8.3.2020 Automatkailu Tähdestä supertähdeksi – Finnlines investoi uusiin laivoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Itämerellä rahti- ja matkustajaliikennettä harjoittava Finnlines operoi yhtä alueen moderneimmista laivastoista. Tilauksessa on kuitenkin jälleen uutta. Italialaisen Grimaldi Groupin omistuksessa olevan Finnlinesin laivaston keski-ikä on tällä hetkellä noin 13 vuotta. Se on varsin vähän, kun otetaan huomioon, että yhden laivan elinkaari voi helposti olla yli 40 vuotta. Koko laivasto koostuu niin kutsutuista ro-ro-aluksista. Ne ovat siis kuivarahtilaivoja, joihin konttinosturien sijaan ajetaan lasti suoraan kumipyörillä sisään. Osa Finnlinesin ro-ro-laivastosta kantaa tyyppinimeä ro-pax, eli ne ovat myös matkustajakäytössä. Kaikki lukuisat autolautat, joita Suomenkin satamissa päivittäin liikennöi, ovat ro-ro-aluksia, mutta useimmat ovat paljon selkeämmin matkustaja-/risteilyaluksia. Suomalaisille tutuin Finnlinesin reiteistä on Helsinki – Travemünde, jota operoidaan kolmella Star-luokan ro-pax-laivalla. Ne ovat M/S Finnstar, -Finnmaid ja -Finnlady, jotka valmistuivat Italiassa vuosina 2006 – 2007. Näillä on vielä kaksi sisarta, Naantali – Långnäs – Kapellskär -väliä ajava M/S Finnswan sekä Malmöstä Saksaan kulkeva Europalink. Star-luokan laivat ottavat noin 550 matkustajaa ja lastille on tilaa suunnilleen 4 200 kaistametriä. Pituutta on 218 metriä. Vertailun vuoksi tasan samanpituinen matkustaja-autolautta M/S Viking Grace ottaa peräti 2 800 matkustajaa, mutta lastikapasiteetti on vain 1 275 kaistametriä. Star-luokka on siis selkeästi enemmän rahtilaiva kuin risteilijä. Wärtsilän dieseleillä Helsingin ja Travemünden väli taittuu 22 solmun nopeudella 29 tunnissa. Legendaariselta GTS Finnjetiltä tämä otti kaasuturbiineilla varustettuna aikoinaan 30 solmun nopeudella vain 22 tuntia. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että samalla myös polttoaine maistui Finnjetille erityisen hyvin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Superstar – uuteen luokkaan kahdella laivalla Tammikuussa Finnlines ilmoitti tilanneensa kaksi kokonaan uutta ropax-laivaa. Tämä uusi luokka on nimetty Superstariksi, mikä jo sanana viittaa siihen, että uudet alukset tulevat sijoittumaan kooltaan Star-luokan yläpuolelle. Annetut tekniset tiedot vahvistavat tämän käsityksen: pituus 230 metriä, matkustajakapasiteetti 1 100 ja kaistametrit 5 100. Havainnekuvissa laiva näyttää varsin futuristiselta. Perinteinen keula on kokonaan häivytetty ja aerodynamiikkaa on nähtävästi toden teolla mietitty. Yhtiö markkinoi tulevia Superstar-aluksiaan selkeästi matkustusmukavuus edellä. Jo Star-luokkaan nähden tuplaantunut matkustajamäärä kertoo, että henkilöliikenteeseen on haluttu panostaa lisää. Hyttien ohella on luvassa parannuksia virkistys- ja sosiaalitiloihin, kun esimerkiksi ulkokannet ja kokoustilat laajentuvat. Matkustajakansien keskelle tulee suuri ostos- ja ravintola-alue. Itse merimatkan ohella uusi palvelukonsepti tulee yhtiön mukaan näkymään esimerkiksi lähtöselvityksessä. Automatkailijoille ja rekoille, kuten myös satamille uuden laivan lupaama tehokkaampi lastinkäsittely on erittäin hyvä uutinen. Kovin paljon tarkemmin yhtiö ei vielä tässä vaiheessa avaa lastinkäsittelyä helpottavia ratkaisujaan, mutta varmasti saamme niistä kuulla lähempänä käyttöönottoajankohtaa. Laivaa ei voi tänä päivänä rakentaa ottamatta huomioon ilmastopolitiikkaa. Siispä myös Finnlines kertoo uudisrakennuksensa yhteydessä kiinnittäneensä ympäristöasioihin erityistä huomiota. Yhtiön tiedotteen mukaan ne ”tulevat olemaan ropax-luokan edelläkävijöitä ympäristöasioissa.” Myöskään näitä ratkaisuja ei vielä tässä kohtaa sen kummemmin avata, mutta huomio kiinnittyy varmasti moottoreiden käyttövoimaan, maasähköliitäntöihin tai esimerkiksi aurinkopaneelien hyödyntämiseen lisäenergianlähteinä. Myös dynamiikkaan niin vettä kuin ilmaa kohtaan voidaan panostaa. Tilaussopimus Superstar-laivoista tehtiin kiinalaisen China Merchants Jinling Shipyard -telakan kanssa. Tämä Kiinan itärannikolla Weihain kaupungissa sijaitseva telakka on viimeaikoina tullut erityisen tunnetuksi ”Titanic-replika” M/S Titanic II:n rakennustelakkana. Superstarit ovat tulossa liikenteeseen vuonna 2023, mutta vielä ei tiedetä, millä reitillä/reiteillä ne tulevat aikanaan liikennöintinsä aloittamaan. Hybridiäkin tulossa – kevyesti alkuun Superstar-luokka ei ole Finnlinesin uudisrakennusohjelman ensimmäinen tilaus, vaan jatkumoa kaksi vuotta sitten tilatuille kolmelle vielä hiukan suuremmalle, mutta paljon enemmän rahtipainoitteiselle hybridi-ro-ro:lle. Nämä alukset lataavat litium-ioniakustojaan ajon aikana ja pärjäävät satamissa yksinomaan näillä eväin, jolloin apukoneista tai maista ei tarvita lisävoimaa. Tätä voisi autokielellä luonnehtia korkeintaan kevythybridiksi, mutta juuri tämän enempää laivoissa ei tällä hetkellä pystytä sähköä hyödyntämään järkevästi energianlähteenä. Vesirajan alapuolelta löytyy lisää erittäin mielenkiintoista teknologiaa. Kölin alla nimittäin toimii uudenlainen ilmanpyöritysjärjestelmä, joka tuottaa ilmakuplia laivan pohjaan vähentäen veden vastusta optimoidun runkomuotoilun ohella. Propulsio puolestaan toteutetaan esimerkiksi tulevan Viking Gloryn tavoin ruoripotkureilla eli niin sanotuilla atsipodeilla. Hybridiuutuudet ovat 238 metriä pitkiä ja niissä on lastikapasiteettia 5 800 kaistametrin edestä. Laivat tilattiin samalta Jinlingin telakalta ja kolmen koplan ensimmäistä jäsentä saa odottaa liikenteeseen jo tämän vuoden aikana. Seuraavaksi alkaakin sitten jo nimien arvuuttelu. Teksti: Benjamin Helander Kuvituskuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?