1.9.2020 Ajoneuvot Sähköinen Škoda Enyaq iV kulkee jopa 510 km latauksella – pienempi kuin Octavia, tilaa kuin Kodiaqissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisten suosikkimerkkeihin kuuluva Škoda esitteli odotetun sähkökatumaasturinsa. Merkki on valinnut sähköiselle esiinmarssilleen eri lähtökohdan Volkswageniin verrattuna, vaikka pinnan alta löytyvät samat ratkaisut. Pitkään odotettu ja hyvin vihjailtu sähköauto Škoda Enyaq iV on vihdoin esitelty. Tšekkivalmistaja esitteli auton Prahassa järjestetyssä mediatapahtumassa kansainväliselle yleisölle varsinkin verkon välityksellä.Merkin sähkökatumaasturi perustuu Volkswagen-ryhmän MEB-sähköautopohjalevyyn hiljattain saapuneen ID.3:n tavoin. Škoda on kuitenkin valinnut eri tien sähköistämiselleen, aloittaen katumaasturisegmentistä. 4,70 metriä pitkä Enyaq iV onkin tehtaan mukaan pienempi kuin tuttu Octavia, mutta sähköpohjalevyn mahdollisuuksien takia matkustamossa on kookkaan Kodiaq-katumaasturin sisätilat. Enyaqin akseliväli on 2 765 mm ja sen korkeus on 1,62 metriä. Tavaratilan koko on 585 litraa.Škoda halusi uudistaa auton ulkonäköä uuden vaiheen merkiksi. Keulalla odottavat lediajovalot ja Enyaq 80 iV:stä alkaen keula on varustettu 130 valoelementillä keulamaskissa, muodostaen merkin mukaan tervetulleeksi toivottavan kristallikasvon, johon sisältyy myös saattovalotoiminto. Takana luvassa on viime vuosien malleista tuttu Škoda-teksti kirjaimin ja mustin yksityiskohdin. Tarjolla on vanteita 18 tuumasta 21 tuumaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlusta asti viitenä versionaŠkoda vyöryttää Enyaq iV:n markkinoille heti usean malliversion voimin. Perusmallina on 55 kilowattitunnin akulla varustettu Enyaq 50 iV, jonka teho on 109 kW (150 hv) ja huippuvääntö 220 newtonmetriä. WLTP-toimintamatkaksi luvataan 340 kilometriä. 0–100 km/h vie 11,4 sekuntia ja huippunopeus on 160 km/h.Seuraavana portaana on Enyaq 60 iV (62 kWh akku), joka nostaa toimintamatkan 390 kilometriin. Sähkömoottorin teho on 132 kW ja vääntö 310 Nm. 0–100 km/h onnistuu 8,7 sekunnissa ja huippunopeus on monien muiden malliversioiden tavoin 160 km/h.82 kilowattitunnin akulla varustettu Enyaq on tarjolla kolmena versiona. Takavetoinen Enyaq 80 iV kulkee yhdellä latauksella jopa 510 kilometriä (WLTP). Sähkömoottorin teho on 150 kW (205 hv), vääntö 310 newtonmetriä ja 0–100 km/h onnistuu 8,5 sekunnissa. Enyaq 80x iV puolestaan vaihtaa nelivetoon, joten 195 kilowatin (265 hv) tehon, 425 newtonmetrin väännön ja paremman pidon ansiosta 0–100 km/h tippuu jo 6,9 sekuntiin. Toimintamatkaa nelivetomallille luvataan 460 kilometriä.Malliston huipulla on Enyaq RS iV, joka paketoi 225 kW (305 hv) tehon ja 460 newtonmetrin väännön RS-mallin kuosiin. 0–100 km/h luonnistuu 6,2 sekunnissa ja huippunopeus on 180 km/h. Toimintamatka on maltillisemman nelivetomallin kanssa sama 460 km yhdellä latauksella. Vetomassaksi RS-mallille kerrotaan 1 400 kilogrammaa.Lataaminen onnistuu useimmissa malleissa 11 kilowatin Type 2 -latauksella, vieden kuudesta kahdeksaan tuntia akkukoosta riippuen. CCS-pikalatauksen huipputeho on Enyaq 50 iV:ssä 50 kilowattia, Enyaq 60 iV:ssä 100 kW ja parhaimmillaan mallistossa 125 kilowattia. Niinpä 5 prosenista 80 prosenttiin lataus onnistuu 82 kilowattitunnin akun kohdalla jopa 38 minuutissa.Uusi sisustatyyliMatkustamossa luvassa on tuttua Škoda-tyyliä uudella kierteellä. Lisävarustelistalta löytyy lämpöpumppu, joka tehostaa auton matkustamon lämmitystä 3-4 kilowattitunnilla per 100 km, merkiten valmistajan mukaan jopa 30 prosenttia parempaa toimintamatkaan.Kuljettajalle tarvittava tieto tarjotaan 5,3-tuumaisesta mittaristonäytöstä, jonka käyttämistä on helpotettu uudella ohjauspyörädesignilla. Varustetasosta riippuen ohjauspyörässä saattaa olla myös automaattivaihteistoista tutut vaihdevivut, joiden avulla kuljettaja voi hallita energian talteenoton voimakkuutta.Kojelaudassa oleva tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on useimmissa versioissa 13-tuumainen, perusversiossa 10-tuumainen. Perinteisen kosketuksen lisäksi 13-tuumainen järjestelmä ymmärtää eleitä ja liukusäätimellä. Käytössä on myös 15 eri kieltä ymmärtävä Laura-ääniavustin. Lataamisen ja esilämmityksen toimintoja voidaan hallita Škoda Connect -älypuhelinsovelluksella. Valmistajan mukaan eSim-teknologialla varustettuna Enyaq voi myös päivittää karttapohjansa ja järjestelmäohjelmistonsa verkon välityksellä (OTA).Tarjolla Enyaq iV:n mallistossa on yhteensä 10 erilaista matkustamotyyliä. Lodge ja ecoSuite -tasoissa painopisteenä on ollut kestävä kehitys. EcoSuitessa Škodan tuttu konjakkivärinen nahkaverhoilu on saanut värinsä oliivipuun lehdistä saadulla uutteella. Lodgessa puolestaan istuinverhoilu on tehty Woolmark-sertifioidusta villasta, johon on käytetty 40 prosenttia uutta villaa. Muu verhoilu on tehty kierrätetyistä PET-muovipulloista. Škoda kehuu istuintuntuman olevan hyvä ja istuimen hallitsevan lämpötilansa eri tilanteissa.Jälleen Simply CleverMitäpä olisi uuden Škodan esittely jälleen ilman uusia Simply Clever -arkiniksejä? Koska Enyaq iV:ssä ei ole polttoaineluukkua, on Škodan tuttu jääskraba siirretty takaluukun sisäpuolelle. Tavaratilan pohjan alla oleva tila on puolestaan saanut tilanjakajan, jotta sinne varastoidut esineet eivät heiluisi ajon aikana.Sähköautona Enyaq iV:ssä ei ole matkustamon keskitunnelia, on tilaa käytetty 6,2-litraisen ja 11,4-litraisen säilytyslokeron luomiseksi. Sähköautoilijan vakio-ongelmiin ulkona kurakelillä tapahtuvaan lataamiseen ratkaisuna on latauskaapelin puhdistusväline.Tšekissä Mladá Boleslavin tehtaalla valmistettava Škoda Enyaq iV saapuu Euroopan markkinoille ensi keväällä.Lähde ja kuvat: ŠkodaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti