17.6.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Simca Beaulieu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Simca Beaulieu on harvalle tuttu ja juuri siksi se ansaitsee huomiota. Takavetoisen 1960-luvun ranskattaren keulalta löytyy V8-moottori. Ranskalaisella 1960-luvun V8-moottorisella takavetoautolla ajava voi hyvällä omallatunnolla kutsua itseään autoharrastajaksi. Simca Beaulieu tarjoaa tämän mahdollisuuden ja sen tarina on varsin mielenkiintoinen.Käytetyt erikoisuudet -juttusarja on aiemminkin ollut saman merkin äärellä. Vuoden 2018 marraskuussa löysimme myynnistä Simca 1000 GLS -mallin. Mainitsimme jo siinä yhteydessä Simcan olevan alun perin vuonna 1935 Fiatin perustama ranskalainen automerkki, jonka piti valmistaa lisenssillä ranskassa Fiatin automalleja.Simca Beaulieu tuli merkin mallistoon vuonna 1954 Fordin ranskalaisosaston hankinnan myötä.Tällä kertaa olemme kiinnostuneita 1950-luvulta eteenpäin merkkiä koskettaneista tapahtumista. Vuonna 1951 Simca julkaisi Aronden eli ensimmäisen täysin oman autonsa, joka ei pohjautunut Fiatin piirustuksiin. Pienellä moottorilla varustettu malli menestyi ja sitä valmistettiin jopa yli 100 000 auton vuositahtia.Simca osti vuonna 1954 Fordin tuotantotilat Ranskassa ja kauppaan kuului myös esimerkiksi Ford Vedetten piirustukset ja valmistusoikeudet. V8-moottorilla varustetusta suuresta autosta tuli ranskalaismerkin lippulaivamalli. Simca kasvoi pikkuhiljaa maansa toiseksi suurimmaksi autonvalmistajaksi ohi sekä Citroënin että Peugeotin.Uusi Simca Beaulieu sai näyttävät takalokasuojan siivetEnsimmäisen kolmen vuoden tuotannon jälkeen Vedette uudistui Simcan suunnittelupöydän mukaan. Muun muassa koristeellisemman keulan ja takalokasuojien siipien mukana tulivat myös uudet nimet. Näitä olivat varustelun mukaan Simca Beaulieu ja Simca Chambord, mutta farmarimalli Marly säilytti tutun nimensä.Vielä hämmentävämmän tilanteesta tekee, että vanha Simca Vedetten kori säilyi tuotannossa. Sen osalta V8-moottori oli kuitenkin korvattu Arondesta tutulla nelisylinterisellä 1,3-litraisella ja nimeksi sille valittiin Ariane.Tällä kertaa kiinnostuksen kohteena olevan Beaulieun tuotanto loppui vuonna 1960, vaikka muita V8-malleja valmistettiin Ranskan Poissyssa vielä seuraavan vuoden puolelle asti. Nelisylinterisellä moottorilla varustettu Ariane säilyi tuotannossa aina vuoteen 1963 asti. Sama Poissyn tehdasalue toimii muuten tänä päivänäkin erittäin tärkeänä tuotantotilana Groupe PSA:lle.Hienokuntoinen kaksivärimaalattu Simca Beaulieu edustaa tuotannon loppupäätä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Simca BeaulieuMyynti-ilmoituksista löytyi Simca Beaulieu neliovisena ja kyseessä tuotannon loppupään edustaja, sillä vuosimalliksi on merkitty myynti-ilmoitukseen 1961. Kyseinen yksilö on museorekisteröity, joten sen tulisi vastata alkuperäistä tai ainakin muutosten olla ajan hengen mukaisia. Mittarilukemaa ei ole ilmoitettu, mutta myyjää lupaa auton olevan hyvässä kunnossa.Näyttävä kaksivärimaalaus leikittelee sinisen sävyillä. Alaosista ja takalokasuojan siivistä löytyy tummempaa sinistä ja vaaleampi sävy on säästetty auton yläosiin. Värisävyt on erotettu toisistaan kromilistoin ja kromia löytyy muutenkin runsaasti.Sisätiloissa on samoja sävyjä ulkokuoren kanssa.Sisätiloja koristaa pitkälti samat sävyt. Verhoilu näyttää varsin hyväkuntoiselta, kuten myynti-ilmoituksessa luvataan. Mitään ajotietokoneita 1960-luvun autosta on turha etsiä, joten varustelu on ajan hengen mukaisesti jokseenkin niukkaa.Takapyörille tehoa tarjoaa noin 2,4-litrainen kahdeksansylinterinen sivuventtiilimoottori, jonka sylinterit on aseteltu v-muotoon. Sen ilmoitettu teholukema on 84 hevosvoimaa, joka oikeutti ulkomittojen kanssa edustusauton papereihin. Suurta autoa ei oltu suinkaan tarkoitettu urheilulliseksi, vaan enemmänkin edustavaan etenemiseen.Sivuventtiilimoottorissa on kahdeksan sylinteriä v-muodossa.Simca Beaulieu on erinomaisesti harrasteautotapaamisiin sopiva auto. Sen ympärillä riittää takuulla ihmettelijöitä, sillä Fordin suunnitteluperuja oleva Simca on tänä päivänä todellinen erikoisuus. Tämä siitäkin huolimatta, että Simca oli aikanaan verrattain menestyvä autonvalmistaja.Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi, Simca Lue lisää Kaikki artikkelit 29.10.2024 Ajoneuvot Abarth 600e on skorpionimerkin historian tehokkain malli ja ensimmäinen crossover Euroopassa 28.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Berliinin muurin murtumisesta selvinnyt Trabant 1.1 kattoteltalla tai ilman 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 27.10.2024 Ajoneuvot International Scout on automaailman seuraava henkisen paluun tekijä – tällä kertaa tosin Volkswagenin siiven alla 27.10.2024 Ajoneuvot Mini esitteli ensimmäiset täyssähköiset John Cooper Works -mallinsa – ja sitten uuden polttomoottorisen heti perään 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 29.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: mitä nykyautosta tuttuja varusteita puuttuu yli 30-vuotiaasta Mercedes-Benzistä? 28.10.2024 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 21: Miksi BMW R 1300 GS on maailman paras moottoripyörä? 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa - hyvästit Czech Airlinesille 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster