät prototyyppiä tulevaisuuden digitaalisesta huoltokirjasta. Tarkoituksena on tuoda kaikki auton tiedot yhden palvelun alle, jotta auton paperit olisivat tietoturvallisesti ja läpinäkyvästi saatavilla.

digitaalinen huoltokirja Renault

Verrattain yksinkertaiselta kuulostava hanke vastaa kuitenkin haasteelliseen nykytilanteeseen, jossa auton tiedot ovat hajallaan valmistajan, vakuutusyhtiöiden, korjaamoiden ja varaosaliikkeiden omissa järjestelmissä. Avoimeen arkkitehtuuriin perustuva digitaalinen huoltokirja pyrkii keräämään kaikki tiedot samaan palveluun, johon asiakkaalla on pääsy. Vastaavasti esimerkiksi myyntitilanteessa myyjä voi avata auton tiedot ostajaehdokkaan tarkasteltavaksi.

Teknologiakolmikon suunnittelema huoltokirjaprototyyppi perustuu Microsoftin Azure -pilvipalveluun. Monien toimijoiden avoimessa rakenteessa tietojen luotettavuus ja varmistettavuus ovat kuitenkin haasteita. Avainsemassa ovat muun muassa virtuaaliraha Bitcoinista tutut lohkoketjut eli blockchainit. Lohkoketju sisältää lokitiedot eri toimijoiden transaktioista, joten toisilleen vieraat toimijat voivat luottaa annettuihin tietoihin.

– Digitaalinen huoltokirja antaa meille mahdollisuuden tarjota asiakkaillemme uusia palveluita samassa ekosysteemissä vakuuttajien ja myymälöiden kesken, kommentoi Renault-konsernin ajoneuvojen digitaalipalveluiden johtaja Elie Elbaz.

– Yhteistyömme jatkuessa verkottuneiden ajoneuvojen saralla olemme tyytyväisiä voidessamme tukea Renaultia sen digitaalisessa muutoksessa. Voimme työskennellä yhdessä innovatiivisen Blockchain-ratkaisun parissa, jolla on potentiaalia muuttaa koko ajoneuvojen ekosysteemiä ja taata, että kaikkien jakamaan tietoon voi luottaa, linjasi puolestaan Microsoft Francen teknologiajohtaja Bernard Ourghanlian.

Lähde ja kuvat: Renault

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat