8.11.2024

SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt

Kuva Toyota

SEMA Show'ssa jokin hyvin tuttu ja turvallinen voi yllättäen muuttua villiksi ja vapaaksi.

Erikoisvarusteiden ykkösnäyttely ja halukkaiden autonvalmistajien vuoden kovin hulluttelutilaisuus eli SEMA Show on parhaillaan käynnissä USA:n Las Vegasissa. Moottori on jo ehtinyt poimimaan näyttelyn tarjonnasta Nissanin monipuolisen kattauksen, Kian tulevaisuuteen pyrkivät maastokulkineet sekä Toyota Land Cruiser ROX:in, joka saattaa enteillä tavalla tai toisella avoversiota tuoreesta Land Cruiser J250:stä.

Tällä kertaa tarkastelussa on kaikille vähintään tieliikenteestä tuttu suosikkicrossover, yksi maailman valmistetuimmista automalleista, Toyota RAV4, hieman tavallisuudesta poikkeavassa asussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

RAV-X

Tässä on periaatteessa ihan tavallinen Toyota RAV4 PHEV, jonka 2,5-litraisen, Atkinson-työkierrolla höystetyn bensiinirivinelosen ja yhteensä kolmen sähkömoottorin lataushybridivoimalinja tuottaa reilut 300 hevosvoimaa, ram-ilmanotolla siis muutaman hepan verran enemmän kuin standardinomaiset 306 hevosvoimaa.

Voimalinjaa lukuun ottamatta miltei kaikki muu RAV-X:ssä on radikaalia, ja tarkoitettu tekemään autosta Dakar-ohjus.

RAV-X:n on täysin itsenäisesti kehittänyt paikallisilla markkinoilla toimiva Toyota Service Parts- ja Accessories Development -tiimi eli SPAD, ja siinä on keskitytty erityisesti alustan ja jousituksen muuntamiseen mukavasta katumaasturista Dakar-kuntoon. Toyotalla on Dakar-voitto vyöllään Hiluxilla vuodelta 2023.

Autoa on ensinnäkin nostettu viidellä senttimetrillä, ja sen raideleveyttä on kasvatettu peräti 16 senttimetrillä.

Lähes kaikki RAV-X:n jousitusratkaisussa on pistetty tavalla tai toisella uusiksi Toyota-kaupasta saatavaan RAV4 PHEV:een nähden. Mukaan on otettu Foxin iskunvaimentimet kaikissa neljässä nurkassa, taotusta alumiinista valmistettuja tukivarsia sekä jopa 3D-tulostettuja osia.

RAV-X:n alle on lisäksi laitettu kunnon pohjapanssarit suojaamaan RAV4 PHEV:n monimutkaista ladattavaa hybridijärjestelmää.

Auton koriin tehdyt muutokset ovat niin ikään vähintäänkin huomattavia. SPAD-tiimi on asentanut auton keulaan uuden etupuskurin ja konepellin valtavilla ilmanotto- ja jäähdytysaukoilla sekä kiinteillä lisävaloilla. Reilua raideleveyden kasvua kompensoidaan tietysti leveämmillä pyöränkaarilla, ja pyörien takana on tuhdit roiskeläpät.

Takanakin näkymät ovat sangen erilaiset, sillä paitsi että RAV-X:ssä on komea takaspoileri takalasin yläpuolella, on takavalojen välissä takaluukun puolella normaalisti valoja ja merkkilogoa integroiva paneeli vaihdettu mustaan lisäilmanohjaimeen. RAV4:ssä on kaksi pakoputken ulostuloa, ja niin myös RAV-X:ssä, tosin jälkimmäisessä ne ovat astetta paria rallihenkisemmät. RAV-X liikkuu koon 265/65 R17 maastorenkaiden varassa.

Toisin kuin Land Cruiser ROX, RAV-X ei sisällä pienintäkään vihjettä tuotantoon etenemisestä, mutta ainakin RAV4 on näyttänyt jälleen yhden hurjan puolen itsestään ennen mahdollisesti jo ensi vuonna debytoivaa seuraavaa sukupolvea.

Lähde: Toyota

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat