14.6.2023 Matkailu Suomen Ilmailuliiton vuoden 2023 päälentonäytös pidetään viikonloppuna Turussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vinkki viikonlopuksi: Suomen Ilmailuliiton vuoden 2023 päälentonäytös Turussa 17.-18.6. Modernien suihkuhävittäjien jyrinää ja klassista taitolentoa. Ensimmäinen Ilmailuliiton päälentonäytös Naton jäsenmaana. Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös järjestetään Turun lentoasemalla 17.-18.6.2023. Lentonäytösohjelma on pääpiirtein sama sekä lauantaina 17.6. että sunnuntaina 18.6. Erona vain näytöksen aikana saapuvien ja lähtevien muutaman reittilennon aikataulut ja mahdolliset sään muutokset.Järjestäjänä on jälleen vankalla kokemuksella Turun Lentokerho ry, joka on Suomen Ilmailuliiton jäsenkerho. Lentonäytös järjestetään yhteistyössä Finavian Turun Lentoaseman, Turun kaupungin ja paikallisten viranomaisten kanssa. Turun lentonäytös järjestetään neljän vuoden odotuksen jälkeen, edellinen näytös oli vuonna 2019.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonipuolinen ohjelmaTurun taivaalla esiintyvät ilmailun monet eri lajit lennokeista hävittäjiin. Lentoesitysten lisäksi alueella on myös laaja maanäyttely Turun lentokentän asematasolla, jossa yleisöllä on mahdollisuus tavata lentäjiä, mekaanikkoja ja ilmailun harrastajia. Suomen Ilmavoimat, Maavoimien ilmailu sekä Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivue ovat kaikki vahvasti mukana näytöksessä.Lentonäytösohjelma on todella näyttävä ja monipuolinen. Tässä muutama nosto näytösohjelmasta:De Havilland Vampire solo: Historiallinen Vampire oli Suomen Ilmavoimien ensimmäinen suihkuharjoituskone ja samalla ensimmäinen heittoistuimella varustettu konetyyppi. Vampire aloitti suihkukonekauden Suomessa jo 70 vuotta sitten, vuonna 1953. Turun näytöksessä lentää kaksipaikkainen Vampire T.55, joka rakennettiin lisenssillä Sveitsissä vuonna 1959. DC-3: DC Yhdistys ry:n ilmailun nostalgiaa huokuvan, 80-vuotiaan DC-3 -koneen (OH-LCH) saapuminen ja lentoonlähtö sekä esityslento. Esityslentoja helikoptereilla Suomen Rajavartiolaitoksen ja Maavoimien helikoptereilla. F-16 solo, Tanskan Ilmavoimat sekä Belgian Ilmavoimien erikoisväritetty F-16 -lentokone. Gripen solo, Ruotsin Ilmavoimat. F/A-18 Hornet solo, Sveitsin ilmavoimat sekä Suomen ilmavoimat. Saab Safir -ryhmä, Woikoski Safirs.Valitettavasti eräs lentonäytökseen suunnitelluista kohokohdista, neljällä BAe Hawk -koneella lentävän Suomen Ilmavoimien Midnight Hawks -taitolentoryhmän esitys jää pois, koska Ilmavoimien Bae Hawk -suihkuharjoituskoneet asetettiin lentokieltoon 15. toukokuuta 2023 tapahtuneen onnettomuuden vuoksi. Lentokielto on voimassa toistaiseksi, ja onnettomuuden syyn selvitys jatkuu edelleen.Monipuolisen maanäyttelyn päätähtenä on F-35: Suomen Ilmavoimien tuleva hävittäjätyyppi Lockheed Martin F-35A Lightning II on esillä maanäyttelyssä. Koneet saapuvat Turkuun Britanniasta RAF Lakenheathin tukikohdasta. F-35A koneet ovat maanäyttelyssä yleisön nähtävinä, mutta ne eivät osallistu lento-ohjelmaan.F-35A Turun lentonäytöksen maanäyttelyssä vuonna 2019Viimeksi vuonna 2019Ilmailuliiton päälentonäytös on järjestetty Turussa viimeksi vuonna 2019, jolloin Suomen ilmailuliitto vietti 100-vuotisjuhlavuottaan. Tuolloin taivaalla nähtiin erikoisvieraana muun muassa Finnairin Airbus A350 -laajarunkokone ja maanäyttelyssä Naton E-3A Sentry AWACS-tutkavalvontalentokone. Lento-ohjelmasta ja aikatauluista päivittyvä listaus löytyvät tapahtuman sivuilta.Turku Airshow -lentonäytöksen lipunmyynti on avautunut Ticketmasterin kautta. Aikuisen päivälipun hinta on 33 euroa ja lasten päivälippu 19,50 euroa. Pysäköinti 9 euroa. Perheen päivälipun (2 aikuista + 2 lasta) hinta on 89 euroa.Tarjolla on myös VIP-paketteja hintaan 154 euroa/henkilö. Siihen sisältyy ruoka ja yksi juoma. VIP-alueella on omat WC- ja ruokapalvelut. Parkkipaikka on VIP-teltan välittömässä läheisyydessä.Lippuja voi ostaa Ticketmasterin verkkosivuilta. Lippujen ennakkomyynti loppuu 16.6.2023 klo 20:00. Tämän jälkeen lippuja voi edelleen ostaa verkosta mutta hinta nousee samaksi kuin portilta ostettaessa. Etukäteen ostettu lippu nopeuttaa sisäänpääsyä.Hyvä tietääNäytöksen pääpysäköintialueelle kulku on lentoaseman länsipuolelta Vahdontien (Rusko) kautta. Osoite on Härjänruopantie. Pohjoisesta ja Tampereen suunnalta tulevat ohjataan lentoaseman itäpuolelta sisääntulotien kautta pysäköintialueille. Invapysäköinti ja VIP-pysäköinti löytyvät puolestaan Lentoaseman länsipuolelta osoitteesta Siipitie 184. Lisätietoa ja kartat löytyvät tästä.Bussilla numero 1 pääsee Turun keskustasta kätevästi Turun lentoaseman matkustajaterminaalin pysäkille, josta lyhyt viiden minuutin kävelymatka näytöksen pääportille. Turun keskustan ja lentoaseman välisen bussiyhteyden vuoroväliä on tihennetty. Tätä kokeiltiin jo vuoden 2019 näytöksessä. Sen ansiosta bussia käytti 8 000 ihmistä enemmän kuin normaaliliikenteessä olisi ollut matkustajia.Tänä vuonna näytökseen odotetaan noin 16 000 ihmistä. Kokemusasiantuntijana voin todeta, että vuonna 2019 bussiliikenne toimi todella hyvin väenpaljoudesta huolimatta. Näytöksestä poistuttaessakin jonotusaika bussiin oli kohtuullinen. Turun seudun joukkoliikenteessä Fölissä käy lähimaksu. Lisätietoja ja reittiopas löytyy Fölin omilta sivuilta.Naton E-3A Sentry AWACS-tutkavalvontakone Turku Airshow 2019Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuuta muistettavaaRuuhkan ja jonotuksen välttämiseksi kannattaa saapua ajoissa. Kuulosuojaimet kannattaa ottaa ehdottomasti mukaan! Kokoontaitettavat retkituolit on hyvä ottaa mukaan.Lentonäytös alkaa jo klo 10.00 ja viimeinen lentonäytösosio alkaa lauantaina klo 17.24 ja sunnuntaina klo 17.32. Oleskeluaikaa lentonäytöksen aikana kertyy noin kahdeksan tuntia, joten retkituolit lisäävät mukavuutta ratkaisevasti!Lemmikkieläimet on ehdottomasti jätettävä kotiin tai muuhun hoivaan. Lemmikit kärsivät lentonäytöksessä ajoittain kuuluvasta hävittäjälentokoneiden erittäin kovasta metelistä.Caravelle pysyvästi näytteille Turun lentoasemalleHistoriallinen Caravelle III -suihkukone on esillä Turun lentoaseman länsipuolella, mutta ei varsinaisella lentonäytösalueella. Ilmailumuseoyhdistyksen Ruotsista ostama entinen SAS:n Sud Aviation SE210 Caravelle III (SE-DAF) on muunnettu Finnairin OH-LEA Sinilintu -koneeksi.Caravellet siirsivät Finnairin suihkukoneaikaan keväällä 1960. Finnairin edeltäjä Aero O/Y siirtyi suihkukoneaikaan 63 vuotta siten keväällä 1960, kun ensimmäinen Caravelle IA -matkustajakone laskeutui Seutulaan eli nykyiselle Helsinki-Vantaan lentoasemalle.Suomeen hankittu ja Turun lentoasemalle koottu SAS:n entinen koneyksilö (SE-DAF, runkonumero 113) valmistui vuonna 1962 ja se toimitettiin SAS:lle, jonka laivastossa se lensi Sven Viking -nimellä vuoteen 1974 saakka. SAS luovutti koneen tuolloin museotarkoitukseen. Kone oli ulkosäilytyksessä Arlandan lentokentällä vuodesta 1974 saakka.Teksti ja kuvat: Timo Turkula Caravelle -kuvat: Ilmailumuseoyhdistys ry / Jouko Tarponen Lähteet: Turku Airshow, Lentoposti, Ilmailu-lehti, Ilmailumuseoyhdistys ry. Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous