6.5.2023 Automatkailu Ruoka nousee keskiöön Finnlinesin uusilla laivoilla syksyllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huippukokki Henri Alénin suunnittelema uusi merellinen ruokamaailma tarkoittaa makuelämyksiä, laadukkaita raaka-aineita ja ruokahävikin hallintaa. Finnlines satsaa vahvasti matkustajille tarjottaviin elämyksiin, joiden keskiössä ovat uusien rahti-matkustaja-alusten viihtyisiksi suunnitellut tilat mutta myös aivan uudenlaiset makuelämykset.Ne tulevat tarjolle Naantali–Långnäs–Kapellskär -reitin uusilla syksyllä liikennöintinsä aloittavilla Superstar-luokan aluksilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1 1000 matkustajan aluspariUudet sisaralukset tulevat syksyn tullen liikennöimään erityisesti auton kanssa matkaavien turistien sekä rekkaliikenteen suosimalla Naantali–Långnäs–Kapellskär -reitillä. Alusten matkustajakapasiteetti on merkittävä, sillä kyytiin mahtuu jopa 1 100 matkustajaa, kuten Moottori uutisoi tuoreeltaan tammikuussa.Alusten rahtikapasiteetti on kunnioitettavat 5 200 kaistametriä eli esimerkiksi 250 rekkaa ja 200 henkilöautoa.”Annoksella pitää olla oma tarina”Laivayhtiö heittää kilpaileville matkustaja-alustoimijoille kovan haasteen merellisten makuelämysten puolesta, sillä sisaralusten ruokamaailma on suunniteltu puhtaalta pöydältä täysin uusiksi varustamon historiassa.Suunnittelu alkoi jo yli vuosi sitten ja yhtiö valitsi kunnianhimoisesti ulkopuolista apua menuiden ja ravintoloiden ominaisilmeen suunnitteluun. Ruokakonseptin muokkaajaksi valikoitui tv:stä tuttu kokki ja ravintoloitsija Henri Alén, joka teki tiivistä yhteistyötä Finnlinesin keittiöpäällikkö Dan Grönvallin ja muiden laivayhtiön keittiövelhojen kanssa.Tavoitteena n ollut, että laivamatkustajille on tarjolla runsaasti vaihtoehtoja ja makuelämyksiä perinteisen laivabuffetin lisäksi. Menuiden ytimessä on vastuullisesti tuotettu saaristolainen lähiruoka välimerellisellä mausteella.– Tarjoamme saariston makuja ja elämyksiä kansainvälisellä otteella ja panostamme siihen, että ruoka ei ole laivalla muonitusta vaan elämys. Olkoon kyse aamupuurosta, kokousleivoksesta tai illallisesta, kaikilla tuotteilla pitää olla pieni tarina kerrottavana, Alén kiteyttää.Finnlinesin Dan Grönvall kertoo, että ravintolamaailman rakentaminen oli yhtiölle uusi aluevaltaus.– Siksi päädyimme pyytämään ulkopuolista apua. Alén on maanläheinen ja työskentelee edelleen tv-hommien lisäksi hellan äärellä. Ideoita ja apua on tullut paljon, kuvaa Grönvall mutkatonta yhteistyötä.Laadukasta ruokaa vastuullisestiFinnlines kertoo panostavansa laadukkaisiin raaka-aineisiin ja tavoittelevansa kaikessa myös ruokahävikin vähentämistä – se on matkustajien toive, vastuullista yritystoimintaa ja myös taloudellisesti järkevää.selkänojana valitulle linjalle on ollut myös lavayhtiön aiemmin teettämä asiakaskysely, jonka perusteella 60 prosenttia matkustajista piti kestävyyttä ja vastuullisuutta erittäin- tai melko tärkeänä perusteena matkapäätösten teossa, kuten Moottori uutisoi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä saisi hymyilemään?Huippukokki kertoo, että aloitti ruokakonseptin suunnittelun ihan perusteista, ilman kikkailuja.– Lähdin pohtimaan, mitä haluaisin itse saaristossa nauttia ja mikä saisi minut hyvälle tuulelle tai hymyilemään. Millainen ruokaelämys istuisi eri tilanteisiin kokouksista romanttiseen risteilyyn?Alén kertoo olevansa erityisen ylpeä Micke’s Wine & Dine À la Carte -ravintolan aamiaisesta, eikä pidä kynttilää vakan alla muidenkin laivaravintoloiden annin suhteen.– Veikkaan että Fishmarketin & Grillin Barbeque -tuotteet ja kastikkeet ovat jotain, mitä laivoilla ei ole nähty.Alén arvioi hiteiksi nousevan myös Barrel Bay -baarin pikkusyötävät ja Fishmarketin rapuämpärin.Lähiruokaa ja hävikin taklaamistaVastuullisuus on tätä päivää kaikissa kuluttajavalinnoissa, myös annosten suunnittelun alkumetreillä.– Hävikin vähentäminen nautinnosta luopumatta on mielestäni asia, jonka suunnittelu ottaa aikaa. Mutta olemme maapallolle sen työn velkaa. Raaka-aineiden ristiin käyttöä on suunniteltu tarkasti, joka vähentää hävikkiä ja samoin energian käyttöä kokkauksessa. Pieniä asioita, joista helposti saa suuria muutoksia, Alén taustoittaa.Lähialueen tuottajat ovat tärkeässä roolissa.Maissa jo ennakolta maisteltujen menuiden raaka-aineet ovat löytyneet esimerkiksi saaristosta. Leipomotuotteet ovat Turun seudulta, Ahvenanmaalta tulee muun muassa karitsaa, saaristolaispöytä ja paikallisia limonadeja.Finnlinesin Suomen ja Ruotsin välisen laivaliikenteen raaka-aineista vastaa Kespro, jonka avulla voidaan käyttää myös pientilatoimittajia.Finnlines luottaa siihen, että raaka-aineet ovat vastuullisesti tuotettuja.– Tarjontamme korostaa kotimaisia raaka-aineita sekä lähituotantoa. Haluamme tarjota Saaristomeren parasta ruokaa, Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld kiteyttää yhtiön ajattelutavan.Teksti ja kuvat: Marko JokelaLisää aiheestaM/S Finncanopus laskettiin vesille – Finnlinesin uusista lippulaivoista molemmat luovutetaan tänä vuonna Finnlinesin matkustajamäärät ovat kasvussa – valittu liiketoimintastrategia linjassa asiakkaiden arvojen kanssa Tähdestä supertähdeksi – Finnlines investoi uusiin laivoihinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 21.11.2024 Yleinen Tunisia – omatoimisille seikkailijoille 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 19.11.2024 Matkailu Erikoiset unet: designelämyksiä aulasta alkaen 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Matkailu Maailman joulutorit – Helsinki mainittu! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä