1.2.2020 Ajoneuvot Sata vuotta Mazdaa: Japanin erikoisimman historia on värikäs ja täynnä innovaatiota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korkkitehtaasta omia teitään kulkevaksi autotehtaaksi: onneksi olkoon satavuotias Mazda! Toyo Cork Kogyo perustettiin Japanin Hiroshimassa 30. tammikuuta 1920. Nimensä mukaisesti Jujiro Matsudan johtama yritys keskittyi korkin valmistukseen, mutta jo vuonna 1931 nimenvaihdoksen Toyo Kogyoksi tehnyt yritys esitteli Mazda-Go -nimisen kolmipyörän. Juhlapuheessa kulkupeliä voisi kehua kolmipyöräiseksi riksaksi.Mazda-GoToisen maailmansodan ajan Mazdan tuotanto keskittyi aseisiin, mutta jo vuonna 1960 oli yhtiön ensimmäisen auton vuoro: Mazda R360 esiteltiin.Mazda R360 '1961Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyWankelin tielleMazda kiinnostui nopeasti saksalaisen Felix Wankelin kehittämästä kiertomäntämoottorista, ja aloitti yhteistyön Wankelin oikeudet omistavan NSU-valmistajan kanssa. Lisää Mazdan moottorihistoriasta voit lukea moottorinero Kenichi Yamamoton muistokirjoituksesta.Mazda Eunos Cosmon esittely vuonna 1964.Vuonna 1967 Mazda Cosmo Sport saatiin tuotantoon. Kyseessä oli sulavalinjainen wankelmoottorinen urheiluauto. Pitkäksi aikaa wankelista tulikin Mazdan erottautuvuustekijä: huipputasaisesti käyvää kiertomäntämoottoria asennettiin urheiluautoihin, henkilöautoihin ja kehittipä tehdas jopa Mazda Rotary Pickup -lava-auton ja bussinkin.Mazdan ensimmäinen wankel-moottori.Samaan aikaan kilpailijat hylkäsivät kiehtovan, mutta polttoainetaloudellisuudeltaan heikon kiertomäntämoottorin. NSU, Citroën ja monet muut jättivät 1970-luvulla teknologian historiaan, kun Mazda vain siirsi moottorin hyödyntämisen koko mallistosta urheiluautoon. Epäilemättä tätä seurannut Mazda RX-7 (ks. avauskuva) lieneekin historian tunnetuin kiertomäntämoottorinen malli.Mazda RX-3 (Savanna) '1971Mazda myös voitti Le Mansin 24 tunnin kestävyysajot 787B-mallillaan vuonna 1991: ensimmäinen voitto japanilaisille, ja edelleen ainoa voitto autolla, jossa ei ole perinteistä mäntämoottoria.Mazda 787B oli ensimmäinen japanilainen Le Mans -voittaja.Fordin huomaan ja sieltä poisVuoden 1973 öljykriisi oli kova isku Mazdallekin, ja tappiot kasvoivat vuotta 1975 kohti. Yksi auttajista oli amerikkalainen Ford Motor Company, joka osti yhtiöstä vuonna 1979 neljänneksen. Ford kasvatti Mazda-omistusta vielä vuonna 1995 peräti 33,4 prosenttiin saakka. Teknologiayhteistyön lisäksi yhtiöt jakoivat mallejakin: Mazda 121:ksi puettu Ford Fiesta tai Mazda-pohjaiseen perusrakenteeseen syntynyt Ford Probe olivat vain esimerkkejä.Amerikkalaisen autoteollisuuden vuonna 2008 alkanut kurimus sai Fordin vaihtamaan linjaa: Mazda-omistusta pienennettiin, ja viimeiset rippeetkin myytiin vuonna 2015.Urheiluauton paluuMazda MX-5Kun kiertomäntämoottorit siirtyivät urheiluautoihin, tuli valmistajan perustaksi tavalliset nelisylinteriset perheautot, esimerkiksi Mazda Familia, jonka sukupolvet tulivat meillä tutuksi Mazda 323:na. Innovatiivisuus ei kuitenkaan kuollut: vuonna 1989 Mazda esitteli MX-5-urheiluauton, joka herätti uudelleen henkiin perinteisten brittiroadsterien hengen. Seuraavan vuosikymmenen aikana saapuneet BMW Z3, Mercedes-Benz SLK ja Porsche Boxster saavat kiittää vaatimatonta, mutta keveydessään riemukasta Mazdaa olemassaolostaan. Sittemmin MX-5:stä tuli maailman myydyin urheiluauto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMysteerinen AmatiMazda Eunos Cosmo lienee maailman ainoa henkilöauto, jota sai turboahdetulla kolmikammioisella wankel-moottorilla.1990-luvun taitteessa Japanin talouskupla oli kasvattaa Mazdalle oman Lexuksen. Huhuttiin Amati-luksusbrändistä ja sen lippulaivamallin 12-sylinterisestä moottorista. Malli ei ehtinyt myyntiin ennen talouskuplan puhkeamista, joten Amati jäi legendaksi automaailman historiaan (Lue lisää Amatista Jalopnikin loistavasta artikkelista täältä). Yksi merkille suunniteltu malli kuitenkin ehti kotimarkkinoille myyntiin, mutta Mazdan nimellä: Eunos Cosmo oli suuri kaksiovinen coupé, jota tarjottiin kenties ainoana autona maailmassa kolmikammioisella wankel-moottorilla.Kotimarkkinoilla nähtiin muitankin erikoisuuksia ja sivubrändejä, kuten lokinsiipiovinen kei-luokan miniauto Autozam AZ-1.Vauhti päällä vieläkinMazda 323F yhdisti viisiovisen perheauton ja himotut luukkuvalot.Vuosituhannen taitteessa Mazdan villeimmät vuodet jäivät taakse, mutta erilaisuutta ei silti pelätty. Vuosina 2003–2012 valmistettu Mazda RX-8 on ainakin toistaiseksi historian viimeisin kiertomäntämoottorinen auto. 2010-luvulla yhtiö on panostanut Skyactiv-nimen alla taloudellisuuteen, joskin valtavirran trendejä vastaan uimalla.Upea esimerkki Mazdan rohkeudesta on uusin MX-5: vuonna 2015 esitelty auto on saman painoinen, kuin vuoden 1989 esikuvansa.Mazda MX-30Mazdan uusin erikoisuus on viime vuonna julkaistu Skyactiv-X -polttomoottori, joka lupaa yhdistää dieselin ja bensiinimoottorin parhaita puolia. Senkin jälkeen on jo tapahtunut: loppuvuodesta yhtiö esitteli MX-30 -täyssähköauton.Mazda Skyactiv-X -moottoriToivottavasti merkkipäivän kunniaksi Mazdan työntekijät palasivat yhtiön juurille, ja keskittyivät hetkeksi korkkien avaamiseen. Paljon onnea Mazda!Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mazda Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”