5.2.2019 Liikenne Saksalainen turvallisuustilasto: Finnair turvallisin lentoyhtiö Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Finnair nousi JACDECin tilastoissa kärkeen edellisvuoden kuudennelta sijalta. Saksalainen JACDEC (Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre) selvittää vuosittain suurimpien lentoyhtiön turvallisuuden laajassa raportissaan. Uusimmassa tammikuussa 2019 julkaistussa tilastossa Finnair nousi kärkeen edellisvuoden kuudennelta sijalta. Finnair on menestynyt hyvin vuosikausia muissakin turvallisuustilastoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Finnair – puhdas tili jo 55 vuotta Finnairin turvallisuustilasto on vakuuttava: ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia yli 55 vuoteen. Viimeisin tapahtui Finnairin edeltäjän, Aero Oy:n, DC-3 -mäntämoottoripotkurikoneelle Maarianhaminassa marraskuussa vuonna 1963. Finnair nousi perusteellisen JACDEC-selvityksen parhaaksi turvallisuusindeksillä 93,91 maksimipistemäärän ollessa 100. Halpalentoyhtiöt pärjäävät Uutena yhtiönä listaukseen tullut halpalentoyhtiö Scoot Tigerair Singaporesta nousi toiseksi ja pudotti norjalaisen halpalentoyhtiö Norwegian Air Shuttlen edellisvuoden kakkostilalta kolmanneksi. Edellisen selvityksen paras, Emirates, sijoittui neljänneksi. Mielenkiintoista on, että 10 parhaan joukossa on neljä halpalentoyhtiötä ja 20 parhaan joukossa kahdeksan halpalentoyhtiötä. Parhaat halpalentoyhtiöt käyttävät yleensä varsin uutta lentokonekalustoa. Indonesiassa ongelmia Indonesian lentoturvallisuudessa on ollut ongelmia jo vuosikymmeniä: Tässäkin selvityksessä indonesialaiset yhtiöt pitävät perää: Listan viimeisenä, sijalla 100 on Garuda Indonesia - kuten edellisvuoden tilastossa, turvallisuusindeksi vain 53,11. Indonesialainen halpalentoyhtiö Lion Air on toiseksi viimeinen sijalla 99. Lion Air-yhtiön Boeing 737 MAX 8 -koneelle sattui lokakuussa vuoden 2018 kaikkein tuhoisin lentoturma, jossa menehtyi 189 ihmistä. Lion Air-yhtiön turvallisuusindeksi on ainoastaan 54,20. Listauksen häntäpäästä löytyy myös venäläinen S7 Airlines sijalla 98 ja etiopialainen Ethiopian Airlines sijalla 97. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 33 arvostelukriteeriä, kolme pääkategoriaa JACDEC määrittää turvallisuuden vuotuisten turvallisuuslaskelmiensa perusteella peräti 33 eri arvostelukriteerin pohjalta kolmessa pääkategoriassa, jotka ovat onnettomuus- ja vaaratilannehistoria, ympäristötekijät ja lentoyhtiön operatiiviset tekijät. Onnettomuus- ja vaaratilannehistoriassa otetaan huomioon kuolemaan johtaneet lentoturmat, koneiden tuhoutumiset korjauskelvottomaksi (Hull Loss) sekä vakavat vaaratilanteet (läheltä-piti-tilanteet) viimeisten 30 vuoden ajalta. Kuolemaan johtaneilla turmilla on suurin painoarvo. Turmatilastoissa on myös aikapainotus, mikä tarjoaa realistisemman kuvan nykytilanteesta vähentäen vanhimpien turmien ja vaaratilanteiden painoarvoa. Luvut suhteutetaan kunkin yhtiön samassa ajassa lentämiin matkustajakilometreihin (RPK). Ympäristötekijät-osiossa tarkastellaan lentoyhtiön kotimaan toimintaympäristöä, infrastruktuuria ja auditointeja. Lisäksi otetaan huomioon maan tyypillisiä riskitekijöitä kuten maaston muoto ja säätekijät. Auditointi paljastaa puutteet Auditoinneista tärkein on lentoyhtiön kotimaan ICAO / USOAP -auditointi, jossa on kahdeksan turvallisuusparametriä. ICAO (International Civil Aviation Organisation) on Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö, joka auditoi maat USOAP -ohjelman mukaan (Universal Safety Oversight Audit Programme). ICAO kiinnittää huomiota maan ilmailua tukevaan infrastruktuuriin ja organisaatioihin. Täyttääkö yhtiön kotimaa ICAO:n auditoinnin kahdeksan turvallisuusparametriä? Ne ovat lainsäädäntö, organisaatio, lisensiointi, operaatiot, lentokelpoisuus, onnettomuustutkinta, lennonvarmistuspalvelut (lennonjohto) ja lentoasemat. ICAO-auditointi on lentoyhtiön kotimaan lentotoiminnan laatumittari, jossa kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen, esimerkkinä mainittakoon vaikkapa vaatimukset lennonvarmistuspalveluista, lentokoneiden huoltotoiminnan raportointijärjestelmästä tai turvallisuustutkinnasta onnettomuuden tai vakavan vaaratilanteen jälkeen. Lentoyhtiön operatiivisia tekijöitä ovat muun muassa IOSA-auditointi, lentokonelaivaston ikä, reittiprofiili ja selvitys siitä, onko yhtiö EU:n lentokieltolistalla. Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA (International Air Transport Association) auditoi jäsenyhtiönsä joka toinen vuosi IOSA (IATA Operational Safety Audit) -tarkastuksin. IOSA-auditoinnin voi myös teettää, vaikka yhtiö ei olisikaan IATA:n jäsen. Perusteellinen auditointi käsittää peräti 1 067 eri kohtaa. IATA:n ulkopuolisille yhtiöille IOSA-auditointi on vapaaehtoinen. Jos auditoinnin tulosta ei yhtiöllä ole, joko auditointia ei ole hyväksytty tai auditointia ei ole tehty. Auditoinnin puuttuminen heikentää arvosanaa. IOSA-auditoinnin lisäksi JACDEC selvittää lentokonelaivaston ikää ja lentoreittejä sekä tarkistaa, onko yhtiö EU:n lentokieltolistalla. Reittiprofiili vaikuttaa Lentoyhtiön reittiprofiilikin otetaan huomioon. Pitkän matkan kaukoliikenteessä (koneella 1–2 lentoa vuorokaudessa) altistutaan harvemmin nousun, lähestymisen ja laskeutumisen riskitilanteisiin. Lisäksi kaukoliikenteen onnettomuus- ja vaaratilanneriski lentoasemien kiitoteillä ja asematasoilla on pienempi kuin paikallislentoliikenteessä, jossa koneella voi olla jopa 6–7 lentoa päivässä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy JACDEC-turvallisuustilasto 2018 Tilastossa 100 suurinta lentoyhtiötä, jotka lentävät pääasiassa suihkukoneilla. Lentoyhtiö Turvallisuusindeksi, prosentteina (100 = paras mahdollinen) Indeksin muutos edellisvuoteen verrattuna 1. Finnair (Suomi)93,91+2. Scoot Tigerair (Singapore), LCC93,60uusi3. Norwegian Air Shuttle (Norja), LCC93,48+4. Emirates (Yhdistyneet arabiemiirikunnat)93,29-5. Air Europa (Espanja)93,03+6. Transavia (Hollanti), LCC92,78uusi7. Etihad Airways (Yhdistyneet arabiemiirikunnat)92,70+8. Virgin Atlantic Airways (Britannia)92,48-9. KLM – Royal Dutch Airlines (Hollanti)92,33-10. Jetstar Airways (Australia), LCC92,31+11. Cathay Pacific Airways (Hong Kong)92,23+12. EVA Air (Taiwan)92,13+13. Vueling Airlines (Espanja), LCC92,03+14. EasyJet (Britannia), LCC91,85-15. Jetblue Airways (Yhdysvallat,USA), LCC91,71+16. Singapore Airlines (Singapore)91,37-17. Oman Air (Oman)91,31+18. WestJet Airlines (Kanada), LCC91,30-19. Virgin Australia (Australia)91,23+20. Air Transat (Kanada)91,11+21. Lufthansa (Saksa)90,97+22. Capital Airlines (Kiina)90,97-23. Air Canada (Kanada)90,84-24. Qantas (Australia)90,63+25. Eurowings (Saksa), LCC90,59-26. Spirit Airlines (Yhdysvallat, USA), LCC90,41-27. Air New Zealand (Uusi-Seelanti)90,33+28. Aer Lingus (Irlanti), LCC90,26-29. LATAM Chile (Chile)90,23+30. Air Asia X (Malesia), LCC90,22+31. Delta Air Lines (Yhdysvallat, USA)89,77-32. Aerolineas Argentinas (Argentiina)89,62uusi33. Southwest Airlines (Yhdysvallat, USA), LCC89,58-34. Frontier Airlines (Yhdysvallat, USA), LCC89,56-35. WizzAir (Unkari), LCC89,51-36. Thomas Cook Airlines (Britannia), LCC89,48-37. Jet2.com (Britannia), LCC89,31uusi38. All Nippon Airways (Japani)89,12-39. Shandong Airlines (Kiina)89,09+40. Qatar Airways (Qatar)89,08+41. Condor Flugdienst (Saksa), LCC89,04+42. Juneyao Airlines (Kiina)89,04-43. Shanghai Airlines (Kiina)88,91-44. United Airlines (Yhdysvallat, USA)88,88+45. Hawaiian Airlines (Yhdysvallat, USA)88,86+46. Hainan Airlines (Kiina)88,86+47. Rossiya Airlines (Venäjä)88,81uusi48. Ryanair (Irlanti), LCC88,69-49. TUI Airways UK (Britannia); LCC88,67-50. British Airways (Britannia)88,56+51. Austrian Airlines (Itävalta)88,38-52. Avianca Colombia (Kolumbia)88,30+53. TAP Air Portugal (Portugali)88,16+54. Shenzhen Airlines (Kiina)88,12+55. Sichuan Airlines (Kiina)87,99-56. Alitalia (Italia)87,89+57. Spring Airlines (Kiina), LCC87,83-58. Volaris (Meksiko), LCC87,73-59. Japan Airlines (Japani)87,71-60. Swiss Airlines (Sveitsi)87,60-61. EL AL – Israel Airlines (Israel)87,55-62. Indigo (Intia), LCC86,26-63. Korean Air (Etelä-Korea)85,95+64. Thai AirAsia (Thaimaa), LCC85,59-65. Copa Airlines (Panama)85,35+66. Azul Brazilian Airlines (Brasilia)85,14-67. Skywest Airlines (Yhdysvallat, USA)85,11+68. Pegasus Airlines (Turkki); LCC84,75-69. AirAsia (Malesia), LCC84,72+70. Air France (Ranska)84,38+71. Air China (Kiina)84,36+72. China Eastern Airlines (Kiina)84,18+73. Alaska Airlines (Yhdysvallat, USA)83,89+74. Iberia (Espanja)83,73+75. Xiamen Airlines (Kiina)83,55-76. Aeroflot – Russian Airlines (Venäjä)83,51+77. Aeromexico (Meksiko)83,34+78. China Southern Airlines (Kiina)83,18+79. FlyDubai (Yhdistyneet arabiemiirikunnat), LCC83,16+80. American Airlines (Yhdysvallat, USA)82,58+81. Ural Airlines (Venäjä)81,57uusi82. Philippine Airlines (Filippiinit)80,55+83. Saudia – Saudi Arabian Airlines (Saudi-Arabia)80,14+84. Vietjet Air (Vietnam), LCC79,29uusi85. LATAM Brasil (Brasilia)77,90+86. Vietnam Airlines (Vietnam)77,32+87. Scandinavian Airlines – SAS (monikansallinen)77,07+88. Asiana Airlines (Etelä-Korea)76,92+89. Thai Airways International (Thaimaa)75,92+90. GOL – Transportes Aereos (Brasilia), LCC75,21-91. Air India (Intia)72,45+92. THY Turkish Airlines (Turkki)72,40+93. Jet Airways (Intia)71,49+94. Malaysia Airlines (Malesia)71,34+95. Cebu Pacific Air (Filippiinit), LCC69,78+96. China Airlines (Taiwan)69,65+97. Ethiopian Airlines (Etiopia)68,90+98. S7 Airlines (Venäjä)67,39-99. Lion Air (Indonesia), LCC54,20-100. Garuda Indonesia (Indonesia)53,11-(LCC = Low Cost Carrier, halpalentoyhtiö) Tilastot eivät kerro ihan kaikkea Ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila – turvallisuuslupaus on lunastettava joka päivä ja joka lennolla uudestaan. Kaupallisen lentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, yhtiön johdon sitoutuminen turvallisuusasioihin, henkilöstön koulutus sekä lentokaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita lentoturvallisuudessa. Kaupallisen lentoyhtiön turvallisuuteen vaikuttavat myös monet muut tekijät. Esimerkiksi lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, ja monet muut tekijät, esimerkiksi rikollisuus ja terrorismi. Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta: ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila. Turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä joka lennolla uudestaan. Tarkastuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa. Jos miehistö on kiireinen ja väsynyt, voi jotain oleellista jäädä tarkastamatta, mikä lisää vaaratilanteen ja onnettomuuden riskiä. Myös taloudellinen paine ja aikataulupaine voivat aiheuttaa turvallisuusriskin, mikäli yhtiön turvallisuuskulttuuri ei ole kunnossa. Edellä mainitusta kritiikistä huolimatta turvallisuustilastot ja -selvitykset antavat matkustajalle hyödyllistä tietoa siitä, mitä lentoyhtiöitä kannattaa välttää ja mitä suosia. Teksti: Timo Turkula Lähde: JACDEC-turvallisuustilasto, Aero International -lehti nro 2/2019, JACDEC-turvallisuusindeksi Lisää: Finnair on maailman turvallisin lentoyhtiö Kokenut Qauntas paras kaikista – vätettäviä lentoyhtiöitä seitsemän Vältä näitä lentoyhtiöitä – 115 yhtiöllä turvallisuuspuutteita Kolmanneksi turvallisin lentovuosi 2018 vaati 556 uhria Näin lennät turvallisesti – 14 vinkkiä turvalliseen lentomatkustamiseen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 29.10.2025 Autoilu Autoilija: luovutaan talvinopeusrajoituksista! 15.10.2025 Autoilu Päästöt vähentyneet merkittävästi – sähköautot kustannustehokas tapa jatkaa, linjaa selvitys 14.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: helpommin tulkittavia merkkiyhdistelmiä – kiitos! 10.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: päällystevauriot ovat ympärivuotinen riesa 9.10.2025 Uutinen Huolettaako, kun jakelurobotit ja itseohjautuvat ajoneuvot yleistyvät? 30.9.2025 Päivän kuva Päivän kuva: varo mustaa jäätä – ota ulkolämpömittari seurantaan 26.9.2025 Liikenne Saataisiinko tällä pienellä ja yksinkertaisella toimella helpotettua huolellista pysäköintiä? 25.9.2025 Liikenne Autoliitto ottaa kantaa opetuslupaopetuksen laatukeskusteluun – ”se on hyvin erikoista” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan