9.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: katukarhu kuntosalilla – Škoda Kodiaq RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tsekit veivät 7-paikkaisen katumaasturinsa tehokuurille. Tuloksena syntyi varsin onnistunut Škoda Kodiaq RS, joka paitsi huomataan, myös kuullaan. Hyvää: suorituskyky, tilat, sporttinen äänimaailma, varustelu. Huonoa: hinta. Škoda Octavia RS on viime vuosina ollut työsuhdeautojen myyntimenestys. Nyt samaa reseptiä sovelletaan tsekkimalliston suurimpaan katumaasturiin: tulos kantaa nimeä Škoda Kodiaq RS.Urheilumaasturin suorituskyvystä vastaa valmistajan tähän asti tehokkain, kaksoisahdettu kaksilitrainen diesel, joka onkin samalla ainoa Kodiaq RS:ään tarjottava voimanlähdevaihtoehto. 500 newtonmetrin vääntö saavutetaan jo 1 750 kierroksesta lähtien, ja huipputehoa on tarjolla 240 hevosvoimaa.Moottorin jatkeena on 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, ja voima välittyy ajorataan luonnollisesti nelivedon avustuksella. Kulkupuoli on siis jo paperitietojen mukaan kunnossa: RS kiihtyy nollasta sataan 6,9 sekunnissa, mikä on hyvä lukema lähes kaksi tonnia painavalle katumaasturille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHetkinen, onko tässä V8?Kodiaq RS murahtaa käyntiin kojelaudan nappulasta. Ohjaamoon kantautuu kaikkea muuta kuin nelisylinterisen perusdieselin naksutus. Ja kyllä, sama murina kuuluu myös auton ulkopuolella, joten hämäys ei olekaan toteutettu sisäkaiuttimien avulla.Pakoputkista tulviva ääni on sen verran mielenkiintoinen, että asia pitää tutkia perin pohjin. Skoda kutsuu järjestelmää nimellä Dynamic Sound Boost (DBS). Käytännössä se sisältää erikoisvalmisteiset kaiuttimet, jotka sijaitsevat pakoputkiston loppuosassa. Kaiuttimista tuleva äänilisä muokkaa pakoäänistä muhkeita, ja sylintereitä kuulostaa tulevan kuin taikaiskusta lisää.Parasta systeemissä on se, että ääntä ja sen määrää voi säätää ajoasetusten avulla, ja halutessaan toiminnon voi poistaa kokonaan. Kyseessä on siis eräänlainen sähköinen urheilupakoputkisto ilman sen mukanaan tuomaa epämiellyttävyyttä.Matka-ajossa hiljainenMaantiellä Kodiaqin ohjaimissa viihtyy. RS-mallin progressiivisesti tehostetussa ohjauksessa on sopivasti lisätuntoa. Alustakin on selkeästi jäykempi kuin vakiomallissa, mutta urheilullisuudessa ei ole lainkaan liioiteltu. Kodiaq RS istuu silti tiessä tanakasti.Urheilumaasturista voi toki puhua ainakin sen perusteella, että mallilla on ajettu 7-paikkaisten katumaasturien rataennätys Nürburgringin moottoriradalla – tosin montaakaan tämäntyyppistä autoa ei ole toistaiseksi Nordschleifella nähty. Meriitti joka tapauksessa tämäkin, ainakin tietyissä piireissä. Säädettävä iskunvaimennus on RS:ssä vakiovarusteena. Ajoasetuksia on peräti kuusi: eco, comfort, sport, individual ja snow. Näistä Sport-asennossa ajonvakautus sallii hiukan enemmän liikkumavaraa, siis käytännössä laajempia sivuluisuja.Koeajon, joka ajoittui talven ankarimpaan ajankohtaan, aikana tehokas katumaasturi osoittautuikin yllättävän hauskaksi kulkupeliksi. Lisäksi alustan äänet pysyvät vaimeina 20 tuuman vakiorengaskoosta huolimatta, ja ohjaamon äänieristyskin on erinomainen. Kodiaq RS edustaa monelle kaikkea sitä mitä autolta voi ylipäätään vaatia: erittäin tilava, nelivetoinen urheilumaasturi hyvillä varusteilla ja mukavuuksilla. Koeajetun yksilön hinta lisävarusteineen kipusi 77 000 euron lukemaan. Se on iso kasa euroja, mutta sillä saa myös ison kasan ominaisuuksia, jos ei anna ennakkoluulojen – ja sen alun murinan – häiritä.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI 240 4x4 DSG A Hinta alkaen 66 124 € Koeajetun auton hinta varusteineen 77 014 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 176 kW (240 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 221 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,0 (yhd.) CO2-päästöt 210 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1681 mm, akseliväli 2791 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja