18.4.2025

Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker

Kuva Subaru

Trailseeker on kookas ja aina nelivetoinen sähkömaasturi. Ja kuten arvata saattaa, Solterran tapaan myös se on toteutettu yhteistyössä Toyotan kanssa.

Subaru tuli juuri tuplanneeksi täyssähköautojensa määrän mallistossaan. Seulasmerkki on tunnetusti yhdistänyt voimansa sähköautojen valmistuksessa Toyotan kanssa, ja valmistanut sen kanssa yhteistä sähköcrossoveria Solterraa, Toyotan version kantaessa vähemmän perinteistä mallinimeä bZ4X. Nyt Subaru on antanut Solterralle vähintäänkin mielenkiintoisen päivityksen, ja tuonut sen yläpuolelle kokonaan uuden, suurempi kokoisen isosiskon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Trailseeker - vähän kuin outbackia ahminut Solterra

Subaru lanseerasi toisen globaalin sähköautomallinsa New Yorkin autonäyttelyssä. Kyseessä on varhainen ensiesittely, jonka yhteydessä Subaru ei paljastanut auton kaikkia yksityiskohtia.

Trailseeker on odotetulla tavalla toteutettu yhteistyössä Toyotan kanssa, ja Toyotan version jonkun ajan päästä tapahtuvaan lanseeraukseen on säästetty loput yksityiskohdat.

Trailseekeriä voisi luonnehtia kustannustehokkaasti luoduksi isosiskoksi Solterralle. Trailseeker siis perustuu Solterraan, mutta sitä on venytetty, korotettu ja asemoitu metsäläisemmäksi. Trailseekerin voisikin kuvailla olevan kuin outbackia tai foresteria ahminut Solterra.

Trailseeker on noin 16 senttimetriä Solterraa pidempi ja parisen senttimetriä korkeampi. Lisäsenttimetrit ovat tulleet auton perään, jossa on ulkonäöllisesti suurempi pesäero Solterraan, kun taas edempänä korissa on huomattavasti enemmän yhtäläisyyksiä pienempään sisareen.

Automaailmassa on nyt kaksi "polunetsijää", nimittäin Subaru Trailseeker ja Nissan Pathfinder.

Suuremman tavaratilan ohella Subaru on asemoinut Trailseekerin Solterraa maastoautomaisemmaksi, vaikka toisaalta myöskään farmariviboja ei voi välttää. Trailseekerissa on 21 senttimetrin maavara, ja toisin kuin etuvedon kera saatavilla oleva Solterra, Trailseeker on ainakin tällä tietoa aina nelivetoinen. Auton voimalinja on säädettävissä eri maastoajo-ohjelmilla, ja kyllähän ulkonäköönkin on saatu tuotua annos metsäläisyyttä.

Tässä kohtaa homma menee hieman hähmäiseksi, sillä Subaru ei kerro auton nelivetojärjestelmän tarkkaa teholukemaa, vaan puhuu "noin 375 hevosvoimasta". Sen voimalla auto kiihtyy nollasta sataan "noin 4,5 sekunnissa". Akusto Trailseekerissa on sama 74,7-kilowattituntinen kuin päivitetyssä Solterrassa (ks. seuraava kappale). Toimintamatkaa se tulee tarjoamaan "yli 420 kilometriä" ja tukee "arviolta 150 kilowatin" lataustehoa. Perävaunumassaa luvataan 1 500 kiloa, mikä on tuplamäärä parivaljakon bZ4X/Solterra entisyyteen nähden.

Sisätilassa Trailseekerin kojelautanäkymä on ehtaa Solterraa litistettyine ohjauspyörineen, mutta tietoviihdenäyttö on venähtänyt Subarun historian suurimmaksi 14-tuumaiseksi.

Sekä Subaru Trailseeker että sen tuleva Toyota-vastine ovat markkinamielessä vasta ensi vuoden uutuuksia.

Totuttele myös uudistettuun Solterraan

Subaru siis toi New Yorkiin paitsi Trailseekerin, myös kantamalli Solterran uudistettuna. Solterra ei ole ollut globaaleilla markkinoilla myynnissä edes kolmea kokonaista vuotta, mutta siitä huolimatta päivitys koskettaa monia yksityiskohtia autossa.

Ilman muuta näkyvin uudistus on auton facelift, joka muuttaa keulailmettä Subarun uuden sähköautomuotokielen mukaisesti. Vastaavaa on täten nähtävissä myös Trailseekerin keulassa. Solterran nokka on nyt selkeämpi ja sanalla sanoen sähköautomaisempi. Etuvalot ovat myös kokeneet ison muutoksen, kun varsinaiset ajovalot ovat siirtyneet erillisiin yksiköihin uusien huomiovaloumpioiden alle. Lisäksi keulassa on Subarun tähtilogo valaistuna. Takana muutoksia näkyy lähinnä siinä, että samainen Subaru-logo on vaihdettu kirjaimin kirjoitettuun Subaru-tekstiin.

Varsin tuntuvan säväyksen Solterran yleisilmeeseen tekee myös se, että auton lokasuojat, pyöränkaaret tai miksi niitä haluaakaan kutsua, ovat nyt saatavilla korinvärisenä, ja lisäksi jonkilaiset kaksivärikokonaisuudet ovat tulossa saataville. Korinväriset kaaret on kenties tarkoitettu alleviivaamaan uutta jakoa, jossa Trailseeker on enemmän maasturi ja Solterra enemmän katuauto.

Voimalinjakin on kokenut muutoksia. Kuten Trailseekerin esittelyssä tuli mainittua, uudistettu Solterra jakaa sen kanssa 74,7 kilowattitunnin akuston. Tämä tarkoittaa Solterralle jopa 25 prosentin pidennystä toimintamatkaan, mikä on varmasti tervetullut fakta sähköautoon, jonka alkutaivalta sävytti keskustelu käytettävyydestä. Ja ansaitut lisäaplodit ovat varmasti paikallaan akun esilämmitykselle.

Eikä siinä kaikki, Solterran nelivetoversio on kokenut ison tehoharppauksen taka-akselin sähkömoottorin väkevöittämisen myötä. Järjestelmä tuottaa nyt 252 kilowattia aikaisemman 160 kilowatin sijaan. Solterralla pitäisi näin päästä nollasta sataan alle viiden sekunnin.

Muut Solterran päivitykset näkyvät ainakin kojelaudan kasvaneessa 14-tuuman tietoviihdenäytössä langattomine Apple Carplay- ja Android Auto -liitäntöineen sekä hieman uudelleenjärjestellyssä kojelaudassa.

Subaru kertoo myös ehostaneensa auton alustan ja ohjauksen säätöjä paremman ajettavuuden takaamiseksi.

Lähde: Subaru

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat