9.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: katukarhu kuntosalilla – Škoda Kodiaq RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tsekit veivät 7-paikkaisen katumaasturinsa tehokuurille. Tuloksena syntyi varsin onnistunut Škoda Kodiaq RS, joka paitsi huomataan, myös kuullaan. Hyvää: suorituskyky, tilat, sporttinen äänimaailma, varustelu. Huonoa: hinta. Škoda Octavia RS on viime vuosina ollut työsuhdeautojen myyntimenestys. Nyt samaa reseptiä sovelletaan tsekkimalliston suurimpaan katumaasturiin: tulos kantaa nimeä Škoda Kodiaq RS.Urheilumaasturin suorituskyvystä vastaa valmistajan tähän asti tehokkain, kaksoisahdettu kaksilitrainen diesel, joka onkin samalla ainoa Kodiaq RS:ään tarjottava voimanlähdevaihtoehto. 500 newtonmetrin vääntö saavutetaan jo 1 750 kierroksesta lähtien, ja huipputehoa on tarjolla 240 hevosvoimaa.Moottorin jatkeena on 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, ja voima välittyy ajorataan luonnollisesti nelivedon avustuksella. Kulkupuoli on siis jo paperitietojen mukaan kunnossa: RS kiihtyy nollasta sataan 6,9 sekunnissa, mikä on hyvä lukema lähes kaksi tonnia painavalle katumaasturille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHetkinen, onko tässä V8?Kodiaq RS murahtaa käyntiin kojelaudan nappulasta. Ohjaamoon kantautuu kaikkea muuta kuin nelisylinterisen perusdieselin naksutus. Ja kyllä, sama murina kuuluu myös auton ulkopuolella, joten hämäys ei olekaan toteutettu sisäkaiuttimien avulla.Pakoputkista tulviva ääni on sen verran mielenkiintoinen, että asia pitää tutkia perin pohjin. Skoda kutsuu järjestelmää nimellä Dynamic Sound Boost (DBS). Käytännössä se sisältää erikoisvalmisteiset kaiuttimet, jotka sijaitsevat pakoputkiston loppuosassa. Kaiuttimista tuleva äänilisä muokkaa pakoäänistä muhkeita, ja sylintereitä kuulostaa tulevan kuin taikaiskusta lisää.Parasta systeemissä on se, että ääntä ja sen määrää voi säätää ajoasetusten avulla, ja halutessaan toiminnon voi poistaa kokonaan. Kyseessä on siis eräänlainen sähköinen urheilupakoputkisto ilman sen mukanaan tuomaa epämiellyttävyyttä.Matka-ajossa hiljainenMaantiellä Kodiaqin ohjaimissa viihtyy. RS-mallin progressiivisesti tehostetussa ohjauksessa on sopivasti lisätuntoa. Alustakin on selkeästi jäykempi kuin vakiomallissa, mutta urheilullisuudessa ei ole lainkaan liioiteltu. Kodiaq RS istuu silti tiessä tanakasti.Urheilumaasturista voi toki puhua ainakin sen perusteella, että mallilla on ajettu 7-paikkaisten katumaasturien rataennätys Nürburgringin moottoriradalla – tosin montaakaan tämäntyyppistä autoa ei ole toistaiseksi Nordschleifella nähty. Meriitti joka tapauksessa tämäkin, ainakin tietyissä piireissä. Säädettävä iskunvaimennus on RS:ssä vakiovarusteena. Ajoasetuksia on peräti kuusi: eco, comfort, sport, individual ja snow. Näistä Sport-asennossa ajonvakautus sallii hiukan enemmän liikkumavaraa, siis käytännössä laajempia sivuluisuja.Koeajon, joka ajoittui talven ankarimpaan ajankohtaan, aikana tehokas katumaasturi osoittautuikin yllättävän hauskaksi kulkupeliksi. Lisäksi alustan äänet pysyvät vaimeina 20 tuuman vakiorengaskoosta huolimatta, ja ohjaamon äänieristyskin on erinomainen. Kodiaq RS edustaa monelle kaikkea sitä mitä autolta voi ylipäätään vaatia: erittäin tilava, nelivetoinen urheilumaasturi hyvillä varusteilla ja mukavuuksilla. Koeajetun yksilön hinta lisävarusteineen kipusi 77 000 euron lukemaan. Se on iso kasa euroja, mutta sillä saa myös ison kasan ominaisuuksia, jos ei anna ennakkoluulojen – ja sen alun murinan – häiritä.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI 240 4x4 DSG A Hinta alkaen 66 124 € Koeajetun auton hinta varusteineen 77 014 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 176 kW (240 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 221 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,0 (yhd.) CO2-päästöt 210 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1681 mm, akseliväli 2791 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 19.2.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq on rantautumassa Suomeen, selkeänä tähtäimenään ensirekisteröintitilaston kärkikymmenikkö 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”