28.10.2023

Saataisiinko sähköpotkulautailu kuriin näillä keinoin?

Kuva Moottorin arkisto

Autoliitto kannattaa ongelmien korjaamiseksi mikroliikkumiseen selkeää promillerajaa, liikennevakuutusvelvollisuuden käyttöä sekä lautojen pysäköinnin ratkaisemista erillispaikoin.

Sähköpotkulaudat ovat vaivattomia ja nopeita kaupunkikulkimia lyhyille matkoille. Yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen katukuvaan ilmestyminen ja niiden suosion kasvu ovat kuitenkin tuoneet mukanaan monia lieveilmiöiltä kuten vaaroja itselle ja muille aiheuttavaa ajokäytöstä, päihteiden vaikutuksen alaisena ajamista sekä potkulautojen hylkäyksen käytön jälkeen esteiksi kulkuväylille.

Kulkuväylille ja ovien edustoille jätetyt vuokralaudat aiheuttavat merkittäviä hankaluuksia etenkin näkövammaisille ja lastenrattailla liikkuville.

Moottori uutisoi vastikään liikenne- ja viestintäministeriön käynnistämästä ryhtiliikkeestä eli työryhmän perustamisesta kitkemään mikroliikkumisen ongelmia. Uutisen otsikkona oli Sähköpotkulautailu kuriin kesäksi 2025 – jos ryhtiliike onnistuu.

Mikroliikkumisella tarkoitetaan tavallisten ja sähköavusteisten polkupyörien sekä kevyiden sähköajoneuvojen, kuten sähköpotkulautojen, käyttämistä liikkumiseen.

Työryhmän perustamisen tavoite on valmistella hallituksen esitys mikroliikkumista ohjaavasta lainsäädännöstä. Elokuun loppuun 2025 toimivan työryhmän perustaminen ei ole yllätys, sillä pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitusohjelman kirjauksen mukaan hallituskauden aikana on tavoitteena luoda mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä, minkä lisäksi annetaan kaupungeille ja kunnille työkalut mikroliikkumisen hallintaan.

Taustalla on myös liikenneministeriön maaliskuussa julkistama kuripaketti, josta Moottori uutisoi tuoreeltaan otsikolla Sähköpotkulautailun kuripaketti: pysäköintikielto jalkakäytäville, promilleraja ja huumepikatesti. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ryhtiliike vaatii kattavia toimia

Liikenne- ja viestintäministeriö alkukeväästä laatiman kuripaketin eli ns. arviomuistion mukaan ongelmien ratkaisemisessa paras lopputulos saavutettaisiin useiden toimenpiteiden yhtäaikaisella toteuttamisella.

Autoliitto on esittänyt kuripaketin osalta omat arvionsa eri toimien tehokkuudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta, niistä lisää täällä.

Autoliitto: nämä keinot käyttöön!

Autoliitto liikenne- ja viestintäministeriölle antama lausunto sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehtoja käsittelevästä arviomuistiosta erittelee eri kurikeinoja. Autojen ja muiden moottoriajoneuvojen, kuten mopojen ja moottoripyörien kuljettamiseen on asetettu promilleraja. Autoliitto huomauttaa lausunnossaan, että moottoripyöräilijät ja mopoilijat aiheuttavat pääasiassa vahinkoja itselleen, kuten mikroliikkujatkin.

Tästä huolimatta ajoneuvojen promillerajasta on määrätty tarkasti ja näitä ajoneuvoja koskee rekisteröinti- ja liikennevakuuttamisvelvollisuus. Tällä mahdollistetaan rangaistuksen antaminen ja liikennevakuutuksen korvausten rajaaminen sekä takaisinperintä.

Kolarien kustannusten sälyttyminen kaikille veronmaksajille vaatii Autoliton mukaan korjausta.

Päihtyneiden sähköpotkulautailijoiden ja pyöräilijöiden valtakunnalliset liikenneonnettomuuksien kokonaiskustannusten ei pitäisi jäädä kaikkien veronmaksajien vastattavaksi, vaan ne pitäisi kohdistaa vahingon aiheuttajien tai heidän ajoneuvojensa liikennevakuutukseen, kuten menetellään muiden liikennevakuutusvelvollisuuden piiriin kuuluvien moottoriajoneuvojen kohdalla. Mikroliikkumiseen tulee asettaa selkeä promilleraja ja seuraamukset sen rikkomisesta ja siten antaa poliisille toimivaltuudet puhalluttaa alkoholin tai testata huumausaineiden vaikutuksen alla ajamisesta epäilty kuljettaja.

Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksessä pyöräilyn ja mikroliikkumisen promillerajasta esitetään yhtenä uhkana sitä, että harvaan asutuilla alueilla päihtyneenä kulkemiseen valittaisiin pyörän sijasta auto. Tämä arvion suhteen Autoliitto on varsin epäileväisillä mielin:

On hyvin vaikea nähdä tilannetta, jossa näin todellisuudessa tapahtuisi, sillä autolla ajaminen humalassa on vahvasti kriminalisoitu ja yhteiskunnassa yleisesti hyvin tuomittavaa. Tämän lisäksi se on erittäin vaarallista muitakin kuin kuljettajia kohtaan. Lähes jokainen ymmärtää sen juovuksissakin.

Vakuuttamisvelvollisuus ja rekisteröiminen

Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmän mukaan uuden Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin täytäntöönpano merkitsee yli 25 km/h kulkevien ja yli 25 kg painavien sähköajoneuvojen liikennevakuuttamisvelvollisuutta. Autoliiton mukaan vakuuttamisvelvollisuuden valvonnan kannalta olisi tarkoituksenmukaista myös edellyttää niiden rekisteröimistä ajoneuvojen yksilöimiseksi.

Ilman rekisteröintiä näiden ajoneuvojen tunnistaminen ja yksilöinti liikenteessä olisi käytännössä erittäin hankalaa ja se vaikeuttaisi myös vaatimusten kohdentamista liikennevakuutuksen perusteella. Mikroliikkumisvälineiden rekisteröintivelvollisuus ja sen toteuttamisen edellytykset tulee selvittää ajoneuvojen tunnistamisen mahdollistamiseksi.

Rekisteröintivelvollisuuden laajentaminen voitaisiin rajoittaa vain liikennevakuutettaviin ajoneuvoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pysäköinti erillispaikoille

Sähköpotkulautojen tai polkupyörien siirtäminen pysäköitäväksi kadulle vähentää Autoliiton näkemyksen mukaan oleellisesti autoille ja muille moottoriajoneuvoille tarkoitettua pysäköintitilaa.

Esimerkiksi Helsingin kaupunki on jo suunnitellut yli 140 pysäköintiruudun muuttamista mikroliikkumisvälineiden pysäköintipaikoiksi. Mikäli pysäköinti muualle kuin kadulle tai ajoradalle kielletään, niin tämän lisäksi jatkossa sähköpotkulautoja on kadulla myös muissa kuin niille erityisesti osoitetuissa pysäköintiruuduissa, mikä entisestään vähentää pysäköintimahdollisuuksia kaupungeissa. Se myös lisää osaltaan pysäköintipaikan etsimiseen käytettävää ylimääräistä ajoa ja vaikeuttaa asukaspysäköintipaikkojen käyttöä ja asiointiliikennettä kaupungeissa.

Autoliiton mukaan pysäköintiratkaisuissa on kyse myös tasavertaisuudesta.

Ei ole mitenkään perusteltavissa, että maksulliset pysäköintipaikat osoitetaan maksutta mikroliikkumisen ajoneuvojen käyttöön. Jalkakäytävillä ja pyöräteillä tai niiden läheisyydessä muussa katutilassa on paljon paikkoja ja alueita, joihin mikroliikkumisvälineiden pysäköintialueita voidaan rakentaa ja osoittaa ilman merkittävää haittaa liikkumiselle. Sähköpotkulautojen ja polkupyörien pysäköintiä ei tule siirtää kaduille muille ajoneuvoille tarkoitetuille pysäköintipaikoille.

Autoliitto kannattaa sitä, että yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat tulee pysäköidä niille osoitetuilla paikoille.

Jalkakäytävillä ja pyöräteillä tai niiden läheisyydessä muussa katutilassa on paljon paikkoja ja alueita, joihin mikroliikkumisvälineiden pysäköintialueita voidaan rakentaa ja osoittaa muuta liikennettä häiritsemättä. Samalla sähköpotkulautojen siirtämiseen liittyvä byrokratiaa pitää vähentää ja mahdollistaa välitön siirto.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Timo Turkula / Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö / työryhmä, liikenne- ja viestintäministeriö / arviomuistioHelsingin kaupunki, Autoliitto

a:10:{i:0;s:6:"116573";i:1;s:6:"118405";i:2;s:6:"119715";i:3;s:6:"133977";i:4;s:5:"97459";i:5;s:6:"134080";i:6;s:5:"94630";i:7;s:6:"131504";i:8;s:6:"142593";i:9;s:6:"147713";}

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat