27.1.2021 Ajoneuvot Suomalaisten suosikkinasta? Nokian Hakkapeliitta 10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nokian Hakkapeliitta 10 on valmistajan mukaan kaikkien aikojen paras nastarengas. Nyt tarjolle tulee myös oma vaihtoehto sähköautoille. Nokian Renkaat räväytti kertarysäyksellä markkinoille täyden kattauksen uusia nastarenkaita. Lippulaivana toimii jatkossakin pyöreän lukeman saavuttanut Nokian Hakkapeliitta 10 usealla eri versiollaan. Odotetusti saataville tulee Pohjois-Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille sekä henkilöautojen Nokian Hakkapeliitta 10 että katumaastureihin tarkoitettu Hakkapeliitta 10 SUV. Tämän lisäksi Venäjän poikkeaviin nastasäännöksiin on nyt luotu oma nastarengas: Hakkapeliitta 10p. Ehkä mielenkiintoisin uutuus lienee silti sähköautoja ja lataushybridejä varten suunniteltu Hakkapeliitta 10 EV. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpailu kiristyyEnsimmäistä kertaa Nokian Renkaat, ja siten uusi Hakkapeliitta 10, lähtee takamatkalta ottamaan kilpailijoita kiinni. Hakkapeliitta on ollut perinteisesti nastarenkaiden ykkönen, mutta edellisessä sukupolvessa tuo muuttui. Hakkapeliitta 9 sijoittui Moottorin edellisessä nastarengasvertailussa toiselle sijalle. Testityö on ollut armotonta. Kulutuspinnan kuvioinnista testattiin yli 100 versiota ennen kuin siihen löydettiin paras vaihtoehto. Samalla myös nastojen muotoilua ja sijoittelua suunniteltiin uusiksi.Hakkapeliitta 9 oli ensimmäinen nastarengas, jossa käytettiin kahta eri nastaa samassa renkaassa ja nyt Hakkapeliitta 10 esittelee tuplanastateknologian seuraavan sukupolven. Keskellä olevat nastat keskittyvät pitkittäisvoimiin ja sivuille sijoitetut 180-astetta käännetyt nastat parantavat käsiteltävyyttä ja sivuttaispitoa.Mukana on Eco Stud 10 -konsepti. Nastan alla on sekä ilmatyyny että pehmeämpi kumityyny, jotka auttavat nastaa joustamaan pienentäen tienpinnan kulutusta ja melua. Nasta on kiinnitetty syvemmällä renkaassa sijaitsevaan jäykempään kumiseokseen nastan kiinnitystä turvaamaan.Noita nastoja on entistä enemmän – esimerkiksi koossa 205/55 R16 on nyt 220 nastaa edellisen sukupolven 190 nastan sijaan ja koko nastan muotoilu on täysin uusi. Yksittäisen nastan korkeus on 10,5 milliä ja massa 0,9 grammaa.Uudessa Hakkapeliitta 10 -nastarenkaassa on 9,5 millimetriä urasyvyyttä. Se suo sohjoon lisää pitoa, mutta mahdollistaa myös kulutuskestävyyttä – pidempi käyttöikä on kuluttajan toiveiden lisäksi myös ympäristöasia.Valmistajan mukaan kehitystä on tapahtunut edeltäjään verrattuna 2 - 9 prosenttia alueesta riippuen ja isoin edistys on tapahtunut juuri melun saralla.Uusi Nokian Hakkapeliitta 10 alkaa vannekoosta 14-tuumaa ja suurin tarjolla oleva vaihtoehto on 20-tuumainen. Tarkemmat rengaskoot löytää Nokian Renkaiden verkkosivuilta. Hakkapeliitta 10 SUVIsoja ja tehokkaita katumaastureita varten räätälöity Nokian Hakkapeliitta 10 SUV pohjautuu hyvin pitkälti samalle perustalle. Katumaasturit ovat kuitenkin tavallisesti raskaampia autoja ja vaativat siten renkaalta jäykempää rakennetta. Tähän haasteeseen Hakkapeliitta 10 SUV lupaa vastata. Näissä on myös aina aramidikuitukerros renkaan sivuseinämässä suojaamassa mahdollisia iskuja vastaan. Valmistajan mukaan kyseessä on kestävä ja vakaa rengas, joka hallitsee raskaankin rengaskuormituksen tarkasti ja luotettavasti. Hakkapeliitta 10 SUV on saatavilla rengaskoossa 16 - 22 tuumaa. Nokian Hakkapeliitta 10 EVLataushybridit ja sähköautot asettavat uuden haasteen, sillä renkaan pitää olla poikkeuksellisen hiljainen. Samaan aikaan tulee kuitenkin saavuttaa matala vierinvastus – ja tämä kaikki turvallisuudesta tinkimättä. Nokian Renkaiden nastavastaus on nimeltään Hakkapeliitta 10 EV. Rengasta on hiottu tätä käyttöä varten tekemällä jopa renkaan sivuseinämistä mahdollisimman aerodynaamiset. Renkaan kuviointikin on suunniteltu uusiksi.Lisäksi käytössä on Nokian SilentDrive-teknologia, jolla tarkoitetaan vaahtomaista äänieristettä renkaan sisällä. Vaikka Hakkapeliitta 10 on jo itsessään erittäin hiljainen, Nokian mukaan EV-versio on vieläkin äänettömämpi. Tuo vaahto tehoaa erityisesti 180-230 hertsin välillä, eli perinteistä renkaan aiheuttamaa kuminaa vastaan. Valmistajan mukaan vaikutus on jopa 7 desibeliä, joka on oikeasti merkittävä lukema.EV saatavilla vain 18 - 21 -tuumaisena ja näistä pienimmästä tuumakoosta on tarjolla vain yksi koko 234/45 R18. Rengaskoot ovat siis selvästi kasvamassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNokian Hakkapeliitta 10 -perheNokian Renkaiden mukaan nämä kaikki tarjoavat loistavasti pitoa kaikkiin talviolosuhteisiin ja ovat erittäin hiljaisia renkaita – luonnollisesti EV vetää viimeksi mainitun suhteen pisimmän korren.Hakkapeliitta 10 saa kehut, joita emme testaamatta niele. Nokian Renkaiden mukaan kyseessä on kaikkien aikojen paras talvirengas. Väite on todella kova. Lähde ja kuvat: Nokian Renkaat Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous