1.4.2021 Liikenne Sähköauton lataus kiinnostaa monia – kysymystulva vain kiihtyy Talvista sähköautoiluarkea on latausjohtojen alituinen asettelu takakonttiin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton lataamisen käytännöt ovat liikenteen hiljalleen sähköistyessä herättäneet yhä useamman kansalaisen mielenkiinnon. Kysymyksiin haetaan vastauksia asiantuntijoilta kuten Motivalta. Moni meistä suomalaista ajaa polttomoottoriautolla. Autoa vaihtavalla on kuitenkin valittavanaan monenlaisia vaihtoehtoisia käyttövoimia, ja moni miettiikin seuraavaksi vaihtoehdokseen täyssähköautoa tai ladattavaa hybridiä.Sähköauto tai ladattava hybridi voisi olla monelle ratkaisu, jos ajoneuvon vain saa vaivattomasti omassa arjessa ladatuksi. Kätevimmin lataus luonnistuu kodin pysäköintialueella ja yöaikaan.Ladattavien autojen suosion kasvu on näkynyt myös latauskäytäntöjä miettivien kansalaisten yhteydenottoina, jotka ovat olleet lisääntymään päin. Entistä useampi kaipaa asiantuntija-apua mieltä askarruttaviin lataushaasteisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKyselyiden määrä kasvussaTaloyhtiöissä asuvia askarruttavat pysäköintialueiden latausjärjestelyt ja niiden mahdollinen rakentaminen.Osansa kiinnostuksesta saa myös Motiva, joka on valtio-omisteinen kestävän kehityksen yhtiö, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön. Motivan tehtävä on tarjota niin julkishallinnolle, yrityksille, kunnille kuin tavallisille suomalaisille eli kuluttajille tietoa ja ratkaisuja, joiden avulla ne voivat tehdä kestäviä valintoja.Kyselläänkö Motivalta paljon latauspisteiden rakentamisesta juuri nyt?– Latauspisteistä tulee tasaisesti kysymyksiä ja lainsäädännön muutos yhdessä sähköautojen yleistymisen kanssa on selkeästi vauhdittanut tätä koko ajan. Kysymyksissä on aina myös jonkin verran niin sanottua kausivaihtelua yhtiökokousajan vuoksi, Motivan asiantuntija Taneli Varis kertoo.Taustalla lakimuutosMotivan Taneli Variksen vastauksessaan esiin tuoma lainsäädännön muutos tarkoittaa latauspaikkojen rakentamisvelvoitetta. Kuten Moottori aiemmin jo uutisoikin, eduskunta hyväksyi vuoden 2020 lopulla lain, joka velvoittaa rakentamaan tietyn kokoisiin uusiin rakennuksien pysäköintialueille sähköajoneuvojen latausvalmius. Tämä latauspisteiden rakennusvelvoite koskee uusista sekä laajasti peruskorjattavista rakennuksista niitä, joiden rakennuslupahakemus on tullut vireille 11.3.2021 tai sen jälkeen.Mutta millaiset taloyhtiöt ovat kyselyjen perusteella eniten kiinnostuneita rakentamaan pysäköintialueilleen latauspaikkoja?– Meille tulevat kysymykset eivät todennäköisesti ole aivan edustava otos latauspistehankkeista, koska kysyjissä korostuvat pienehköt yhtiöt kuten rivitalot ja erilaiset haasteelliset erikoistilanteet, Varis selvittää.Isoissa yhtiöissä asiat selvilläHän arvelee, että todennäköisesti on etenkin isompia taloyhtiöitä, joissa asia etenee kivuttomasti ja siis ilman että Motivalle asti kantaa aiheesta tiedusteluja.– Isommat yhtiöt lienevät todennäköisemmin myös esimerkiksi Kiinteistöliiton jäseniä tai ammattimaisemmin isännöityjä ja siten vähemmän neuvonnan tarpeessa, Varis arvioi.Intoa mitä ilmeisin on, sillä Kiinteistöliiton kahdesti vuodessa teettämästä tuoreimmasta Korjausrakentamisbarometristä selvisi, että sähköautojen ja ladattavien hybridiautojen latauspisteet ovat kerrostalo- ja rivitaloyhtiöissä yleisin lähivuosien hanke.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiten saada latausaie vireille?Varis kertoo, että kenties kaikkein yleisin kysymys liittyy siihen, kuinka latauspaikkojen rakentamisaie olisi saatavissa käyntiin taloyhtiössä.– Näissä tapauksissa kysyjä on tyypillisesti osakas, joka on hankkimassa sähköautoa ja on törmännyt taloyhtiön päätöksenteon jähmeyteen. Päätöksenteko ylipäätään tuottaa edelleen haasteita yhtiöissä, Varis kertoo.Kysyjiä mietityttää myös lataustehon riittävyys kotilatauksessa.– Nämä kaksi asiaa kytkeytyvät myös vähän toisiinsa. Hankkeet etenevät taloyhtiöissä helpommin, jos kustannukset saadaan pidettyä kurissa. Toteutuksissa kannattaa siksi muistaa, että hyvin harvalla asukkaalla on tarvetta kovinkaan suurelle latausteholle kotona. Peruslatauspisteet suhteellisen pienelläkin teholla riittävät ja kuormanhallinnalla saadaan ehkäistyä tarvetta ylimääräisiin investointeihin esimerkiksi sähkökeskuksissa. Samalla voidaan myös usein mahdollistaa suurempi latausteho, kun autoja on kerralla latauksessa vähemmän.Varis kertoo, että moni latauksesta kyselevä asuu Etelä-Suomessa tai muun Suomen kasvukeskuksissa.– Tämä myös heijastelee sähköautojen alueittaista sijoittumista maassa, Varis pohtii.Moniin sähköautoilijaksi mielivän autoilijan kysymyksiin löytyy vastaus myös Moottorin aiemmista nettiartikkeleista kuten Kysy autoista -juttusarjasta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Motivaa:4:{i:0;s:5:"91543";i:1;s:5:"87773";i:2;s:5:"85996";i:3;s:5:"86532";} Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla