5.1.2017 Liikenne Riittääkö sähkö sähköautoille? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkönkulutuksen uusi tehopiikki lähellä. Sään ääri-ilmiöt pistävät sähkön riittävyyden koetukselle. Kaikkien aikojen tehopiikki sähkön käytössä Suomessa koettiin vuosi sitten, mutta tänään ollaan jo hyvin lähellä samoja lukemia. Entä jos tähän tilanteeseen lisättäisiin tavoitteena oleva sähköautokannan voimakas kasvu?Hallituksen linjaus Suomen energia- ja ilmastostrategiasta nosti sähköautot yhdeksi keskeiseksi keinoksi vähentää henkilöautoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. Hallituksen asettaman tavoitteen mukaan Suomessa tulisi olla vuonna 2030 jo 250 000 sähköautoa, joko täyssähköistä tai hybridiä. Tavoite on vielä kaukana. Täyssähköisiä henkilöautoja on tällä hetkellä alle tuhat ja hybridejä, jotka käyttävät sähkön lisäksi jotain toista käyttövoimaa, on liikenteessä vajaat 1500 kappaletta. Huom.: jutussa esiintyvät luvut ovat kirjoitushetkeltä, eli vuodelta 2017. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPakkaspäivä paljastaa huipun herkkyydenHuima tavoite vaatii toteutuakseen vahvoja tukitoimia. Lisäksi jo pelkästään tammikuinen pakkaspäivä osoittaa, että myös sähkön tuotantokapasiteettia on syytä pohtia.Vuodentakainen kaikkien aikojen kulutushuippu sai aikaan tutkimuksen. EL-TRAN -niminen konsortio tutki, mihin sähköä silloin kului. Kävi ilmi, että kulutushuippu syntyi nimenomaan rakennusten sähkönkäytön lisäyksestä. Ne aiheuttivat selvityksen mukaan kaksi kolmasosaa tehopiikistä. Teollisuuden kulutus pysyi samaan aikaan keskimääräisellä tasollaan.Merkittävä havainto tässä selvityksessä oli, että Suomessa mikään taho ei tiedä tarkasti, miten tehopiikki muodostuu. Tämäkin havainto vahvistaa, että ennen merkittäviä sähköautokannan lisäämiseen tähtääviä tukitoimia pitää tietää, mitä vaikutuksia kannan kasvu aiheuttaa sähkönjakelussa ja ennen kaikkea saatavuudessa.Tankkaus siirtyy kotitöpseliinYhden sähköauton lataus kotitaloustöpselistä vie noin 2 kilowattia sähkötehoa. Koska jo sadan kilometrin ajomatkalla kuluu noin 20 kilowattituntia energiaa, menee senkin lataamiseen kymmenen tuntia. Käytännössä lataaminen siis kestää koko yön, vaikka autolla ajettaisiin kohtuullisia päivämatkoja, sillä myös sähköauton lämmittäminen syö akkua.Jos maassamme olisi päivittäisessä käytässä 250 000 sähköautoa, tarvittaisiin niiden samanaikaiseen kotilataamiseen 500 megawatin teho. Siis yhtä paljon tehoa, mitä Loviisa 1 tai Loviisa 2 -ydinreaktori tuottaa.Esilämmitys kuluttaa yhtä paljonPerinteinen lohkolämmitin on teholtaan keskimäärin noin 600 W. Keskikokoisen sisätilanlämmittimen teho on noin 1500 W. Nämä yhdessä siis vievät 2100 wattia, eli 2,1 kilowattia. Siis saman, mitä sähköauton lataaminen standardipistokkeesta.Toisin sanoen sähköauton hidas kotilataus tai polttomoottoriauton sähköinen esilämmitys vaativat sähköverkolta yhtä suuren tehon hetkellisesti. Toki sähköauto kuormittaa verkkoa moninkertaisen ajan, eli energiaa kuluu enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuoden 2016 huippu: 15 105 megawattiaTammikuussa 2016 Suomen sähkönkulutuksen tuntikeskiteho nousi 15 105 megawattiin. Liki kaikki voimalaitokset olivat käytössä. Kotimainen tuotanto oli noin 10 900 MWh/h ja sähkön nettotuonti noin 4 200 MWh/h. Tuonnista Ruotsin osuus oli 2400 MW, Venäjän 1480 MW ja Viron 320 MW.Tänään 5.1.2017 klo 16 aikaan sähkönkulutuksessa ylitettiin jo 14 000 megawatin raja. Sähkönkulutusta voi seurata kantaverkkoyhtiö Fingridin nettisivulla www.fingrid.fi.Teksti: Eila Parviainen ja Lauri AhtiainenLähde: Fingrid, EL-TRAN www.el-tran.fi EL-TRAN -konsortio tutkii, mitä resurssitehokas sähköjärjestelmä tarkoittaa, miten se toteutetaan, millaisia politiikkaongelmia sen toteutuksessa kohtaamme ja kuinka lopulta ratkomme niitä. Hanketta koordinoi Tampereen yliopisto, ja siinä ovat mukana Itä-Suomen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto, Turun yliopisto, VTT ja Tampereen ammattikorkeakoulu. Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti