5.1.2017 Liikenne Riittääkö sähkö sähköautoille? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkönkulutuksen uusi tehopiikki lähellä. Sään ääri-ilmiöt pistävät sähkön riittävyyden koetukselle. Kaikkien aikojen tehopiikki sähkön käytössä Suomessa koettiin vuosi sitten, mutta tänään ollaan jo hyvin lähellä samoja lukemia. Entä jos tähän tilanteeseen lisättäisiin tavoitteena oleva sähköautokannan voimakas kasvu?Hallituksen linjaus Suomen energia- ja ilmastostrategiasta nosti sähköautot yhdeksi keskeiseksi keinoksi vähentää henkilöautoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. Hallituksen asettaman tavoitteen mukaan Suomessa tulisi olla vuonna 2030 jo 250 000 sähköautoa, joko täyssähköistä tai hybridiä. Tavoite on vielä kaukana. Täyssähköisiä henkilöautoja on tällä hetkellä alle tuhat ja hybridejä, jotka käyttävät sähkön lisäksi jotain toista käyttövoimaa, on liikenteessä vajaat 1500 kappaletta. Huom.: jutussa esiintyvät luvut ovat kirjoitushetkeltä, eli vuodelta 2017. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPakkaspäivä paljastaa huipun herkkyydenHuima tavoite vaatii toteutuakseen vahvoja tukitoimia. Lisäksi jo pelkästään tammikuinen pakkaspäivä osoittaa, että myös sähkön tuotantokapasiteettia on syytä pohtia.Vuodentakainen kaikkien aikojen kulutushuippu sai aikaan tutkimuksen. EL-TRAN -niminen konsortio tutki, mihin sähköä silloin kului. Kävi ilmi, että kulutushuippu syntyi nimenomaan rakennusten sähkönkäytön lisäyksestä. Ne aiheuttivat selvityksen mukaan kaksi kolmasosaa tehopiikistä. Teollisuuden kulutus pysyi samaan aikaan keskimääräisellä tasollaan.Merkittävä havainto tässä selvityksessä oli, että Suomessa mikään taho ei tiedä tarkasti, miten tehopiikki muodostuu. Tämäkin havainto vahvistaa, että ennen merkittäviä sähköautokannan lisäämiseen tähtääviä tukitoimia pitää tietää, mitä vaikutuksia kannan kasvu aiheuttaa sähkönjakelussa ja ennen kaikkea saatavuudessa.Tankkaus siirtyy kotitöpseliinYhden sähköauton lataus kotitaloustöpselistä vie noin 2 kilowattia sähkötehoa. Koska jo sadan kilometrin ajomatkalla kuluu noin 20 kilowattituntia energiaa, menee senkin lataamiseen kymmenen tuntia. Käytännössä lataaminen siis kestää koko yön, vaikka autolla ajettaisiin kohtuullisia päivämatkoja, sillä myös sähköauton lämmittäminen syö akkua.Jos maassamme olisi päivittäisessä käytässä 250 000 sähköautoa, tarvittaisiin niiden samanaikaiseen kotilataamiseen 500 megawatin teho. Siis yhtä paljon tehoa, mitä Loviisa 1 tai Loviisa 2 -ydinreaktori tuottaa.Esilämmitys kuluttaa yhtä paljonPerinteinen lohkolämmitin on teholtaan keskimäärin noin 600 W. Keskikokoisen sisätilanlämmittimen teho on noin 1500 W. Nämä yhdessä siis vievät 2100 wattia, eli 2,1 kilowattia. Siis saman, mitä sähköauton lataaminen standardipistokkeesta.Toisin sanoen sähköauton hidas kotilataus tai polttomoottoriauton sähköinen esilämmitys vaativat sähköverkolta yhtä suuren tehon hetkellisesti. Toki sähköauto kuormittaa verkkoa moninkertaisen ajan, eli energiaa kuluu enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuoden 2016 huippu: 15 105 megawattiaTammikuussa 2016 Suomen sähkönkulutuksen tuntikeskiteho nousi 15 105 megawattiin. Liki kaikki voimalaitokset olivat käytössä. Kotimainen tuotanto oli noin 10 900 MWh/h ja sähkön nettotuonti noin 4 200 MWh/h. Tuonnista Ruotsin osuus oli 2400 MW, Venäjän 1480 MW ja Viron 320 MW.Tänään 5.1.2017 klo 16 aikaan sähkönkulutuksessa ylitettiin jo 14 000 megawatin raja. Sähkönkulutusta voi seurata kantaverkkoyhtiö Fingridin nettisivulla www.fingrid.fi.Teksti: Eila Parviainen ja Lauri AhtiainenLähde: Fingrid, EL-TRAN www.el-tran.fi EL-TRAN -konsortio tutkii, mitä resurssitehokas sähköjärjestelmä tarkoittaa, miten se toteutetaan, millaisia politiikkaongelmia sen toteutuksessa kohtaamme ja kuinka lopulta ratkomme niitä. Hanketta koordinoi Tampereen yliopisto, ja siinä ovat mukana Itä-Suomen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto, Turun yliopisto, VTT ja Tampereen ammattikorkeakoulu. Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous