6.5.2023 Automatkailu Ruoka nousee keskiöön Finnlinesin uusilla laivoilla syksyllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huippukokki Henri Alénin suunnittelema uusi merellinen ruokamaailma tarkoittaa makuelämyksiä, laadukkaita raaka-aineita ja ruokahävikin hallintaa. Finnlines satsaa vahvasti matkustajille tarjottaviin elämyksiin, joiden keskiössä ovat uusien rahti-matkustaja-alusten viihtyisiksi suunnitellut tilat mutta myös aivan uudenlaiset makuelämykset.Ne tulevat tarjolle Naantali–Långnäs–Kapellskär -reitin uusilla syksyllä liikennöintinsä aloittavilla Superstar-luokan aluksilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1 1000 matkustajan aluspariUudet sisaralukset tulevat syksyn tullen liikennöimään erityisesti auton kanssa matkaavien turistien sekä rekkaliikenteen suosimalla Naantali–Långnäs–Kapellskär -reitillä. Alusten matkustajakapasiteetti on merkittävä, sillä kyytiin mahtuu jopa 1 100 matkustajaa, kuten Moottori uutisoi tuoreeltaan tammikuussa.Alusten rahtikapasiteetti on kunnioitettavat 5 200 kaistametriä eli esimerkiksi 250 rekkaa ja 200 henkilöautoa.”Annoksella pitää olla oma tarina”Laivayhtiö heittää kilpaileville matkustaja-alustoimijoille kovan haasteen merellisten makuelämysten puolesta, sillä sisaralusten ruokamaailma on suunniteltu puhtaalta pöydältä täysin uusiksi varustamon historiassa.Suunnittelu alkoi jo yli vuosi sitten ja yhtiö valitsi kunnianhimoisesti ulkopuolista apua menuiden ja ravintoloiden ominaisilmeen suunnitteluun. Ruokakonseptin muokkaajaksi valikoitui tv:stä tuttu kokki ja ravintoloitsija Henri Alén, joka teki tiivistä yhteistyötä Finnlinesin keittiöpäällikkö Dan Grönvallin ja muiden laivayhtiön keittiövelhojen kanssa.Tavoitteena n ollut, että laivamatkustajille on tarjolla runsaasti vaihtoehtoja ja makuelämyksiä perinteisen laivabuffetin lisäksi. Menuiden ytimessä on vastuullisesti tuotettu saaristolainen lähiruoka välimerellisellä mausteella.– Tarjoamme saariston makuja ja elämyksiä kansainvälisellä otteella ja panostamme siihen, että ruoka ei ole laivalla muonitusta vaan elämys. Olkoon kyse aamupuurosta, kokousleivoksesta tai illallisesta, kaikilla tuotteilla pitää olla pieni tarina kerrottavana, Alén kiteyttää.Finnlinesin Dan Grönvall kertoo, että ravintolamaailman rakentaminen oli yhtiölle uusi aluevaltaus.– Siksi päädyimme pyytämään ulkopuolista apua. Alén on maanläheinen ja työskentelee edelleen tv-hommien lisäksi hellan äärellä. Ideoita ja apua on tullut paljon, kuvaa Grönvall mutkatonta yhteistyötä.Laadukasta ruokaa vastuullisestiFinnlines kertoo panostavansa laadukkaisiin raaka-aineisiin ja tavoittelevansa kaikessa myös ruokahävikin vähentämistä – se on matkustajien toive, vastuullista yritystoimintaa ja myös taloudellisesti järkevää.selkänojana valitulle linjalle on ollut myös lavayhtiön aiemmin teettämä asiakaskysely, jonka perusteella 60 prosenttia matkustajista piti kestävyyttä ja vastuullisuutta erittäin- tai melko tärkeänä perusteena matkapäätösten teossa, kuten Moottori uutisoi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä saisi hymyilemään?Huippukokki kertoo, että aloitti ruokakonseptin suunnittelun ihan perusteista, ilman kikkailuja.– Lähdin pohtimaan, mitä haluaisin itse saaristossa nauttia ja mikä saisi minut hyvälle tuulelle tai hymyilemään. Millainen ruokaelämys istuisi eri tilanteisiin kokouksista romanttiseen risteilyyn?Alén kertoo olevansa erityisen ylpeä Micke’s Wine & Dine À la Carte -ravintolan aamiaisesta, eikä pidä kynttilää vakan alla muidenkin laivaravintoloiden annin suhteen.– Veikkaan että Fishmarketin & Grillin Barbeque -tuotteet ja kastikkeet ovat jotain, mitä laivoilla ei ole nähty.Alén arvioi hiteiksi nousevan myös Barrel Bay -baarin pikkusyötävät ja Fishmarketin rapuämpärin.Lähiruokaa ja hävikin taklaamistaVastuullisuus on tätä päivää kaikissa kuluttajavalinnoissa, myös annosten suunnittelun alkumetreillä.– Hävikin vähentäminen nautinnosta luopumatta on mielestäni asia, jonka suunnittelu ottaa aikaa. Mutta olemme maapallolle sen työn velkaa. Raaka-aineiden ristiin käyttöä on suunniteltu tarkasti, joka vähentää hävikkiä ja samoin energian käyttöä kokkauksessa. Pieniä asioita, joista helposti saa suuria muutoksia, Alén taustoittaa.Lähialueen tuottajat ovat tärkeässä roolissa.Maissa jo ennakolta maisteltujen menuiden raaka-aineet ovat löytyneet esimerkiksi saaristosta. Leipomotuotteet ovat Turun seudulta, Ahvenanmaalta tulee muun muassa karitsaa, saaristolaispöytä ja paikallisia limonadeja.Finnlinesin Suomen ja Ruotsin välisen laivaliikenteen raaka-aineista vastaa Kespro, jonka avulla voidaan käyttää myös pientilatoimittajia.Finnlines luottaa siihen, että raaka-aineet ovat vastuullisesti tuotettuja.– Tarjontamme korostaa kotimaisia raaka-aineita sekä lähituotantoa. Haluamme tarjota Saaristomeren parasta ruokaa, Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld kiteyttää yhtiön ajattelutavan.Teksti ja kuvat: Marko JokelaLisää aiheestaM/S Finncanopus laskettiin vesille – Finnlinesin uusista lippulaivoista molemmat luovutetaan tänä vuonna Finnlinesin matkustajamäärät ovat kasvussa – valittu liiketoimintastrategia linjassa asiakkaiden arvojen kanssa Tähdestä supertähdeksi – Finnlines investoi uusiin laivoihinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Matkailu Algarven viinit tutuiksi kodikkaasti sukutilalla, jonka juuret ulottuvat 1800-luvulle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!