5.1.2017 Liikenne Riittääkö sähkö sähköautoille? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkönkulutuksen uusi tehopiikki lähellä. Sään ääri-ilmiöt pistävät sähkön riittävyyden koetukselle. Kaikkien aikojen tehopiikki sähkön käytössä Suomessa koettiin vuosi sitten, mutta tänään ollaan jo hyvin lähellä samoja lukemia. Entä jos tähän tilanteeseen lisättäisiin tavoitteena oleva sähköautokannan voimakas kasvu?Hallituksen linjaus Suomen energia- ja ilmastostrategiasta nosti sähköautot yhdeksi keskeiseksi keinoksi vähentää henkilöautoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. Hallituksen asettaman tavoitteen mukaan Suomessa tulisi olla vuonna 2030 jo 250 000 sähköautoa, joko täyssähköistä tai hybridiä. Tavoite on vielä kaukana. Täyssähköisiä henkilöautoja on tällä hetkellä alle tuhat ja hybridejä, jotka käyttävät sähkön lisäksi jotain toista käyttövoimaa, on liikenteessä vajaat 1500 kappaletta. Huom.: jutussa esiintyvät luvut ovat kirjoitushetkeltä, eli vuodelta 2017. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPakkaspäivä paljastaa huipun herkkyydenHuima tavoite vaatii toteutuakseen vahvoja tukitoimia. Lisäksi jo pelkästään tammikuinen pakkaspäivä osoittaa, että myös sähkön tuotantokapasiteettia on syytä pohtia.Vuodentakainen kaikkien aikojen kulutushuippu sai aikaan tutkimuksen. EL-TRAN -niminen konsortio tutki, mihin sähköä silloin kului. Kävi ilmi, että kulutushuippu syntyi nimenomaan rakennusten sähkönkäytön lisäyksestä. Ne aiheuttivat selvityksen mukaan kaksi kolmasosaa tehopiikistä. Teollisuuden kulutus pysyi samaan aikaan keskimääräisellä tasollaan.Merkittävä havainto tässä selvityksessä oli, että Suomessa mikään taho ei tiedä tarkasti, miten tehopiikki muodostuu. Tämäkin havainto vahvistaa, että ennen merkittäviä sähköautokannan lisäämiseen tähtääviä tukitoimia pitää tietää, mitä vaikutuksia kannan kasvu aiheuttaa sähkönjakelussa ja ennen kaikkea saatavuudessa.Tankkaus siirtyy kotitöpseliinYhden sähköauton lataus kotitaloustöpselistä vie noin 2 kilowattia sähkötehoa. Koska jo sadan kilometrin ajomatkalla kuluu noin 20 kilowattituntia energiaa, menee senkin lataamiseen kymmenen tuntia. Käytännössä lataaminen siis kestää koko yön, vaikka autolla ajettaisiin kohtuullisia päivämatkoja, sillä myös sähköauton lämmittäminen syö akkua.Jos maassamme olisi päivittäisessä käytässä 250 000 sähköautoa, tarvittaisiin niiden samanaikaiseen kotilataamiseen 500 megawatin teho. Siis yhtä paljon tehoa, mitä Loviisa 1 tai Loviisa 2 -ydinreaktori tuottaa.Esilämmitys kuluttaa yhtä paljonPerinteinen lohkolämmitin on teholtaan keskimäärin noin 600 W. Keskikokoisen sisätilanlämmittimen teho on noin 1500 W. Nämä yhdessä siis vievät 2100 wattia, eli 2,1 kilowattia. Siis saman, mitä sähköauton lataaminen standardipistokkeesta.Toisin sanoen sähköauton hidas kotilataus tai polttomoottoriauton sähköinen esilämmitys vaativat sähköverkolta yhtä suuren tehon hetkellisesti. Toki sähköauto kuormittaa verkkoa moninkertaisen ajan, eli energiaa kuluu enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuoden 2016 huippu: 15 105 megawattiaTammikuussa 2016 Suomen sähkönkulutuksen tuntikeskiteho nousi 15 105 megawattiin. Liki kaikki voimalaitokset olivat käytössä. Kotimainen tuotanto oli noin 10 900 MWh/h ja sähkön nettotuonti noin 4 200 MWh/h. Tuonnista Ruotsin osuus oli 2400 MW, Venäjän 1480 MW ja Viron 320 MW.Tänään 5.1.2017 klo 16 aikaan sähkönkulutuksessa ylitettiin jo 14 000 megawatin raja. Sähkönkulutusta voi seurata kantaverkkoyhtiö Fingridin nettisivulla www.fingrid.fi.Teksti: Eila Parviainen ja Lauri AhtiainenLähde: Fingrid, EL-TRAN www.el-tran.fi EL-TRAN -konsortio tutkii, mitä resurssitehokas sähköjärjestelmä tarkoittaa, miten se toteutetaan, millaisia politiikkaongelmia sen toteutuksessa kohtaamme ja kuinka lopulta ratkomme niitä. Hanketta koordinoi Tampereen yliopisto, ja siinä ovat mukana Itä-Suomen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto, Turun yliopisto, VTT ja Tampereen ammattikorkeakoulu. Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla