3.8.2018 Liikenne Riskikuski sijoittaa useimmin osakkeisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajonopeudella ja osakesijoittamisella näyttää olevan yhteys. Sakkonopeutta ajavien kuljettajien sijoitussalkuissa on muita todennäköisemmin osakkeita. Kesä on kummallisten kyselytutkimusten julkaisun kulta-aikaa. Tällä kertaa vuorossa on LähiTapiola, joka kertoo talvisen tutkimuksensa tuloksista hellekelillä. Päätelmät perustuvat yli 700 suomalaisen vastauksiin koskien ajotaipumuksia ja sijoittamista.Puolet kyselyyn vastanneista kertoi ajavansa lievää ylinopeutta, joka useimmiten johtaisi poliisin huomautukseen. Kymmenen prosenttia vastanneista painaa kaasujalkaa sen verran, että vauhti voisi kiinni jäädessä johtaa rikesakkoon.Ylinopeutta ajaneista kaksi prosenttia oli saanut päiväsakkoja ja kymmenen prosenttia rikemaksun. Seitsemälle prosentille oli tullut huomautus ajonopeudesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlinopeutta ajavat ottavat sijoitusriskejä?Ylinopeuteen taipuvaiset kuljettajat uskaltavat ottaa riskiä myös sijoituksissaan. LähiTapiolan ekonomistien selvityksen mukaan sakkonopeutta ajavista ajureista 36 prosenttia omisti osakkeita. Huomautusnopeutta ajavista osakkeiden omistusosuus putoaa kolmannekseen, kun rajoitusten mukaan ajaneista osakkeita oli viidenneksellä.– Toiset ottavat mielellään riskejä, toiset välttävät niitä viimeiseen asti. Ylinopeus voi kostautua sakkoina, mutta silti monien vaakakupissa voitettu aika painaa enemmän ja tietoinen riski otetaan. Osakkeissa on aina tappion mahdollisuus olemassa, mutta useimmiten huonotkin jaksot päättyvät lopulta hyvin, LähiTapiolan yksityistalouden ekonomisti Hannu Nummiaro sanoo.Akateemiset tutkimukset ovat vakuutusyhtiön mukaan osoittaneet, että ajokäyttäytyminen näkyy osakekaupankäyntitavoissa. Ylinopeutta ajavat henkilöt usein ajavat ylinopeutta myös osakemarkkinoilla.– Riskikuskin ja riskisijoittajan ajattelussa voi hyvin olla saman tyyppisiä piirteitä. Ensimmäiseksi tulevat mieleen yliluottamus ja tappion vastenmielisyys. Yliluottamus voi johtaa ajatteluun, että pystyn kyllä taitavana kuskina hallitsemaan ylinopeuden aiheuttavat vaaratilanteet ja toisaalta, että pystyn sopivasti ostamaan ja myymään osakkeita, jolloin tappioriskit ovat hyvin hallinnassa.Tunteet ovat osa säästämistäNummiaro neuvoo säästäjiä tunnistamaan oma riskikäyttäytyminen. Tunteet ovat LähiTapiolan mukaan osa säästämistä.Säästäjän on hyvä oppia tuntemaan oma riskinsietokyky. Säästämisessä olennaista on pitkäjänteisyys ja säännönmukaisuus. Huonoin vaihtoehto on katkaista säästäminen heikkojen jaksojen sattuessa.Myös voimakkaasti riskiä ottavan on syytä miettiä tunteitaan.– Riskikuskin kannattaa miettiä erityisesti vaaratilanteiden häntäriskiä, eli riskiä, joka tapahtuu vain todella harvoin, mutta sen seuraukset ovat sitäkin vakavammat. Onnettomuudet vaativat ihmishenkiä ja vaarantavat tarpeettomasti muunkin liikenteen. Häntäriskin pitäisi painaa enemmän kuin yliluottamus tai muut ihmisluonteen piirteet, jolloin menohalut tasoittuvat rajoitusten mukaisiksi, Nummiaro neuvoo.Lähde: LähiTapiola Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla 30.8.2024 Uutinen Poliisi valvoo sähköpotkulautailua – jakanut jo satoja sakkoja ja liikennevirhemaksuja alkuviikon aikana 30.8.2024 Uutinen Kävi hirvikolari – tiedätkö kuinka toimia tien päällä? 27.8.2024 Uutinen Miten välttää hirvikolari? 26.8.2024 Liikenne Autoliitto muistuttaa: tähän aikaan vuodesta illat hämärtyvät nopeasti 21.8.2024 Uutinen Metsästyskausi alkoi – kuljeta asetta autossa oikein 19.8.2024 Liikenne Hallitus on sitoutunut purkamaan yrityksiä ja kansalaisia haittaavia normeja – Skal antoi oman ehdotuksensa 14.8.2024 Uutinen Mercedes aloittaa autonomisen ajamisen testit Kiinassa 14.8.2024 Yleinen Parkkiruudussa ahdistaa – autot kasvavat, mutta parkit ja painorajat ei Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?