1.9.2020 Ajoneuvot Sähköinen Škoda Enyaq iV kulkee jopa 510 km latauksella – pienempi kuin Octavia, tilaa kuin Kodiaqissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisten suosikkimerkkeihin kuuluva Škoda esitteli odotetun sähkökatumaasturinsa. Merkki on valinnut sähköiselle esiinmarssilleen eri lähtökohdan Volkswageniin verrattuna, vaikka pinnan alta löytyvät samat ratkaisut. Pitkään odotettu ja hyvin vihjailtu sähköauto Škoda Enyaq iV on vihdoin esitelty. Tšekkivalmistaja esitteli auton Prahassa järjestetyssä mediatapahtumassa kansainväliselle yleisölle varsinkin verkon välityksellä.Merkin sähkökatumaasturi perustuu Volkswagen-ryhmän MEB-sähköautopohjalevyyn hiljattain saapuneen ID.3:n tavoin. Škoda on kuitenkin valinnut eri tien sähköistämiselleen, aloittaen katumaasturisegmentistä. 4,70 metriä pitkä Enyaq iV onkin tehtaan mukaan pienempi kuin tuttu Octavia, mutta sähköpohjalevyn mahdollisuuksien takia matkustamossa on kookkaan Kodiaq-katumaasturin sisätilat. Enyaqin akseliväli on 2 765 mm ja sen korkeus on 1,62 metriä. Tavaratilan koko on 585 litraa.Škoda halusi uudistaa auton ulkonäköä uuden vaiheen merkiksi. Keulalla odottavat lediajovalot ja Enyaq 80 iV:stä alkaen keula on varustettu 130 valoelementillä keulamaskissa, muodostaen merkin mukaan tervetulleeksi toivottavan kristallikasvon, johon sisältyy myös saattovalotoiminto. Takana luvassa on viime vuosien malleista tuttu Škoda-teksti kirjaimin ja mustin yksityiskohdin. Tarjolla on vanteita 18 tuumasta 21 tuumaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlusta asti viitenä versionaŠkoda vyöryttää Enyaq iV:n markkinoille heti usean malliversion voimin. Perusmallina on 55 kilowattitunnin akulla varustettu Enyaq 50 iV, jonka teho on 109 kW (150 hv) ja huippuvääntö 220 newtonmetriä. WLTP-toimintamatkaksi luvataan 340 kilometriä. 0–100 km/h vie 11,4 sekuntia ja huippunopeus on 160 km/h.Seuraavana portaana on Enyaq 60 iV (62 kWh akku), joka nostaa toimintamatkan 390 kilometriin. Sähkömoottorin teho on 132 kW ja vääntö 310 Nm. 0–100 km/h onnistuu 8,7 sekunnissa ja huippunopeus on monien muiden malliversioiden tavoin 160 km/h.82 kilowattitunnin akulla varustettu Enyaq on tarjolla kolmena versiona. Takavetoinen Enyaq 80 iV kulkee yhdellä latauksella jopa 510 kilometriä (WLTP). Sähkömoottorin teho on 150 kW (205 hv), vääntö 310 newtonmetriä ja 0–100 km/h onnistuu 8,5 sekunnissa. Enyaq 80x iV puolestaan vaihtaa nelivetoon, joten 195 kilowatin (265 hv) tehon, 425 newtonmetrin väännön ja paremman pidon ansiosta 0–100 km/h tippuu jo 6,9 sekuntiin. Toimintamatkaa nelivetomallille luvataan 460 kilometriä.Malliston huipulla on Enyaq RS iV, joka paketoi 225 kW (305 hv) tehon ja 460 newtonmetrin väännön RS-mallin kuosiin. 0–100 km/h luonnistuu 6,2 sekunnissa ja huippunopeus on 180 km/h. Toimintamatka on maltillisemman nelivetomallin kanssa sama 460 km yhdellä latauksella. Vetomassaksi RS-mallille kerrotaan 1 400 kilogrammaa.Lataaminen onnistuu useimmissa malleissa 11 kilowatin Type 2 -latauksella, vieden kuudesta kahdeksaan tuntia akkukoosta riippuen. CCS-pikalatauksen huipputeho on Enyaq 50 iV:ssä 50 kilowattia, Enyaq 60 iV:ssä 100 kW ja parhaimmillaan mallistossa 125 kilowattia. Niinpä 5 prosenista 80 prosenttiin lataus onnistuu 82 kilowattitunnin akun kohdalla jopa 38 minuutissa.Uusi sisustatyyliMatkustamossa luvassa on tuttua Škoda-tyyliä uudella kierteellä. Lisävarustelistalta löytyy lämpöpumppu, joka tehostaa auton matkustamon lämmitystä 3-4 kilowattitunnilla per 100 km, merkiten valmistajan mukaan jopa 30 prosenttia parempaa toimintamatkaan.Kuljettajalle tarvittava tieto tarjotaan 5,3-tuumaisesta mittaristonäytöstä, jonka käyttämistä on helpotettu uudella ohjauspyörädesignilla. Varustetasosta riippuen ohjauspyörässä saattaa olla myös automaattivaihteistoista tutut vaihdevivut, joiden avulla kuljettaja voi hallita energian talteenoton voimakkuutta.Kojelaudassa oleva tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on useimmissa versioissa 13-tuumainen, perusversiossa 10-tuumainen. Perinteisen kosketuksen lisäksi 13-tuumainen järjestelmä ymmärtää eleitä ja liukusäätimellä. Käytössä on myös 15 eri kieltä ymmärtävä Laura-ääniavustin. Lataamisen ja esilämmityksen toimintoja voidaan hallita Škoda Connect -älypuhelinsovelluksella. Valmistajan mukaan eSim-teknologialla varustettuna Enyaq voi myös päivittää karttapohjansa ja järjestelmäohjelmistonsa verkon välityksellä (OTA).Tarjolla Enyaq iV:n mallistossa on yhteensä 10 erilaista matkustamotyyliä. Lodge ja ecoSuite -tasoissa painopisteenä on ollut kestävä kehitys. EcoSuitessa Škodan tuttu konjakkivärinen nahkaverhoilu on saanut värinsä oliivipuun lehdistä saadulla uutteella. Lodgessa puolestaan istuinverhoilu on tehty Woolmark-sertifioidusta villasta, johon on käytetty 40 prosenttia uutta villaa. Muu verhoilu on tehty kierrätetyistä PET-muovipulloista. Škoda kehuu istuintuntuman olevan hyvä ja istuimen hallitsevan lämpötilansa eri tilanteissa.Jälleen Simply CleverMitäpä olisi uuden Škodan esittely jälleen ilman uusia Simply Clever -arkiniksejä? Koska Enyaq iV:ssä ei ole polttoaineluukkua, on Škodan tuttu jääskraba siirretty takaluukun sisäpuolelle. Tavaratilan pohjan alla oleva tila on puolestaan saanut tilanjakajan, jotta sinne varastoidut esineet eivät heiluisi ajon aikana.Sähköautona Enyaq iV:ssä ei ole matkustamon keskitunnelia, on tilaa käytetty 6,2-litraisen ja 11,4-litraisen säilytyslokeron luomiseksi. Sähköautoilijan vakio-ongelmiin ulkona kurakelillä tapahtuvaan lataamiseen ratkaisuna on latauskaapelin puhdistusväline.Tšekissä Mladá Boleslavin tehtaalla valmistettava Škoda Enyaq iV saapuu Euroopan markkinoille ensi keväällä.Lähde ja kuvat: ŠkodaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!