17.10.2021 Matkailu Risteilymatkustus elpyy – matkustajat uskaltautuvat jo laivoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tukholmaan ja Tallinnaan risteilevät laivayhtiöt odottavat syyslomien, pikkujouluristeilyjen ja joulun ajan vilkastuttavan paluuta merimatkoille. Merimatkalle mielivien määrät ovat kasvussa, kertovat laivayhtiöt. Matkustusinto Tukholmaan ja Tallinnaan näyttää pahimman koronakurimuksen hellittäessä viriävän, joskin vielä varovaisesti.Merimatkojen normaalivuosista tutut suosikkisesongit ovat kuitenkin jo aivan käsillä. Aluksi tulevat syyslomat, sitten pikkujouluristeilyt ja joulunajan tyypillisesti vilkas matkustuskausi. Toivottavasti korona ei tuo enää ongelmia esimerkiksi joulutoreille, jotka ovat suosittuja käyntikohteita Tukholmassa.Terveysturvallisuudesta on huolehdittu, siitä paluu merille ei jää kiinni, vakuuttavat laivayhtiöt Viking Line, Tallink Silja ja Eckerö Line.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaluu normaaliin koittaaViking Line -varustamon tiedotuspäällikkö Christa Grönlund on tyytyväisillä ja odottavaisilla mielin, sillä risteilymatkustus näyttää viriävän mukavasti sitten koronakurimuksen.– Meillä on selkeästi parempi varaustilanne kuin viime vuonna, mutta toki vieläkin tilanne on huonompi kuin normaalivuosina eli aikaa ennen koronaa, Grönlund kertoo.Hän uskoo kuitenkin paluun normaaliin vielä koitavan, vaikka toistaiseksi edetään vielä normaalia varovaisemmin alusten täyttöasteiden suhteen.– Emme edelleenkään ota laivoja täyteen kokonaan. Tällä meillä on matkustajamäärä noin 60–70 prosenttia normaalitilanteesta, mutta luvut vaihtelevat reiteittäin.Grönlund keto punaiset alukset valitsevien olleen kiinnostuneita niin syyslomaristeilyistä kuin viikonloppumatkoista.– Turun reitillä on selvä elpyminen nähtävissä, varsinkin Viking Gracen iltalähdöillä. Ruotsin puolen risteilyt vetävät melko hyvin. Ruotsissahan ei enää ole rajoituksia.Grönlund kertoo havainnosta, jonka mukaan asiakkaat kaipaavat kohtaamisia ja paluuta normaaliin, se näkyy esimerkiksi perinteisten risteilypikkujoulujen kysyntänä.– Pikkujoulujen varaustilanne näyttää jo selkeästi paremmalta, mutta jos vertailemme vuoteen 2019 ja aikaan ennen koronaa, niin asiakkaita on edelleen merkittävästi vähemmän. Toivomme että tilanne kehittyy myönteisesti ja että ihmiset vihdoin taas voisivat tavata, kokoustaa ja juhlia kollegoiden kesken yhdessä, Grönlund huokaa.Uusi Viking Glory kiinnostaaViking Linella uusinta uutta on uusi alus: Viking Glory alkaa kyntää merta vuodenvaihteen jälkeen. – Alus edustaa aivan uutta sukupolvea ja kiinnostus on asiakkaiden parissa suuri. Ensimmäisenä päivänä, kun se oli varattavissa, saimme 30 000 varausta, Grönlund kertoo.Onko laivoillanne terveysturvallista matkustaa?Grönlundin mukaan asiat ovat terveysturvallisuuden suhteen kunnossa, sillä Viking Line sai ensimmäisenä varustamona maailmassa luokituslaitos Det Norske Veritas Germanischer Lloydin (DNV GL) My Care -menetelmän mukaisen verifioinnin. Verifiointi koskee yhtiön kaikkia seitsemää alusta sekä toimintoja kuudessa terminaalissa.Laivayhtiön terveystoimista lisää täällä.Valkeilla laivoilla valonpilkahduksiaTallink Silja Oy:n toimitusjohtaja Margus Schults näkee syksyn matkavarauksissa valonpilkahduksia, vaikka merimatkailun elpymistä ja loppuvuoden matkustusintoa onkin vaikea ennustaa.– Toisaalta matkavarauksia tehdään tällä hetkellä lyhyellä aikajänteellä. Jopa samana päivänä saattaa tulla satoja matkustajia lisää saman illan lähdölle, Schults kertoo.Viikonloppuisin on Schultsin mukaan selkeästi enemmän matkustajia kuin arkisin.– Suomalaiset turistit ovat hyvin hitaanlaisesti ja varovaisesti aloittaneet esimerkiksi Päivä Tallinnassa -matkat.Joillain valkoisten laivojen lähdöillä jopa noin 80 prosenttia maksimikapasiteetista on täynnä, varsinkin syyslomilla. Ennen koronaa laiva olisi tuolloin ollut lähes sataprosenttisesti täynnä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArkena hiljaisempaa– Helsinki–Tallinna-reitillä matkustajamäärissä on suuriakin vaihteluja viikonpäivästä ja kellonajasta riippuen. Vaihtelu on noin muutamasta sadasta yli tuhanteen matkustajaa per laivavuoro. Viikonloppuisin on täydempää ja arkena hiljaista, paitsi jos laivalla on hyvä tanssiorkesteri tai tähtiesiintyjä keskellä viikkoa, viestintäjohtaja Marika Nöjd kuvaa.Nöjdin mukaan Helsinki–Tukholma-reitin syyslomaperjantait näyttävät olevan kaikista suosituimpia reissuajankohtia.– Helsinki–Tallinna-reitillä on useita lähtöjä päivässä, joten siellä ei näy tällaista piikkiä varausmäärissä, vaan matkustajat sijoittuvat tasaisemmin eri vuoroille ja eri päiville.Nöjdin mukaan pikkujouluvarauksissa on jo nähtävissä piristymisen merkkejä.– Uskomme myös, että koulujen joululomaviikkoina on hyvin matkustajia. Myös jouluaaton ympärillä tarjolla olevat risteilyt myyvät hyvin.Irtiottoa arjesta kaivataanNöjd on aistinut asiakkaiden yhteydenottojen kielivän siitä, että matkustajat kaipaavat irtiottoa arjesta.– Laivojen ravintolatarjontaa ja merihintaisia ostoksia. Tämän lisäksi pyrimme tarjoamaan laadukasta viihdettä laivasta ja reitistä riippuen. Moni on kertonut, että laivamatka itsessään on aivan tarpeeksi hieno elämys kaiken kotona ja eristyksissä olemisen jälkeen, Nöjd kertoo.Terveysturvallinen merimatkailu voidaan Nöjdin mukaan taata, kunhan kukin kantaa oman vastuunsa.– Toivomme, että kukaan ei lähde matkalle yhtään sairaana tai oireilevana. Se on kaiken lähtökohta. Laivoilla on helppo pitää etäisyyksiä ja lisäksi käsihygieniasta on helppo jokaisen itse huolehtia. Laivoilla on käytössä maskisuositus sellaisissa tilanteissa, joissa on mahdollisesti ruuhkaa.Nöjd myös huomauttaa, että suuri osa valkoisista aluksista on liikennöinyt läpi koko korona-ajan, joten miehistöt ovat hioneet terveysturvallisuustoimet mahdollisimman hyviksi.Laivayhtiön terveystoimista lisää täällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaluu Tallinnaan verkkaistaEckerö Line -varustamon markkinointi- ja viestintäjohtaja Ida Toikka-Everi kertoo, että suomalaisten matkustajien palaaminen laivoille ja Tallinnaan on ollut hidasta.– Toki matkustajamäärät ovat jonkin verran nousseet. Tänä vuonna saatamme päästä puoleen siitä matkustajamäärästä mikä meillä oli vuonna 2019. Vuoden 2019 lukuihin palaamiseen kestänee vielä 2–3 vuotta.Toikka-Everi taustoittaa, että aasialaisten matkustajien puuttuminen näkyy ja tuntuu, toisaalta eurooppalaiset kuten saksalaiset, ranskalaiset, espanjalaiset ja italialaiset ovat jo osittain palanneet laivoille ja Helsinki–Tallinna-reitille.– Se on positiivinen merkki. Muu Eurooppa on avautunut merkittävästi nopeammin kuin Suomi.Turhaa ei laivaan käymistä kannattaisi Toikka-Everin mukaan arastella.Merellä tiheä vuoroväliEckerö Linen alukset ms Finlandia ja Finbo Cargo liikennöivät Helsingin ja Tallinnan välisessä reittiliikenteessä ja päivittäisiä yhdensuuntaisia vuoroja on enimmillään 11.– Suosituimmat ajankohdat ovat viikonloppua vasten olevat vuorot. Niitä käyttävät sekä vapaa-ajan matkustajat, että työnsä puolesta matkustavat.Miniristeilyt suosittujaIda Toikka-Everi kertoo myös, että kuuden tunnin mittaiset miniristeilyt, joilla ei ole maihinnousua Tallinnassa, ovat olleet tänä vuonna suosittuja. Ne soveltuvat hyvin vaikka kokoustamiseen tai ostosmatkaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPikkujouluväkeä odotellessaLomasesonkeina Tallinnaan matkustetaan kaikkina viikonpäivinä melko tasaisesti. Mutta pian on käsillä välisesonki eli pikkujouluristeilyt. Pikkujouluaikaan merimatkalla on luvassa kattaus kotimaista musiikkiviihdettä: joulukonsertteja, bilebändejä, taikureita ja trubaduureja.– Pikkujoulun viettäjiä on tulossa laivalle, Tallinnaan ja muualle Viroon. Kiinnostusta on. Ihmisillä on selkeä tarve tavata toisiaan ja juhlistaa puolitoista vuotta kestänyttä arkea matkalla Tallinnaan.Pikkujoulumatkoina on tarjolla miniristeilyiden ja päivä Tallinnassa -risteilyjen lisäksi yön yli matkoilla Tallinnaan.Laivareitillä on houkuttimena marraskuun puoliväliin kestävät riistaviikot sekä kuun lopulle kestävät viiniviikot.– Useat, korkeatasoiset hotellit Tallinnassa ovat uudistuneet ja kaupungissa on avattu myös uusia hotelleja, kuten neljän tähden L’embitu, Toikka-Everi vinkkaa.Onko terveysturvallisuus taattu?– Matkustajamäärät ovat edelleen melko alhaiset, joten laivalla väljää ja turvallista. Laivoillamme on myös paljon hyttejä jonka voi varata matkan ajaksi omalle seurueelle.Virossa on käytössä koronapassi.– Omakannasta saatavaa todistusta kahdesta rokotuksesta, 6 kuukauden sisällä sairastetusta koronasta tai negatiivisesta testitulosta näyttämällä pääsee maahan, museoihin ja ravintoloihin, Toikka-Everi kertoo.– Matkustaminen Viroon tällä hetkellä hyvin vaivatonta ja kaikin puolin sallittua. Nyt on lupa matkustaa.Laivayhtiön terveystoimista lisää täällä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Viking Line Abp, Tallink Silja Oy, Eckerö Line Ab Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.12.2024 Matkailu Kun sotapossut pelastivat minut maailman parhaalta ravintolalta 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 26.12.2024 Päivän kuva Päivän kuva: katedraali sherrylle 26.12.2024 Matkailu Erikoiset unet: ufo-kokemus kapselihotellissa Wienissä 25.12.2024 Matkailu Hampurin huima satama – Euroopan kolmanneksi suurin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Matkailu Helsinki-Vantaan lentoasema – kaupunki, joka sykkii 24/7/365 myös talvella! 23.12.2024 Matkailu Päivän torttu: Linzin torttu Linzissä – Sissikin arvostaisi 23.12.2024 Yleinen Tokio – kiehtovan kuhiseva metropoli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti