25.9.2018

Škodalta tihkuu lisää tietoa uudesta Kodiaq RS -katumaasturimallista

Skoda Kodiaq RS

Virallisen lanseerauksen lähestyessä Škoda paljastaa lisätietoja uudesta katumaasturistaan, mutta koko paketti esitellään vasta lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä.

Škoda tarjoilee esimakua uudesta katumaasturistaan lähes päivittäin ennen varsinaista lanseerausta, jonka vuoro on parin viikon kuluttua Pariisin kansainvälisessä autonäyttelyssä.

Kodiaqista tulee Škodan ensimmäinen katumaasturi, joka kantaa merkin urheilullisimmista malleista kertovia kirjaimia RS.

Piirroskuvien lisäksi tarjolla on valokuvia, mutta toistaiseksi lähinnä yksityiskohdista. Koko pottia pihdattanee Pariisiin asti, vaikka paljon tiedetään jo nyt.

https://youtube.com/watch?v=hJ4Qex_AX0E

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa ja näyttävyyttä

Tilaa on tarjolla seitsemälle ja tavaratilaa kehutaan ennakkotietojen valossa suureksi. Muotoilua valmistaja hehkuttaa dynaamiseksi, piirroskuvien perusteella asia ei yksin ratkea, mutta yksityiskohtia näyttää ainakin piisaavan.

Urheiluistuimet ja niihin integroidut pääntuet ovat Škoda Kodiaq RS -mallissa vakiovaruste.

Skoda Kodiaq RS

Verhoiluun on panostettu muun muassa alcantaraa ja nahkaa yhdistäen. Ilmeen on vähintäänkin tumman puhuva, eli mustassa ei ole säästelty. Tikkaukset ovat yhdistelmä punaista ja harmaata. Poljinlevyt on viimeistelty teräksellä, valmistajan mukaan sporttisuuden ja näyttävyyden maksimoimiseksi.

Skoda Kodiaq RS

Monitoiminäppäimellistä urheiluohjauspyörää koristavat valmistajan mukaan RS-logo ja punaiset kontrastisaumat.

Vakiovarusteisiin kuuluu myös hiilikuituoptiikkainen Virtual Cockpit -ditaalinen mittaristo, joka on yksilöllisesti muunneltavissa

Valmistaja kertoo muotoilleensa puskurit uudelleen erityisesti RS -mallia varten. Keulan ilmettä täydentävät vakiovarusteiset led-ajovalot. Takapuskuriin integroitu heijastin on koko auton levyinen. Takapuskurin alta pilkistää kaksi pakoputkenpäätä.

Jäähdyttimen säleikkö, kattokaiteet, ikkunoiden kehyslistat ja ulkopeilikotelot ovat kiiltävän mustat.

Vakiovarustukseen kuuluvat myös 20-tuumaiset kevytmetallivanteet, 17-tuumaiset etujarrulevyt ja punaiset jarrusatulat.

Tehokkain diesel

Uutuuden konepellin alla on Škodan historian tehokkain dieselmoottori. Nelisylinterisestä, kaksilitraisesta ja kaksoisahdetusta TDI-moottorista irtoaa tehoa 176 kW (239 hv) ja vääntöä 500 Nm.

Kokonaisuuteen kuuluu myös mukautuva alustan säätöjärjestelmä.

Skoda Kodiaq RS

Kodiaq RS on ensimmäinen Škoda-malli, johon kuuluu Dynamic Sound Boost. Toiminto hyödyntää toiminnassaan auton elektronisilta järjestelmiltä saatavia tietoja. Niiden perusteella se säätää ja tehostaa auton moottoriääniä kulloinkin valittuna olevan ajoasetuksen mukaan. Tavoitteena on luoda myös akustinen ajonautinto.

Uutuus ei kuitenkaan ole niin varjeltu salaisuus, etteikö sitä olisi jo ulkoilutettu Nürburgringillä.

Skoda Kodiaq RS

Pitkien matkojen ratakisoissa mainetta niittänyt Sabine Schmitz kellotti sillä seitsemänpaikkaisten katumaastureiden nopeimman kierrosajan legendaarisella Nordschleifella.

https://youtube.com/watch?time_continue=1&v=ZezWBc138nI

Ennätys on ennätys, mutta sen arvoa nakertaa hieman se, että kyseisessä sarjassa ei vielä toistaiseksi ole nähty kovin kummoista kilpailua radalla. Nähtäväksi jää, milloin ennätys saa ensimmäisen haastajan ja miten siihen huutoon vastataan.

Lähde ja kuvat: Skoda Auto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat