27.1.2021 Ajoneuvot Suomalaisten suosikkinasta? Nokian Hakkapeliitta 10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nokian Hakkapeliitta 10 on valmistajan mukaan kaikkien aikojen paras nastarengas. Nyt tarjolle tulee myös oma vaihtoehto sähköautoille. Nokian Renkaat räväytti kertarysäyksellä markkinoille täyden kattauksen uusia nastarenkaita. Lippulaivana toimii jatkossakin pyöreän lukeman saavuttanut Nokian Hakkapeliitta 10 usealla eri versiollaan. Odotetusti saataville tulee Pohjois-Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille sekä henkilöautojen Nokian Hakkapeliitta 10 että katumaastureihin tarkoitettu Hakkapeliitta 10 SUV. Tämän lisäksi Venäjän poikkeaviin nastasäännöksiin on nyt luotu oma nastarengas: Hakkapeliitta 10p. Ehkä mielenkiintoisin uutuus lienee silti sähköautoja ja lataushybridejä varten suunniteltu Hakkapeliitta 10 EV. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpailu kiristyyEnsimmäistä kertaa Nokian Renkaat, ja siten uusi Hakkapeliitta 10, lähtee takamatkalta ottamaan kilpailijoita kiinni. Hakkapeliitta on ollut perinteisesti nastarenkaiden ykkönen, mutta edellisessä sukupolvessa tuo muuttui. Hakkapeliitta 9 sijoittui Moottorin edellisessä nastarengasvertailussa toiselle sijalle. Testityö on ollut armotonta. Kulutuspinnan kuvioinnista testattiin yli 100 versiota ennen kuin siihen löydettiin paras vaihtoehto. Samalla myös nastojen muotoilua ja sijoittelua suunniteltiin uusiksi.Hakkapeliitta 9 oli ensimmäinen nastarengas, jossa käytettiin kahta eri nastaa samassa renkaassa ja nyt Hakkapeliitta 10 esittelee tuplanastateknologian seuraavan sukupolven. Keskellä olevat nastat keskittyvät pitkittäisvoimiin ja sivuille sijoitetut 180-astetta käännetyt nastat parantavat käsiteltävyyttä ja sivuttaispitoa.Mukana on Eco Stud 10 -konsepti. Nastan alla on sekä ilmatyyny että pehmeämpi kumityyny, jotka auttavat nastaa joustamaan pienentäen tienpinnan kulutusta ja melua. Nasta on kiinnitetty syvemmällä renkaassa sijaitsevaan jäykempään kumiseokseen nastan kiinnitystä turvaamaan.Noita nastoja on entistä enemmän – esimerkiksi koossa 205/55 R16 on nyt 220 nastaa edellisen sukupolven 190 nastan sijaan ja koko nastan muotoilu on täysin uusi. Yksittäisen nastan korkeus on 10,5 milliä ja massa 0,9 grammaa.Uudessa Hakkapeliitta 10 -nastarenkaassa on 9,5 millimetriä urasyvyyttä. Se suo sohjoon lisää pitoa, mutta mahdollistaa myös kulutuskestävyyttä – pidempi käyttöikä on kuluttajan toiveiden lisäksi myös ympäristöasia.Valmistajan mukaan kehitystä on tapahtunut edeltäjään verrattuna 2 - 9 prosenttia alueesta riippuen ja isoin edistys on tapahtunut juuri melun saralla.Uusi Nokian Hakkapeliitta 10 alkaa vannekoosta 14-tuumaa ja suurin tarjolla oleva vaihtoehto on 20-tuumainen. Tarkemmat rengaskoot löytää Nokian Renkaiden verkkosivuilta. Hakkapeliitta 10 SUVIsoja ja tehokkaita katumaastureita varten räätälöity Nokian Hakkapeliitta 10 SUV pohjautuu hyvin pitkälti samalle perustalle. Katumaasturit ovat kuitenkin tavallisesti raskaampia autoja ja vaativat siten renkaalta jäykempää rakennetta. Tähän haasteeseen Hakkapeliitta 10 SUV lupaa vastata. Näissä on myös aina aramidikuitukerros renkaan sivuseinämässä suojaamassa mahdollisia iskuja vastaan. Valmistajan mukaan kyseessä on kestävä ja vakaa rengas, joka hallitsee raskaankin rengaskuormituksen tarkasti ja luotettavasti. Hakkapeliitta 10 SUV on saatavilla rengaskoossa 16 - 22 tuumaa. Nokian Hakkapeliitta 10 EVLataushybridit ja sähköautot asettavat uuden haasteen, sillä renkaan pitää olla poikkeuksellisen hiljainen. Samaan aikaan tulee kuitenkin saavuttaa matala vierinvastus – ja tämä kaikki turvallisuudesta tinkimättä. Nokian Renkaiden nastavastaus on nimeltään Hakkapeliitta 10 EV. Rengasta on hiottu tätä käyttöä varten tekemällä jopa renkaan sivuseinämistä mahdollisimman aerodynaamiset. Renkaan kuviointikin on suunniteltu uusiksi.Lisäksi käytössä on Nokian SilentDrive-teknologia, jolla tarkoitetaan vaahtomaista äänieristettä renkaan sisällä. Vaikka Hakkapeliitta 10 on jo itsessään erittäin hiljainen, Nokian mukaan EV-versio on vieläkin äänettömämpi. Tuo vaahto tehoaa erityisesti 180-230 hertsin välillä, eli perinteistä renkaan aiheuttamaa kuminaa vastaan. Valmistajan mukaan vaikutus on jopa 7 desibeliä, joka on oikeasti merkittävä lukema.EV saatavilla vain 18 - 21 -tuumaisena ja näistä pienimmästä tuumakoosta on tarjolla vain yksi koko 234/45 R18. Rengaskoot ovat siis selvästi kasvamassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNokian Hakkapeliitta 10 -perheNokian Renkaiden mukaan nämä kaikki tarjoavat loistavasti pitoa kaikkiin talviolosuhteisiin ja ovat erittäin hiljaisia renkaita – luonnollisesti EV vetää viimeksi mainitun suhteen pisimmän korren.Hakkapeliitta 10 saa kehut, joita emme testaamatta niele. Nokian Renkaiden mukaan kyseessä on kaikkien aikojen paras talvirengas. Väite on todella kova. Lähde ja kuvat: Nokian Renkaat Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti