3.8.2017 Ajoneuvot Saksan dieselkokous: ohjelmistopäivityksiä ja vaihtohyvityksiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksassa eilen järjestetty dieselkokous sopi toimenpiteistä, joilla maan autoteollisuus ja viranomaiset koittavat palauttaa kuluttajien luottamuksen. Eilen Saksassa järjestetty dieselkokous kokosi yhteen autoteollisuuden edustajat ja saksalaisviranomaiset keskustelemaan dieselpolttoaineen tulevaisuudesta. Saksalaisten autonostajien luottamus dieseliin on kärsinyt jo aiemmin Volkswagenin dieselhuijauksen myötä, mutta nyt kuluttajien uskoa koettelevat saksalaiskaupunkien harkitsemat ajokiellot ilmanlaatuun ja typen oksideihin (NOx) vedoten. Heinäkuussa dieselin osuus Saksan uusista henkilöautoista tippui 40,5 prosenttiin vuodenvaihteen 46 prosentista.Käytännössä autovalmistajat päätyivät jatkamaan jo aiemmin julkistettuja kutsuja vapaaehtoisiin ohjelmistopäivityksiin, joilla Euro 5 ja Euro 6 -päästöluokiteltujen dieselautojen typen oksidit vähenevät arviolta 25–30 prosentilla. BMW ilmoitti kutsuvansa päivityksiin noin 300 000 autoa. Ensimmäisenä kutsuista kertoi Daimler, jonka päivityskutsu tipahtaa postista noin 900 000 autonomistajalle. Volkswagen-ryhmän osuudeksi kerrotaan noin 3,8 miljoonaa autoa, mutta näistä autoista suurin osa on päivitetty jo aiemmin dieselhuijauksen korjauskampanjan yhteydessä.Takaisinkutsut tulevat kustantamaan valmistajille arviolta noin 500 miljoonaa euroa. Sovitulla ratkaisulla valmistajat välttyvät kuitenkin kalliilta mekaanisilta muutoksilta autojen moottoreihin ja päästöjärjestelmiin.Vanhempien dieseleiden kohdalla valmistajat ovat tarjoamassa merkittäviä vaihtohyvityksiä uusiin autoihin, sillä autoja ei voida päivittää ohjelmistoilla.Esimerkiksi BMW hyvittää tiettyihin vähäpäästöisiin malleihinsa vaihtavia ostajia 2 000 euron bonuksella. Saksalaismerkkien lisäksi myös Toyota ja Ford ovat osallistumassa hyvityskampanjaan ostajan vaihtaessa vanhemman dieselinsä tiettyihin vähäpäästöisiin malleihin. Hyvitysten valmistajille aiheuttamat kulut nousevat yli 500 miljoonan euron.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy"Olemme osa ratkaisua"Dieselin pelastuskampanjan taustalla on liittokansleri Angela Merkelin hallitukseen kohdistunut painostus, että hallitus on liian lähellä Saksan voimakasta autoteollisuutta eikä se ole sen takia tehnyt voitaviaan ajoneuvojen päästöjen hillitsemiseksi. Kysymys on noussut esiin osana Saksassa ensi kuussa järjestettäviä valtiopäivävaaleja.– Ymmärrän, että monet ajattelevat, että Saksan autoteollisuus on ongelma. On meidän työmme selvittää, että olemme osa ratkaisua, kommentoi Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche.Saksan oikeusministeri Heiko Maas puolestaan linjasi, että nyt saatu sovinto on vain ensimmäinen askel ja ettei dieselkieltoja voida vielä sulkea pois. Hän myös peräänkuulutti, että autovalmistajien täytyy keskittyä enemmän kuluttajiin. Saksan ministeriöt ovat varoneet noin 15 miljoonan saksalaisen dieselautoilijan suututtamista. Autoteollisuus on myös Saksan suurin vientiala, työllistäen noin 800 000 ihmistä suoraan.Ympäristöjärjestö DUH kommentoi, että dieselkokous epäonnistui, sillä sen arvioidenmukaan ohjelmistopäivitykset vähentävät NOx-päästöjä vain noin 2–3 prosenttia. Ryhmä aikoo jatkaa yhteensä 16 saksalaiskaupungin dieselkieltojen ajamista. – Tämän päivän kokous on huono uutinen niille sadoille tuhansille, jotka sairastuvat ja niille 10 600:lle jotka menehtyvät ennenaikaisesti typen oksideista johtuen joka vuosi, järjestön johtaja Jürgen Resch sivalsi ryhmän tiedotteessa.Analytiikkayhtiö Evercoren Arndt Ellinghorst kommentoi, että toimenpiteiden kulut ovat kyllä autoalan kestettävissä. – Sopimus ei kuitenkaan palauta kuluttajien luottamusta dieselmoottoreihin.Lue lisää kokouksen taustoista: Saksan autoteollisuus ja valtiovalta kokoustavat dieselpäästöistä: tavoitteena parempi ilmanlaatuLähteet: Automotive News, Auto Motor und Sport Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”