11.1.2020 Ajoneuvot Scania 70 vuotta Suomessa – juhlavuotena markkinajohtajaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raskaiden kuorma-autojen myyntitilastossa vuonna 2019 ykköspaikan otti Scania. Sama vuosi oli ruotsalaisvalmistajan 70. Suomen markkinoilla. Scania ja Suomi ovat olleet hyvä yhdistelmä jo 70 vuoden ajan. Juhlavuoden jälkihuumassa teemme nopean katsauksen koko merkin historiaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySkoonelaisella sydämellä SuomeenScanian historian voi katsoa alkaneeksi vuonna 1891, kun junanvaunuja ja myöhemmin autoja ja muun muassa moottoreita valmistanut Vabis perustettiin. Kun södertäljeläinen Vabis ja malmöläinen konepaja Scania yhdistyivät 110 vuotta sitten, syntyi kuuluisa Scania-Vabis, jonka epäsuora seuraaja nykyinen Scania AB on. Volkswagenin omistuksessa oleva ruotsalaisyhtiö valmistaa kuormureiden lisäksi linja-autoja sekä moottoreita moneen eri käyttöön vientiin ympäri maailmaa.Scanian nimi tarkoittaa latinaksi Skoonen maakuntaa, josta yhtiö on alun perin kotoisin. Nykyisin yhtiön päämaja on Vabiksen alkuperäisessä kotipaikassa Södertäljessä Tukholman lähistöllä. Kuuluisassa logossa esiintyy puolestaan taruhahmo aarnikotka, joka on päätynyt siihen Skoonen vaakunasta.LS140 vuonna 1989 Suomessa.Jo Suomen itsenäistymisen aikaan Ruotsista lahjoitettiin meille muutama Scania-Vabis, mutta virallisesti ensimmäiset merkin edustajat rantautuivat tänne sotien jälkeen helmikuussa 1949 OY Scan-Auto AB:n kautta. Maa oli jälleenrakennuksen tilassa, joten uusia, kehittyneitä, kuorma-autoja tarvittiin turvaamaan tavaran kulku ja sitä kautta talouden kehitys sekä mittavista sotakorvauksista selviäminen. Erityisesti puu- ja metallitavaran kuljettaminen vaati paljon kapasiteettia. Sittemmin Scania on valikoitunut eräänlaiseksi Suomen viranomaisten luottomerkiksi. Esimerkiksi paloautoista suurin osa on ollut niitä jo vuosikymmeniä ja Puolustusvoimillekin ensimmäiset Scaniat kasattiin Helsingissä reilut 40 vuotta sitten.Scania on työllistänyt tuhansia suomalaisia Suomessa sekä myös Ruotsin puolella. Tällä hetkellä Scania Suomi OY:llä työskentelee 640 henkilöä.Nousu kuorma-autotaivaalleSuomeen tullessaan Scania-Vabiksella oli tuotannossa 1940-luvun L10- ja L20-sarjat. Tuolloin ruotsalaiset tekivät yhteistyötä brittiläisen Leylandin kanssa. Niin kooltaan, ulkonäöltään kuin tekniikaltaankin nämä mallit vastasivat 1940-luvun tyypillistä kuorma-autoa.Scania-Vabis L12 vuodelta 1946. Auto on Scanian moottorilabran testikäytössä.Varsinainen läpimurto Suomen markkinoilla oli kuitenkin kymmenen vuotta myöhemmin, kun ”piikkinokkainen” 75-malli näki päivänvalon. Uusi malli nosti Scanian ensimmäistä kertaa maamme myydyimmäksi kuorma-automerkiksi. Tästä eteenpäin se onkin pysytellyt aina vähintään kolmen joukossa. Vuonna 1966 myytiin Suomen 5 000. Scania-kuormuri.Scania-Vabis L75 vuonna 1958 Argentinassa.Vuonna 1968 nimi muuttui Scania-Vabiksesta Saab-Scaniaksi. Tuohon aikaan esiteltiin legendaarinen V8-moottori ja pystynokkainen 0-sarja. Vanhat kunnon ”nokalliset” säilyttivät silti asemansa erityisesti maansiirrossa ja puukuljetuksissa. Tästä on osoituksena paljon mainetta niittänyt LS 111 1970-luvun alkupuoliskolta. Vuonna 1974 Suomeen saapuu 10 000. Scania. 20 000. yksilö saapuu jo kuuden vuoden kuluttua, 30 000. vuonna 1989 ja 40 000. 2004.Vuosina 1968 – 2004 esiteltiin 0-, 1-, 2-, 3- ja 4-sarjat, ennen kuin nykyinen PGRT-mallisto luotiin. Tämän sarjan toinen ja nykyinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2016 kaukoliikenneauto S-sarjan kautta. Samana vuonna Suomeen toimitetaan 50 000. Scania. Mallisto on laajentunut, ja nyt sitä kutsutaan LPGRS:ksi. Vientiä riittää, sillä nykypäivänä pelkkä vuosituotanto kuorma-autopuolella on juuri tuo 50 000 kappaletta.P-, R- ja T-sarjat yhteiskuvassa 2004.Kenties persoonallisinta muotoilua edusti 2000-luvun alkupuolen T-sarja, jossa pystynokkaisesta oli tehty varsin vähäisillä muutoksilla jylhän näköinen nokallinen versio. Näitä autoja ei paljon valmistettu, nokallinen kun ei oikein istu eurooppalaisiin pituussäädöksiin, mutta aina silloin tällöin Suomenkin teillä näkee harvinaisia T-sarjan edustajia.Suurin siivuScania Suomi OY juhli 70-vuotista taivaltaan kuorma-autopuolen markkinajohtajan asemassa. Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että viime vuonna maassamme rekisteröitiin ennätykselliset 1 049 Scanian kuorma-autoa. Raskaita eli kokonaismassaltaan yli 16-tonnisia kuorma-autoja myytiin vuoden 2019 aikana kaikkiaan 2 893 kappaletta, joten markkinaosuus on huimat 36,3 prosenttia. Ykkössija tuli joka puolella Suomea. Ruotsalaisilla on melkoinen ylivoima Suomen teillä, sillä toista sijaa pitää heti Scanian jälkeen edellisten vuosien ykkönen, Volvo.R124 Suomessa vuonna 1999.Kovaa myyntitulosta selittää hiljattain uusittu ja laajentunut LPRGS-mallisto. Scania esitteli tuoreimman mallistonsa S-sarjan kautta vuonna 2016. Asiakkaisiin ovat vedonneet särmikkään ulkonäön lisäksi uusitut moottorit, jotka soveltuvat myös vaihtoehtoisille polttoaineille.Lähteet: Scania, Metsätrans, Koneviesti Kuvat: Scania Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Ajatuksia autoista Mistä saadaan tulevia klassikoita? – Ajatuksia autoista 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”