1.2.2020 Ajoneuvot Sata vuotta Mazdaa: Japanin erikoisimman historia on värikäs ja täynnä innovaatiota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korkkitehtaasta omia teitään kulkevaksi autotehtaaksi: onneksi olkoon satavuotias Mazda! Toyo Cork Kogyo perustettiin Japanin Hiroshimassa 30. tammikuuta 1920. Nimensä mukaisesti Jujiro Matsudan johtama yritys keskittyi korkin valmistukseen, mutta jo vuonna 1931 nimenvaihdoksen Toyo Kogyoksi tehnyt yritys esitteli Mazda-Go -nimisen kolmipyörän. Juhlapuheessa kulkupeliä voisi kehua kolmipyöräiseksi riksaksi.Mazda-GoToisen maailmansodan ajan Mazdan tuotanto keskittyi aseisiin, mutta jo vuonna 1960 oli yhtiön ensimmäisen auton vuoro: Mazda R360 esiteltiin.Mazda R360 '1961Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyWankelin tielleMazda kiinnostui nopeasti saksalaisen Felix Wankelin kehittämästä kiertomäntämoottorista, ja aloitti yhteistyön Wankelin oikeudet omistavan NSU-valmistajan kanssa. Lisää Mazdan moottorihistoriasta voit lukea moottorinero Kenichi Yamamoton muistokirjoituksesta.Mazda Eunos Cosmon esittely vuonna 1964.Vuonna 1967 Mazda Cosmo Sport saatiin tuotantoon. Kyseessä oli sulavalinjainen wankelmoottorinen urheiluauto. Pitkäksi aikaa wankelista tulikin Mazdan erottautuvuustekijä: huipputasaisesti käyvää kiertomäntämoottoria asennettiin urheiluautoihin, henkilöautoihin ja kehittipä tehdas jopa Mazda Rotary Pickup -lava-auton ja bussinkin.Mazdan ensimmäinen wankel-moottori.Samaan aikaan kilpailijat hylkäsivät kiehtovan, mutta polttoainetaloudellisuudeltaan heikon kiertomäntämoottorin. NSU, Citroën ja monet muut jättivät 1970-luvulla teknologian historiaan, kun Mazda vain siirsi moottorin hyödyntämisen koko mallistosta urheiluautoon. Epäilemättä tätä seurannut Mazda RX-7 (ks. avauskuva) lieneekin historian tunnetuin kiertomäntämoottorinen malli.Mazda RX-3 (Savanna) '1971Mazda myös voitti Le Mansin 24 tunnin kestävyysajot 787B-mallillaan vuonna 1991: ensimmäinen voitto japanilaisille, ja edelleen ainoa voitto autolla, jossa ei ole perinteistä mäntämoottoria.Mazda 787B oli ensimmäinen japanilainen Le Mans -voittaja.Fordin huomaan ja sieltä poisVuoden 1973 öljykriisi oli kova isku Mazdallekin, ja tappiot kasvoivat vuotta 1975 kohti. Yksi auttajista oli amerikkalainen Ford Motor Company, joka osti yhtiöstä vuonna 1979 neljänneksen. Ford kasvatti Mazda-omistusta vielä vuonna 1995 peräti 33,4 prosenttiin saakka. Teknologiayhteistyön lisäksi yhtiöt jakoivat mallejakin: Mazda 121:ksi puettu Ford Fiesta tai Mazda-pohjaiseen perusrakenteeseen syntynyt Ford Probe olivat vain esimerkkejä.Amerikkalaisen autoteollisuuden vuonna 2008 alkanut kurimus sai Fordin vaihtamaan linjaa: Mazda-omistusta pienennettiin, ja viimeiset rippeetkin myytiin vuonna 2015.Urheiluauton paluuMazda MX-5Kun kiertomäntämoottorit siirtyivät urheiluautoihin, tuli valmistajan perustaksi tavalliset nelisylinteriset perheautot, esimerkiksi Mazda Familia, jonka sukupolvet tulivat meillä tutuksi Mazda 323:na. Innovatiivisuus ei kuitenkaan kuollut: vuonna 1989 Mazda esitteli MX-5-urheiluauton, joka herätti uudelleen henkiin perinteisten brittiroadsterien hengen. Seuraavan vuosikymmenen aikana saapuneet BMW Z3, Mercedes-Benz SLK ja Porsche Boxster saavat kiittää vaatimatonta, mutta keveydessään riemukasta Mazdaa olemassaolostaan. Sittemmin MX-5:stä tuli maailman myydyin urheiluauto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMysteerinen AmatiMazda Eunos Cosmo lienee maailman ainoa henkilöauto, jota sai turboahdetulla kolmikammioisella wankel-moottorilla.1990-luvun taitteessa Japanin talouskupla oli kasvattaa Mazdalle oman Lexuksen. Huhuttiin Amati-luksusbrändistä ja sen lippulaivamallin 12-sylinterisestä moottorista. Malli ei ehtinyt myyntiin ennen talouskuplan puhkeamista, joten Amati jäi legendaksi automaailman historiaan (Lue lisää Amatista Jalopnikin loistavasta artikkelista täältä). Yksi merkille suunniteltu malli kuitenkin ehti kotimarkkinoille myyntiin, mutta Mazdan nimellä: Eunos Cosmo oli suuri kaksiovinen coupé, jota tarjottiin kenties ainoana autona maailmassa kolmikammioisella wankel-moottorilla.Kotimarkkinoilla nähtiin muitankin erikoisuuksia ja sivubrändejä, kuten lokinsiipiovinen kei-luokan miniauto Autozam AZ-1.Vauhti päällä vieläkinMazda 323F yhdisti viisiovisen perheauton ja himotut luukkuvalot.Vuosituhannen taitteessa Mazdan villeimmät vuodet jäivät taakse, mutta erilaisuutta ei silti pelätty. Vuosina 2003–2012 valmistettu Mazda RX-8 on ainakin toistaiseksi historian viimeisin kiertomäntämoottorinen auto. 2010-luvulla yhtiö on panostanut Skyactiv-nimen alla taloudellisuuteen, joskin valtavirran trendejä vastaan uimalla.Upea esimerkki Mazdan rohkeudesta on uusin MX-5: vuonna 2015 esitelty auto on saman painoinen, kuin vuoden 1989 esikuvansa.Mazda MX-30Mazdan uusin erikoisuus on viime vuonna julkaistu Skyactiv-X -polttomoottori, joka lupaa yhdistää dieselin ja bensiinimoottorin parhaita puolia. Senkin jälkeen on jo tapahtunut: loppuvuodesta yhtiö esitteli MX-30 -täyssähköauton.Mazda Skyactiv-X -moottoriToivottavasti merkkipäivän kunniaksi Mazdan työntekijät palasivat yhtiön juurille, ja keskittyivät hetkeksi korkkien avaamiseen. Paljon onnea Mazda!Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mazda Lue lisää Kaikki artikkelit 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 12.4.2025 Uutinen Tiesittekö, että Trumpin autotariffit koskevat myös vanhoja autoja? 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 10.4.2025 Uutinen Liian nopealle sähköpotkulaudalle voi rapsahtaa jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksut 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”