4.10.2023 Ajoneuvot Suomessa aloitti uusi kiinalaisautomerkki – maahantuojan tavoite peräti 8 uutta mallia Suomeen tämän ja ensi vuoden aikana! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalaisen Voyah Free -automallin myynti alkoi Suomessa. Sama maahantuoja aikoo tuoda tämän ja ensi vuoden aikana Suomeen peräti kahdeksan uutta kiinalaisautomallia. Voyah Free on kokonaan uusi automalli Suomessa. Se esiteltiin keskiviikkona Helsingissä. Voyah Free on premium-luokan SUV-malli, jonka maahantuojana toimii vasta perustettu Nordcars Finland Oy. Nordcars Finland Oy:n takana ovat samat henkilöt, jotka ovat myös käytettyjen autojen vähittäiskauppaan erikoistuneen XBil-autokauppaketjun takana.Nordcars Finland Oy:n ensimmäinen maahantuotu automalli Voyah Free on kuitenkin yhtiölle Nordcars Finlandille vasta alkusoittoa. Nordcars Finland Oy aikoo tuoda myös muita uusia kiinalaisautomalleja Suomeen tämän ja ensi vuoden aikana.– Meillä on kaikkiaan suunnitelma ja sopimukset kahdeksan automallin maahantuonnista, Nordcars Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha-Pekka Mäkinen vahvistaa Moottorille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTänä vuonna vielä toinenMäkisen mukaan tämän vuoden puolella Voyah Freen lisäksi saatetaan vielä nähdä Nordcars Finlandin maahantuomana toinenkin kiinalaisautomalli. Ja ensi vuoden aikana siis peräti kuusi automallia.– Korostan siis, jos kaikki menee meidän suunnitelmiemme mukaan, Mäkinen sanoo.– Mutta meillä on tarkka suunnitelma, jota noudatamme ja viemme asioita eteenpäin, Mäkinen sanoo.Juha-Pekka Mäkinen sanookin, että jos kaikki suunnitelmat toteutuvat, vuodesta 2024 tulee heille erittäin mielenkiintoinen vuosi. Mielenkiintoiseksi muuttuu myös suomalainen automarkkina, koska se tulee Mäkisen mukaan saamaan saamaan erilaisia kiinalaistuotteita hyvin moniin eri segmenteihin.– Tavoitteenamme on autoalan digitaalinen vallankumous, jolla sähköistyvä liikenne tuodaan kaikkien saataville, Nordcars Finland Oy myös julisti keskiviikon tiedotustilaisuuden materiaaleissaan.Premium edellä liikkeelleVoyah on jo kolmas vähällä aikaa Suomessa lanseerattu kiinalainen henkilöautomerkki. BYD- ja MG-merkkisten autojen myynti alkoi jo aiemmin tänä vuonna muiden yhtiöiden toimesta. Aiemmin Suomeen on myös rantautunut kiinalainen Maxus, jolla on sekä henkilö- että pakettiautoja mallistossaan.Mäkinen sanoo, että Nordcars Finland Oy:llä olisi ollut mahdollisuus lanseerata vaikka kerralla kaikki suunnitelmissaan olevat kahdeksan uutta automallia Suomessa. Liikkeelle halutaan kuitenkin lähteä hitaasti tunnustellen ja niin sanotusti premium edellä.– Voyah Free on korkealaatuinen premium-tuote, ja haluamme sen avulla kommunikoida kuluttajille kiinalaisten sähköautojen laadukkuudesta, Mäkinen sanoo.Mäkisen mukaan malli kerrallaan lähdetään myös siksi, että kiinalaisiin autoihin liittyy paljon ennakkoluuloja.– Haluamme rakentaa tietysti luottamusta emmekä halua lähteä soitellen sotaan, Mäkinen sanoo.Uutta potentiaalista asiakaskuntaaVoyah on Kiinan valtion omistaman Dongfeng Motor Corporationin autobrändi. Mäkisen mukaan osa heidän suunnitelmissa olevista muista automalleista on myös Dongfengin valmistamia autoja, ja osa muiden yhtiöiden valmistamia.Voyah Free automallin ennakkotiedoissa Nordcars Finland Oy uhkui, että Voyah Free mullistaa suomalaisen premium-automarkkinan. Moottorin haastattelussa Mäkinen myöntää, että mullistus on erittäin voimakas sana ja tehtävä on erittäin haastava. Premium-segmentti on haastava senkin vuoksi, että kyseisessä hintaluokasta autoja hakevat asiakkaat ovat myös hyvin bränditietoisia.– Tie on luonnollisesti pitkä tie ja haastava, emmekä me halua lähteä haastamaan vallitsevia markkinajohtajia, mutta pyrimme vaikuttamaan uuteen potentiaaliseen asiakaskuntaan, jolla voisi olla halua upgreidata nykyinen autonsa premium-maailmaan, Mäkinen sanoo.Voyah Freen kilpailijoita ovat muun muassa tuleva Polestar 3, Mercedes EQE SUV, BMW iX sekä Audi Q8 e-tron. Voyah Freen hinnat alkaen malli maksaa 79 900 euroa, kun esimerkiksi Mercedes EQE SUV:n alkaen hinta on 87 300 euroa.Varustelista Voyah Freessä on varsin kattava ja pitkä, ainoa lisävaruste, mitä autoon saa on vetokoukku. Vetokyky Voyah Freellä on myös hyvä, jarrullista kärryä sen perässä saa kiskoa perässä 2 000 kilon verran. Vakiovarustelistalta löytyy muun muassa ilmajousitus sekä pimeänäköavustin.Mäkisen mukaan myös auton alkuperä, eli Kiina herättää ihmisissä kysymyksiä. Mäkinen sanoo, että Voyahin valmistaja Dongfeng on jo vuosia sitten sitoutunut eettiseen ohjelmaan.– Kysymyksiä tulee laidasta laitaan, osa ihmisistä on erittäin skeptisiä, osa puolestaan erittäin ymmärtäväisiä. Mutta autoa voi ajaa myös niin, että henkilötietojaan ei kukaan pakota luovuttamaan yhtään mihinkään. Kun nykymaailmaa miettii, toisaalta olemme antaneet henkilötietomme jo pitkin poikin puhelimien, tietokonepelien ja muiden teknisten laitteiden kautta, Mäkinen sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoyah Freestä Norjasta kokemuksiaMäkinen sanoo, että ennen Voyah Freen lanseeraamista Suomessa, kotiläksyt on tehty huolella. He ovat tutkineet Suomen markkinaa paljon. Siinä on ollut apuna muun muassa norjalainen Electric Way, joka toimittaa asiakkailleen esimerkiksi erilaisia jakelu-, asiakaspalvelu- sekä digitaalisia alustaratkaisuja.– Norjassa Voyah Freestä on hyviä kokemuksia, ja auto on esimerkiksi selvinnyt Norjan talvessa hyvin, joka on tietysti hyvä asia. Norjan kokemusten mukaan me voimme myös luottaa auton ominaisuuksiin sekä laatuun ja myös siihen, että mitään pelättyjä vikoja tai haasteita ei syntyisi, Mäkinen sanoo Voyah Free -mallista.Moottori ja Autoliitto ovat olleet mukana myös Norjan autoliiton NAF:n tekemissä sähköautojen toimintamatkatesteissä. Viime talven toimintamatkatestissä mukana oli myös Voyah Free ja se saavutti testissä 391 kilometrin toimintamatkan. Voyah Freen WLTP-syklin mukainen toimintamatka on 500 kilometriä, eroa toteutuneessa ja WLTP:n mukaisessa toimintamatkassa autolla oli 21,96 prosenttia.Muotoilu by ItalDesignVoyah Free on noin viisi metriä pitkä premium-sähköauto, joka kieltämättä näyttää hyvältä. Auton suunnittelun takana on ItalDesign, joka tunnetaan kymmenistä tyylikkäistä automaailman suunnittelutöistään vuosikymmenien ajalta.Teknisellä puolella Voyah Freessä on myös paljon superlatiivejä. Auton teho on 360 kilowattia (489 hv) ja vääntöä peräti 720 newtonmetriä. Tällaisilla tehoilla saadaan raju kiihtyvyys, joka on nollasta sataan 4,4 sekuntia. Sen tuntee jo sisuskaluissa – eikä sellaista suorituskykyä tarvitse oikeastaan missään. Voima välittyy tiehen sekä etu- että taka-akselin kautta, joka on tietysti Suomen talvessa hyvä asia.Sähköautossa tärkeämpää ovat sen latausominaisuudet, sekä toimintamatka. Voyah Freessä on iso, 106 kilowattitunnin kokoinen akku, nettokapasiteetiltaan 100 kilowattituntia. Auton maksimipikalatausteho on 100 kilowattia, joka on melko matala. Kylmässä kelissä auton latautumista auttaa akuston esilämmitys, joka on myös Suomessa tärkeä asia.Autossa on sisätiloissa hyvä viimeistely, laadun tuntua ja edessä mukava tunnelma. Kojelautaa koristaa koko leveydeltään kolmen näytön paneeli, joista kaksi on kosketusnäyttöjä. Näyttörivistö ja koko kojelauta ponnahtaa ylöspäin, kun auton käynnistää. Näyttörivistön asento säätyy myös auton käytössä olevien ajotilojen mukaan. Takana autossa on hyvin tilaa.Vaikka auto on tehokas, kaikki käytettävissä oleva voima ei valitettavasti ole kuitenkaan käytössä kaasupolkimen pohjaan painalluksen kautta, vaan käytettävä teho säätyy valitun ajo-ohjelman mukaan. Kaikki teho autosta irtoaa Performance-ajotilassa sekä muissa nelivetoajotiloissa.Istuinten säädöt ovat hyvät ja ergonomia tuntuu pikaisen kokemuksen jälkeen hyvältä.Auton alustatuntuma on myös pikaisen tutustumisen jälkeen oivallinen mukulakivilläkin, tosin ohjaustuntuma on hieman puutteellinen ja tahmea. Muutenkin Free vaikuttaa siltä, että se ei yllä ajotuntumassaan ihan sille tasolle, mitä kilpailijansa, vaikkakin ei siinä mitään kovin suurta moitittavaa ole. Kaiken kaikkiaan Voyah Free tuntuu varsin laadukkaalta autolta, ja sen tarkempiin ominaisuuksiin Moottorissa tutustutaan myös laajemmassa koeajossa lähiaikoina. Auton maistiaiset on nautittu jo aiemmin syksyllä Münchenissä pidetyn kansainväliset IAA-autonäyttelyn yhteydessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuoltoverkosto tulossaVoyahille avataan tämän viikon perjantaina showroom Helsingissä kauppakeskus Triplassa ja lisäksi Lempäälässä Ideaparkiin avataan pop-up -myymälä. Nordcars Finland etsii automerkille myös jälleenmyyjiä. Auton voi ostaa myös verkkokaupasta tai XBil-ketjun myymälöistä.Norjassa Voya Freetä on myyty tähän mennessä noin 400 kappaletta.– Olen tyytyväinen, jos Voyah Freetä myytäisi Suomessa ensi vuoden aikana 120–150 kappaletta, Mäkinen sanoo.Mäkisen mukaan neuvottelut Voyahin huoltoverkostosta ovat vielä kesken.– Tarvitsemme kattavan valtakunnallisen huoltoverkoston automerkille. Tarvitsemme kumppaniksemme valtakunnallisen sähköautokorjaamoketjun, jolla on tarvittava osaaminen, laadukas koulutus ja korjaamovarustus. Tiedotamme tästä lokakuun aikana lisää, Mäkinen sanoo.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: puolivuosittainen vilkaisu pellin alle – Volvo EX30 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja