29.9.2021 Liikenne Stop ruuhkamaksuille! – autoilijat protestoivat pian Eduskuntatalolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruuhkamaksukaavailuista kimpaantuneet autoilijat kerääntyvät lauantaina Eduskuntatalolle kertomaan terveisensä vallanpitäjille. Taustalla on myös kansalaisaloite, josta uupuu enää 15 000 kannattajaa. Stop autoilijoiden kuritukselle -kansalaisaktiivien protesti kerää tulevana lauantaina Helsingin ydinkeskustaan mielenilmauksen. Sen pontimena on muistuttaa, että autoilijoiden kurittamisessa on menty liian pitkälle: autoilijat maksavat jo nyt tarpeeksi veroja!Ryhmä vastustaa tienkäyttömaksuja eli ruuhkamaksuja, ajoneuvoverojen korotuksia, polttoaineiden veronkorotuksia sekä työpaikkapysäköinnin verottamista.Mielenilmaus tarkoittaa jonossa etenevää autokatrasta. Autoletkan kärki on Kivihaantien risteyksen tuntumassa lauantaina puoliltapäivin keulat kohti Mannerheimintietä. Autot lähtevät noin kello 13 etenemään kohti Eduskuntataloa. Poliittisen vallan linnakkeen edustalla alkaa äänekkäin osuus eli torvien soitto. Odotettavissa on useamman sadan auton kulkue Mannerheimintiellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoukkovoiman…Protestin päämääränä on muistuttaa, että autoilijoiden kukkarolla käyminen saisi jo riittää – olipa pontimena ilmastotoimet tai veroeurojen kerääminen yksityisautoilusta ylisummaan. Joukkovoimaakin on, sillä Stop autoilijoiden kuritukselle -facebook-ryhmässä on tätä kirjoitettaessa liki 283 000 jäsentä. Poliittisesti sitoutumattoman Facebook-ryhmän jäsenyys perustuu vapaaehtoisuuteen.Autoliitto on suhtautunut myötämielisesti tämänkaltaiseen aktiivisuuteen kuten syksyn 2020 tempaukseen. Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen arvioi tuolloin, että ”mielenilmaisu kertoo omalta osaltaan autoilun merkityksestä tavallisille suomalaisille. Suomalaiset harvoin lähtevät barrikadeille, mutta nyt monen mitta alkaa olla täynnä.”…ja kansalaisaloitteen voiminLauantaisen mielenilmauksen juurisyille rinnasteista on myös Stop ruuhkamaksuille! -kansalaisaloite, joka oli tätä kirjoitettaessa kerännyt liki 35 000 kannattajaa.Kansalaisaloite on laitettu vireille 14.5., joten keräysaikaa on vielä puolitoista kuukautta. Kansalaisaloite etenee eduskunnan käsiteltäväksi, jos se on kerännyt vähintään 50 000 kannatusilmoitusta kuuden kuukauden kuluessa. Digi- ja väestötietovirasto tarkastaa onko hyväksyttyjä kannatusilmoituksia perustuslaissa säädetty vähimmäismäärä.Aloitteessa esitetään, että päästöjen vähennystoimiin ja muihin autoilun edellytyksiin kuten verotukseen liittyen ”hallituksen tulee pidättäytyä nyt ja tulevaisuudessa lakien säätämisestä, jotka mahdollistavat ruuhka-, vyöhyke-, ohitustulli-, tietulli-, tienkäyttö-, ja kaupunkiliikennemaksujen tai muiden vastaavanlaisten uusien autoilijoihin kohdistuvien maksujen käyttöönoton.”Aloitteessa myös uumoillaan, että ruuhkamaksujen voi ajatella olevan siirtymävaihe laajempaan ajosuoriteperustaiseen verotukseen. Aloitteessa muistutetaan, että ruuhkamaksujen käyttöönottoa on suunniteltu muun muassa Helsingin, Tampereen ja Turun seuduille (ns. MAL2019-suunnitelmat).Ruuhkamaksujen käyttöönotto vaikuttaisi aloitteen tekijöiden mukaan kielteisesti ja syrjivästi erityisesti kehyskunnissa asuviin autoilijoihin: muun muassa työntekijöihin, opiskelijoihin, liikuntavammaisiin, yksityisiin elinkeinoharjoittajiin, yrityksiin ja ruuhkavyöhykkeen sisälle keskitettyjä palveluita tarvitseviin.”Esimerkiksi Helsingissä työssäkäyvistä 40 % pendelöi Helsinkiin toisesta kunnasta ja vastaavasti 22 % pendelöi Helsingin ulkopuolelle”, aloite kiteyttää.Haitta työvoiman liikkuvuudelleAloitteen mukaan ruuhkamaksujen asettaminen työmatkaliikennettä rajoittamaan rikkoisi perustuslain kohtaa, jossa julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Tietullit heikentäisivät työvoiman liikkuvuutta, työssäkäynnin kannattavuutta, töiden vastaanottamista näiden kaupunkiseutujen alueelta ja autoa käyttävien yrityksien tulosta.Ruuhkamaksu asettaisi aloitteen mukaan ihmiset perustuslain vastaisesti alueellisesti eriarvoiseen asemaan, onhan auton käytölle olemassa pakottavia syitä kuten julkisen liikenteen puute/aikataulujen epäsopivuus autoilevan kansalaisen arjen mahdollistamisessa.Aloitteessa myös tuodaan esiin, että Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportin mukaan tietullien vaikutukset päästövähenemään olisivat pienet, alle 4 prosenttia vuoden 2030 päästötavoitteesta.Tämän vuoksi ”hyöty jää vähäiseksi ilmaston ja yhteiskunnan kannalta.” Aloitteessa epäillään, että vaihtoehtoisten reittien käyttö saattaisi jopa lisätä päästöjä reitin kilometrimäärän kasvaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerotaakka jo nyt raskasAloitteen mukaan vuonna 2019 Suomessa autokantaan suhteutettuna veroja kerättiin noin 2 523 euroa autoa kohti, joka on EU-tasolla kolmanneksi eniten. Ruuhkamaksujen käyttöönotto olisi ”käytännössä vain yksi lisävero” autoilijoiden kontolle.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähteet: Stop ruuhkamaksuille! -kansalaisaloite, Stop autoilijoiden kuritukselle a:2:{i:0;s:5:"80903";i:1;s:5:"91701";} Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa