21.5.2024 Liikenne Sähköpyöräilijä, tiedätkö tulisiko kulkupelisi vakuuttaa kesäkuun tullen? Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikennevakuutuslain uudistus koskee myös sähköpolkupyöriä. Monet eri ominaisuudet ja niiden yhdistelmät ratkaisevat, luokitellaanko sähköpyörä vakuutettavaksi ajoneuvoksi. Sähköpyörien monet eri ominaisuudet ja niiden yhdistelmät ratkaisevat, luokitellaanko pyörä vakuutettavaksi ajoneuvoksi kesäkuun tullen. Muutoksen taustalla on voimaan tuleva liikennevakuutuslain uudistus, joka koskee myös sähköpolkupyöriä.Osa pyöristä tulee vakuutusvelvollisuuden piiriin, vaikka käytännössä lakiuudistuksen vaikutus nykytilaan on vähäinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeus ja teho vaikuttavatLiikennevakuutusta ei tarvitse ottaa sellaiselle sähköavusteiselle pyörälle, joka edellyttää liikkuakseen myös polkemista, jonka moottori kytkeytyy pois päältä viimeistään 25 km/h -nopeudella, ja jossa moottorin teho on enintään 250 W. Pyörän painolla ei tässä tapauksessa ole merkitystä.Sähköisten polkupyörien vakuuttamiseen liittyy liikennevakuutuslain lisäksi myös ajoneuvolaki. Uusi liikennevakuutuslaki toteaa selkeästi, että ajoneuvolakiin kirjattu sähköavusteinen polkupyörä ei ole liikennevakuutettava moottoriajoneuvo.25/25-sääntö ratkaisevaJos pyörä ei täytä kaikkia edellä mainittuja sähköavusteisen polkupyörän määritelmiä, vakuuttamisvelvollisuutta tarkastellaan uuden liikennevakuutuslain 25/25-säännön perusteella. Sen mukaan vakuutettavia ovat kaikki ne sähköpolkupyörät, jotka painavat yli 25 kg tai joiden moottori ei kytkeydy pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h.Ja jotta säännökset eivät olisi liian yksinkertaisia, pyörän moottorin teho ei kesäkuusta eteenpäin vaikuta vakuuttamisvelvollisuuteen, kuten nykyisin. Jotkut nykyisin vakuutettavat sähköpyörät eivät siis ole jatkossa vakuuttamisvelvollisia. Liikennevakuutuskeskuksen vakuutuspäällikkö Lauri Linna tähdentää, että sähköisten pyörien vakuuttamisen osalta muutos nykytilaan on kuitenkin pieni eli valtaosa pyöristä ei jatkossakaan kuulu liikennevakuutuksen piiriin.– Niiden vakuuttaminen on kuitenkin erilainen kokonaisuus kuin muiden sähköisten liikkumisvälineiden, joiden osalta noudatetaan pelkästään painoon ja nopeuteen perustuvaa 25/25-sääntöä. Ensin kannattaa selvittää, kuuluuko oma pyörä siihen sähköavusteisten pyörien luokkaan, joka jää vakuuttamisen ulkopuolelle – valtaosa kuluttajien pyöristä on sellaisia. Jos ei kuulu, vakuuttamisvelvollisuus määräytyy pyörän painon ja nopeuden perusteella, Linna selventää.Uudistettu liikennevakuutuslaki tulee voimaan kesäkuun alusta. Lakiuudistus pohjautuu EU:n liikennevakuutusdirektiivin kansalliseen täytäntöönpanoon. Lain mukaan vakuutettavia ovat moottoriajoneuvot, joiden paino on enemmän kuin 25 kg tai rakenteellinen nopeus ylittää 25 km/h.Rakenteellinen nopeus tarkoittaa laitteen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettamaa nopeutta. Lisäksi vakuutettavia ovat kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat.Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle on rajattu sellaiset sähköavusteiset pyörät, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h, ja moottorin suurin sallittu teho on 250 W.Mistä tiedän? Tee verkkotesti!Liikennevakuutuskeskuksen kotisivuilla on paljon lisätietoa vakuutusvelvollisuuksista. Kuluttajan avuksi on myös tehty verkkotesti, joka kertoo, mitkä ajopelit tulee vakuuttaa.Kun lomakkeella vastaa omaa ajopeliä koskeviin kysymyksiin, saa tiedon siitä, kuuluuko laite vakuuttamisvelvollisuuden piiriin. Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle jääville laitteille ei voi ostaa liikennevakuutusta, vaan niille voi hankkia vapaaehtoisen vastuu- ja tapaturmavakuutuksen. Uudistettu lakikokonaisuus on aiempaa tilannetta selkeämpi, sillä uusi liikennevakuutuslaki kirjaa lakiin sen, mitkä laitteet tulee vakuuttaa.– Lakiin on nyt kirjattu se, mikä aiemmin on ollut laista tehtyä tulkintaa, eli ajoneuvolain määrittelemät sähköavusteiset polkupyörät rajataan yksiselitteisesti vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle. Käytännössä muuttuu se, että tehokkaampien ja raskaampien sähköpyörien vakuuttamisvelvollisuus määräytyy liikennevakuutuslain uuden 25/25-säännön mukaan pyörän painon ja nopeuden perusteella, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen taustoittaa. Nämä sähköiset polkupyörät eivät kuulu liikennevakuutettaviin:Sähköavusteiset polkupyörät, joiden nopeus avustettuna on enintään 25 km/h ja teho enintään 250 W. Pyörän painolla ei ole merkitystä.Sähköpyörät, joiden moottori kytkeytyy pois päältä viimeistään 25 km/h nopeudessa ja joiden paino on enintään 25 kg.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Pyöräily Vertailu: Sähköavusteiset tavarapyörät – lapset ja tavarat tarakalle 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?