9.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: katukarhu kuntosalilla – Škoda Kodiaq RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tsekit veivät 7-paikkaisen katumaasturinsa tehokuurille. Tuloksena syntyi varsin onnistunut Škoda Kodiaq RS, joka paitsi huomataan, myös kuullaan. Hyvää: suorituskyky, tilat, sporttinen äänimaailma, varustelu. Huonoa: hinta. Škoda Octavia RS on viime vuosina ollut työsuhdeautojen myyntimenestys. Nyt samaa reseptiä sovelletaan tsekkimalliston suurimpaan katumaasturiin: tulos kantaa nimeä Škoda Kodiaq RS. Urheilumaasturin suorituskyvystä vastaa valmistajan tähän asti tehokkain, kaksoisahdettu kaksilitrainen diesel, joka onkin samalla ainoa Kodiaq RS:ään tarjottava voimanlähdevaihtoehto. 500 newtonmetrin vääntö saavutetaan jo 1 750 kierroksesta lähtien, ja huipputehoa on tarjolla 240 hevosvoimaa. Moottorin jatkeena on 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, ja voima välittyy ajorataan luonnollisesti nelivedon avustuksella. Kulkupuoli on siis jo paperitietojen mukaan kunnossa: RS kiihtyy nollasta sataan 6,9 sekunnissa, mikä on hyvä lukema lähes kaksi tonnia painavalle katumaasturille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hetkinen, onko tässä V8? Kodiaq RS murahtaa käyntiin kojelaudan nappulasta. Ohjaamoon kantautuu kaikkea muuta kuin nelisylinterisen perusdieselin naksutus. Ja kyllä, sama murina kuuluu myös auton ulkopuolella, joten hämäys ei olekaan toteutettu sisäkaiuttimien avulla. Pakoputkista tulviva ääni on sen verran mielenkiintoinen, että asia pitää tutkia perin pohjin. Skoda kutsuu järjestelmää nimellä Dynamic Sound Boost (DBS). Käytännössä se sisältää erikoisvalmisteiset kaiuttimet, jotka sijaitsevat pakoputkiston loppuosassa. Kaiuttimista tuleva äänilisä muokkaa pakoäänistä muhkeita, ja sylintereitä kuulostaa tulevan kuin taikaiskusta lisää. Parasta systeemissä on se, että ääntä ja sen määrää voi säätää ajoasetusten avulla, ja halutessaan toiminnon voi poistaa kokonaan. Kyseessä on siis eräänlainen sähköinen urheilupakoputkisto ilman sen mukanaan tuomaa epämiellyttävyyttä. Matka-ajossa hiljainen Maantiellä Kodiaqin ohjaimissa viihtyy. RS-mallin progressiivisesti tehostetussa ohjauksessa on sopivasti lisätuntoa. Alustakin on selkeästi jäykempi kuin vakiomallissa, mutta urheilullisuudessa ei ole lainkaan liioiteltu. Kodiaq RS istuu silti tiessä tanakasti. Urheilumaasturista voi toki puhua ainakin sen perusteella, että mallilla on ajettu 7-paikkaisten katumaasturien rataennätys Nürburgringin moottoriradalla – tosin montaakaan tämäntyyppistä autoa ei ole toistaiseksi Nordschleifella nähty. Meriitti joka tapauksessa tämäkin, ainakin tietyissä piireissä. Säädettävä iskunvaimennus on RS:ssä vakiovarusteena. Ajoasetuksia on peräti kuusi: eco, comfort, sport, individual ja snow. Näistä Sport-asennossa ajonvakautus sallii hiukan enemmän liikkumavaraa, siis käytännössä laajempia sivuluisuja. Koeajon, joka ajoittui talven ankarimpaan ajankohtaan, aikana tehokas katumaasturi osoittautuikin yllättävän hauskaksi kulkupeliksi. Lisäksi alustan äänet pysyvät vaimeina 20 tuuman vakiorengaskoosta huolimatta, ja ohjaamon äänieristyskin on erinomainen. Kodiaq RS edustaa monelle kaikkea sitä mitä autolta voi ylipäätään vaatia: erittäin tilava, nelivetoinen urheilumaasturi hyvillä varusteilla ja mukavuuksilla. Koeajetun yksilön hinta lisävarusteineen kipusi 77 000 euron lukemaan. Se on iso kasa euroja, mutta sillä saa myös ison kasan ominaisuuksia, jos ei anna ennakkoluulojen – ja sen alun murinan – häiritä. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI 240 4x4 DSG A Hinta alkaen 66 124 € Koeajetun auton hinta varusteineen 77 014 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 176 kW (240 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 221 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,0 (yhd.) CO2-päästöt 210 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1681 mm, akseliväli 2791 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku